mobile

Aleje Grunwaldzka i Zwycięstwa z maksymalną prędkością do 50 km/h

Potrącenie rowerzystki w październiku. Śmiertelny wypadek z udziałem rowerzysty w listopadzie. Do obu tragicznych zdarzeń doszło na al. Grunwaldzkiej w Gdańsku. Powód? Nadmierna prędkość. Dlatego, by powściągnąć zapędy kierowców, traktujących aleje Grunwaldzką oraz Zwycięstwa jak autostradę, na całej długości prędkość zostanie ograniczona do 50 km/h. Zmiany wejdą w życie w marcu 2021 roku.

inf. prasowa
Aleje Grunwaldzka i Zwycięstwa z maksymalną prędkością do 50 km/h

Zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to priorytet w kształtowaniu polityki komunikacyjnej w Gdańsku. Dlatego też, projektując zmiany w organizacji ruchu wykorzystane są narzędzia, które pozwalają na jego uspokojenie. W tym celu m.in. montowane są progi zwalniające, wyznaczane strefy TEMPO 30 czy modernizowana sygnalizacja świetlna. To odpowiedź no coraz liczniejsze prośby i wnioski mieszkańców Gdańska, dbających o to, by ulica, chodnik i ścieżka rowerowa w ich najbliższym otoczeniu były bezpieczne.

 

Projekt ograniczenia prędkości

Jeden z takich wniosków trafił do GZDiZ w listopadzie ubiegłego roku. Rada Dzielnicy Oliwa, reagując na wypadki z udziałem rowerzystów na al. Grunwaldzkiej, podjęła uchwałę o ograniczeniu prędkości na oliwskim odcinku al. Grunwaldzkiej do 50 km/h.  Wniosek w tej sprawie złożyli także Radni Koalicji Obywatelskiej.

Pochylając się nad pomysłem radnych dzielnicowych z Oliwy podjęta została decyzja o kompleksowym podejściu do zagadnienia. Z przeprowadzonych analiz i obserwacji wynika, że główny ciąg komunikacyjny Gdańska, czyli al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa są traktowane niczym biegnąca przez miasto autostrada. Podwyższona dopuszczalna prędkość do 70 km/h kusi niektórych kierowców do mocniejszego naciśnięcia na pedał gazu. Nie mówiąc już o patologicznych przypadkach, jak urządzanie w godzinach nocnych nielegalnych wyścigów. Skutek? Zaobserwowane liczne wypadki na obu alejach, które dominują w statystykach zdarzeń drogowych w Gdańsku, w tym z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego – pieszych i rowerzystów.

 

Bezpieczeństwo na alejach Grunwaldzkiej i Zwycięstwa

Przeprowadzona przez naukowców z Politechniki Gdańskiej analiza stanu bezpieczeństwa na gdańskich drogach wskazuje ciąg alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej jako odcinki obciążone bardzo dużym ryzykiem indywidualnym i społecznym występowania wypadków drogowych. Czynnikiem wpływającym na to ryzyko, a szczególnie na konsekwencje wypadków i los ich ofiar jest zdecydowanie prędkość pojazdów.

Nie sposób nie zauważyć też rosnącego ruchu poprzecznego przez obie aleje. Powstające we Wrzeszczu i Oliwie nowe biurowce, lokale gastronomiczne i usługowe generują coraz większy ruch nie tylko samochodowy, ale i pieszy oraz rowerowy. Wyznaczane są nowe przejścia dla pieszych, np. przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym czy kompleksie Olivia Business Center. Ponadto wydzielane są miejsca parkingowe na części jezdni. Aleje Grunwaldzka i Zwycięstwa stają się ulicami o coraz większym znaczeniu lokalnym i powoli tracą swój charakter stricte tranzytowy.

Dlatego też, by podnieść poziom bezpieczeństwa na głównej arterii miasta zdecydowano o wdrożeniu projektu ustanawiającego dopuszczalną prędkość 50 km/h na całej długości al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej w obu kierunkach. Projekt posiada już niezbędne uzgodnienia, w tym opinię Policji. Zmiany wejdą w życie w marcu tego roku, a ich widocznym przejawem będzie demontaż znaków zakazu z „70” i „50” na całej długości obu ulic.

Ograniczenie prędkości na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej to także odpowiedź na zmiany legislacyjne i będącą na ostatniej prostej nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym. Przypomnijmy, że jedna z uchwalonych przez Sejm zmian (nowelizacja ustawy czeka jeszcze na podpis Prezydenta RP) wprowadza jednolitą prędkość 50 km/h w obszarze zabudowanym przez całą dobę (obecnie w godz. 23.00 – 5.00 ta prędkość to 60 km/h).

Kierowców, zaniepokojonych zmianami na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa pragniemy uspokoić – zachowana zostanie koordynacja sygnalizacji świetlnej i nie ucierpi przepustowość na obu alejach. Gdańsk mimo wprowadzenia stref i ograniczania prędkości jest miastem o dużej płynności ruchu drogowego.

 

 

 

 

 

Źródło: UM Gdańsk

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda