Drożeją bilety komunikacji miejskiej w Gdańsku
Koszty inwestycji MZKZG pociągnęły za sobą wzrost cen biletów.
Wybierający się na wakacje nad morze muszą przygotować się od lipca na droższe podróże środkami komunikacji miejskiej w Gdańsku. Z początkiem wakacji w mieście zostaje wprowadzona podwyżka cen biletów. Gdynia i Sopot pozwolą podróżnym, w okresie wakacyjnym, na tańsze przejazdy i podwyżki wprowadzą dopiero od września.
Wzrost cen biletów jest, zdaniem rzecznika ZTM w Gdańsku, Zygmunta Gołąb, wynikiem wzrostu kosztów utrzymania, spowodowanych realizacją przez firmę wielu inwestycji i zakupów nowego taboru. Podwyżki są niezbędne, ponieważ przychód z tytułu odpłatności za bilety pokrywa w coraz mniejszym stopniu wydatki na funkcjonowanie transportu miejskiego. Z każdym rokiem rosną koszty utrzymania i modernizacji komunikacji, związane z zakupami taboru czy budową nowych linii.
Zmiana cen uwarunkowana jest wieloma kwestiami, między innymi dążeniem do ujednolicenia w Trójmieście systemu i cen opłat za przejazdy komunikacją miejską. Brak równowagi między przychodem ze sprzedaży biletów, a wydatkami na koszty utrzymania komunikacji miejskiej w Gdańsku, spowodował, że budżet miasta został obciążony dodatkowymi kosztami.
Rzecznik prasowy ZTM wyjaśnił nam konieczność wprowadzenia podwyżek : „Aktualnie za równowartość najdroższego biletu okresowego można kupić 34 najtańsze bilety jednorazowe. Wg propozycji Miasta Gdańska wskaźnik ten zmaleje do poziomu 32,5. Czyli, zgodnie z założeniami taryfowymi Miasta Gdańska preferującymi pasażerów „stałych”, w dłuższym okresie jeszcze bardziej będzie się opłacać pasażerowi kupić bilet okresowy zamiast biletów pojedynczych”. „ Jest to nawiązanie do naszej polityki, premiującej pasażerów „stałych”, posiadających bilety okresowe.” – dodał
Zygmunt Gołąb stwierdził, że : „by utrzymać w/w wysokie standardy oraz sprostać rosnącej wciąż liczbie pasażerów, niezbędne są dalsze inwestycje transportowe oraz dalszy wzrost pracy przewozowej, uzasadniające regulację cen biletów. W planach jest rozwój sieci tramwajowej w południowych dzielnicach Miasta Gdańska: Nowa Jabłoniowa, Nowa Warszawska, Trasa GPW (Nowa Politechniczna), Nowa Bulońska Północna, jak również zakup 33 dodatkowych nowoczesnych tramwajów”.
„Projekty te będą realizowane głównie ze środków UE, wymagających wypracowania własnego wkładu finansowego. Zmiana cen biletów ma służyć m.in. gromadzeniu środków na wkład własny” – zaznaczył rzecznik.
Postulowane przez MZKZG podwyżki miałyby wyglądać w następujący sposób:
Bilety miesięczne i 30 dniowe podrożeją o 4 zł za bilet normalny i o 2 zł za bilet ulgowy.
Bilety semestralne będą droższe o 7 do 10 zł
Bilety jednorazowe (jednoprzejazdowe, jednogodzinne, nocne) będą kosztowały o 20gr. więcej w przypadku normalnego biletu i o 10 gr. więcej w przypadku ulgowego.
Bilety 24 godzinne podrożeją o 1 zł.
Urząd miasta w celu złagodzenia społecznych skutków wzrostu cen biletów zaproponował podwyżkę niższą o 50 % od przedstawionej przez MZKZG. Jak podkreślił rzecznik ZTM : „mimo nowych cen biletów, gdańska komunikacja miejska nadal pozostanie w czołówce liderów cenowych wśród krajowych miast. W rankingu cen biletów na jeden przejazd i biletów przesiadkowych do 60 minut pozycja Gdańska wśród innych miast polskich nadal będzie konkurencyjna.”
W Gdańsku ostatnia podwyżka cen biletów jednorazowych komunikacji miejskiej miała miejsce cztery lata temu, zaś od pięciu lat obowiązują te same ceny biletów okresowych.
Agata Mościcka