Actus Humanus Resurrectio 2023
Pięć dni Wielkiego Tygodnia, dziesięć koncertów, największe światowe gwiazdy wykonawstwa historycznego i przodujący w tej dziedzinie artyści polscy. Od 5 do 9 kwietnia po raz piąty w historii festiwalu Actus Humanus odbędzie się jego edycja wiosenna. Koncerty odbędą się w pięciu gdańskich lokalizacjach
Nadrzędną ideą festiwalu jest prezentacja najbardziej wartościowych zjawisk światowej muzyki renesansu i baroku. Koncepcja Actus Humanus opiera się na ukazaniu utworów organicznie związanych z okresem świąt Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy, wykonywanych przez mistrzów i interpretatorów muzyki dawnej. W tym roku koncerty odbędą się w Centrum Św. Jana, Dworze Artusa, Kościele Św. Katarzyny, Ratuszu Głównego Miasta i Ratuszu Staromiejskim.
Odbiorcami festiwalu są zarówno mieszkańcy Gdańska, jak i melomani z całej Polski i Europy. Projekt ma na celu przyciągnąć zarówno pasjonatów muzyki dawnej, jak i osoby, dla których ważna jest możliwość uczestnictwa w niezwykłym wydarzeniu, święcie muzyki barokowej. W ten sposób festiwal umożliwia wymianę myśli, idei, praktyk wykonawczych, w której uczestniczą wiodące zespoły muzyczne, wybitni soliści, krytycy, managerowie kultury, przedstawiciele środowisk twórczych i publiczność.
Program festiwalu
Serię wieczornych koncertów zainauguruje w Wielką Środę (5 kwietnia) Ensemble Correspondances pod kierownictwem Sébastiena Daucé. Artyści przywiozą do Gdańska pasyjny cykl siedmiu kantat „Membra Jesu nostri” BuxWV 75 skomponowany przez Dietricha Buxtehudego oraz kantatę „Actus Tragicus” BWV 106 Johanna Sebastiana Bacha. W Wielki Czwartek (6 kwietnia) włoski ansambl La Compagnia del Madrigale wykona jedno z największych dzieł Tomása Luisa de Victorii: „Officium defunctorum”. W kolejnych dniach zanurzymy się w świat Ciemnych Jutrzni, modlitw odmawianych tradycyjnie przed świtem w czasie Triduum Paschalnego, których nazwa wiąże się ze starym zwyczajem zapalania, a następnie gaszenia świec – aż do zapadnięcia zupełnej ciemności.
Podczas gdańskiego festiwalu będziemy mieli niepowtarzalną okazję poczuć atmosferę tych ciemnych dni Wielkiego Tygodnia i porównać „Leçons de Ténèbres” Marca-Antoine’a Charpentiera – w interpretacji legendarnego Williama Christie i jego formacji Les Arts Florissants (7 kwietnia) – i „Lamentacji proroka Jeremiasza” Emilio de’ Cavalierego w wykonaniu Concerto Italiano pod dyrekcją Rinalda Alessandriniego (8 kwietnia). Zupełnie odmienny charakter będzie miał finałowy koncert zaplanowany na Niedzielę Wielkanocną (9 kwietnia). Sophie Karthäuser i Café Zimmermann pod kierownictwem Pabla Valettiego i Céline Frisch ponownie sięgną po twórczość Johanna Sebastiana Bacha i zaprezentują program złożony z jego kantat „Weichet nur, betrübte Schatten” BWV 202 i „Oholder Tag, erwünschte Zeit” BWV 210 oraz koncertów instrumentalnych BWV 1052 i 1060R.
Introdukcjami do wieczornej zadumy będą recitale artystów polskich. W Wielką Środę (5 kwietnia) zabrzmi drugi recital z prezentacją suit klawesynowych George’a Friderica Handla w ujęciu niezrównanego Marcina Świątkiewicza. W Wielki Czwartek (6 kwietnia) Krzysztof Firlus wykona premierowo kompozycje ze zbioru „Drexel Manuscript” Carla Friedricha Abla. Wielkopiątkowe popołudnie (7 kwietnia) należeć będzie do Marii Pomianowskiej, która wraz z Mingjie Yu przedstawi program „Stwórco łaskawy” złożony z kompozycji ludowych oraz takich twórców, jak m.in. Piotr z Grudziądza. W Wielką Sobotę (8 kwietnia), zanim zapadnie ciemność, nad dachami miasta będą niosły się dźwięki sonat klawiszowych Domenica Scarlattiego w transkrypcji na carillon i w wykonaniu znakomitej Małgorzaty Fiebig. Z kolei Niedzielę Wielkanocną (17 kwietnia) zdominuje klawesynowa muzyka Louis Marchanda w interpretacji debiutującej na festiwalu Actus Humanus Ewy Mrowcy.
Organizatorami festiwalu Actus Humanus są Fundacja A415, agencja event-factory oraz Program 2 Polskiego Radia. Wydarzenie dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.
fot.UMG