A pod Martwą Wisłą koszty rosną...
Do września tego roku ma zostać otwarty tunel pod Martwą Wisłą. Z wstępnych, szacunkowych ustaleń wynika, że utrzymanie przejazdu pod dnem rzeki będzie pochłaniać z budżetu miasta rocznie około 3,5 mln złotych.
Wielkimi krokami zbliża się otwarcie 1,4 kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie – to pierwszy taki podwodny tunel w Polsce. Do września będzie tamtędy możliwy przejazd samochodów. W gestii Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku, który będzie zarządzał tunelem po jego otwarciu, pozostaje wykup ubezpieczenia.
ZDiZ przewiduje konieczność wykupienia dwóch polis – majątkowej oraz ubezpieczenia OC.
„Musimy nabyć dwie polisy. Pierwsza obejmuje ubezpieczenie majątkowe. Składkę oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu. Z naszych wstępnych wyliczeń zakładamy kwotę ok. 3 mln zł na rok. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej, musimy ją wykupić na wypadek zdarzeń w tunelu, które mogą być spowodowane przez pracowników lub wadliwie działające urządzenia w tunelu. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł” - informuje Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.
Przetarg na ubezpieczenie zostanie ogłoszony w czerwcu. „Jesteśmy dobrze przygotowani do przetargu” – zapewnia ZDiZ. - „Pomagają nam brokerzy, którzy dobrze znają tę tematykę, poza tym otrzymaliśmy wsparcie merytoryczne od specjalisty z Wielkiej Brytanii, który specjalizuje się w przetargach na ubezpieczanie tego typu obiektów. Będziemy gotowi na wszelkiego rodzaju pytania i uwagi ze strony oferentów”.
Poza ubezpieczeniem do kosztów utrzymania tunelu dojdą również opłaty za tzw. bieżące utrzymanie. Pod tym hasłem kryje się sprzątanie – w tym usuwanie piasku z jezdni, mycie znaków, a także odśnieżanie w okresie zimowym. Doliczyć trzeba również utrzymanie instalacji elektrycznych, wentylacyjnych oraz konserwację instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej.
Według wstępnych założeń do obsługi tunelu przewidziane jest zatrudnienie 10 osób. Miałyby one pracować przez całą dobę w trybie zmianowym.
Tunel pod Martwą Wisłą będzie łącznikiem pomiędzy trasami Sucharskiego i Słowackiego. Umożliwi on również bezpośredni dojazd z portu lotniczego do morskiego. Jest to jedna z największych inwestycji Gdańska.
Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą hiszpańska firma OHL.