26. Festiwal Jazz Jantar. Dziś i jutro cztery koncerty
W piątek i sobotę, 14 i 15 lipca 2023 r. w ramach letniej odsłony 26. edycji Festiwalu Jazz Jantar, Klub Żak zaprasza na cztery koncerty wykonawców z USA i Polski. Wystąpią dwie artystki amerykańskie, klasycznie wykształcone, lecz o odmiennym spojrzeniu na muzykę - pianistka Eri Yamamoto i awangardowa kompozytorka i multiinstrumentalistka Angel Bat Dawid. Polską scenę jazzową reprezetować będą Tymek Papior - perkusista, multiinstrumentalista, kompozytor oraz trójmiejski saksofonista Tomek Gadecki. Bilety 80 zł
Po raz 26. gdański Klub Żak zaprasza na Festiwal Jazz Jantar. Podobnie jak w latach ubiegłych, Festiwal odbywa się w trzech blokach koncertowych: wiosennym (w marcu), letnim (w lipcu) i jesiennym (październikowe i listopadowe weekendy).
Po wiosennej odsłonie Festiwalu Jazz Jantar, któy odbywa się w trzech blokach koncertowych - wiosennym, letnim i jesiennym, prestiżowy magazyn Jazz Forum orzekł, że jest to “jedna z najbardziej progresywnych jazzowych imprez w kraju.”
Przed nami dwa inspirujące dni z muzyką amerykańską i polską. Wystąpią pianistka Eri Yamamoto i multiinstrumentalistka Angel Bat Dawid oraz perkusista i kompozytor Tymek Papior, jak również trójmiejski saksofonista Tomek Gadecki.
Goście z USA
Eri Yamamoto i Angel Bat Dawid to dwie jazzwomen o bardzo odmiennych spojrzeniach na muzykę - obie klasycznie wykształcone ( jedna w Japonii, druga w Stanach Zjednoczonych); obie zafascynowane jazzem, ale też obie szukające dla niego nowych form wyrazu na bardzo różne sposoby.
Eri Yamamoto
Zaczęła grać na fortepianie w wieku trzech lat, ale dopiero dwadzieścia lat później - podczas wycieczki do Nowego Jorku - odkryła jazz i od razu się w nim zakochała.
2022 rok można uznać za przełomowy w działalności Eri Yamamoto. Najpierw wydała drugi solowy album („Yellow Flower”), później dokumentujące mierzenie się z pandemią z perspektywy kobiety azjatyckiego pochodzenia - „A Woman With a Purple Wig” z triem. Tytułowa kobieta w fioletowej peruce na okładce płyty to sama Yamamoto, która po ataku na nowojorskiej ulicy podczas pandemii (wywołanym nagonką sprowokowaną przez prezydenta Trumpa używającego określenia „chiński wirus”) - zaczęła maskować się nawet wychodząc do sklepu. Zakładała perukę, kapelusz, okulary słoneczne i maseczkę, by nie przypominać Azjatki.
Te doświadczenia sprawiły jednak, że po raz pierwszy w życiu - za namową Williama Parkera - postanowiła sama zaśpiewać. Rezultat tej próby, w recenzji portalu All About Jazz, został opisany jako „coś wyjątkowego i najlepsze dzieło w dotychczasowej karierze pianistki”.
Po raz pierwszy przed polską publicznością japońska artystka wystąpi w ramach letniej odsłony Festiwalu Jazz Jantar, gdzie wykona najnowsze utwory wzbogacone improwizacją wraz ze stałym współpracownikiem, perkusistą Ikuo Takeuchim, ale Polska nie jest jej zupełnie nieznanym lądem:
- Jeszcze nigdy nie grałam w Polsce, a reżyserką moich dwóch ostatnich teledysków jest pochodząca z Polski Aleksandra Szczepanowska, jedna z moich najlepszych przyjaciółek w Nowym Jorku - mówi Eri Yamamoto. - W 2020 roku zdobyła nagrodę za najlepszy film i reżyserię podczas NYC Independent Film Awards. Zresztą kilka miesięcy temu w polskim konsulacie na Manhattanie - w naprawdę pięknym budynku - zorganizowano inny festiwal filmowy, gdzie zostałam zaproszona i wykonywałam swoją muzykę w otoczeniu pomników legendarnych kompozytorów. Przez cały koncert spoglądał na mnie Chopin - występowałam pod ogromną presją [śmiech].
Angel Bat Dawid
Bepośrednią inspiracją dla stworzenia najnowszego albumu pt. „Requiem for Jazz” był dla artystki film „The Cry of Jazz” (jeden z pierwszych dokumentów nakręconych przez afroamerykańskiego reżysera Edwarda Blanarda w 1959 roku). Padło w nim stwierdzenie, że „ciało jazzu nie żyje, ale jego dusza będzie trwać wiecznie”.
Powstało dzieło, w którym wszystkie połączyły się wszystkie pasje Angel Bat Dawid: klasyczne wykształcenie, lata praktykowania jazzu i pasja do hip-hopu.
Zaskakujące brzmienie „Requiem for Jazz” zawdzięcza też użyciu blisko dwudziestoosobowej orkiestry.
Podczas europejskich koncertów Angel Bat Dawid wystąpi solo, z nowymi aranżacjami, a koncert w ramach letniej odsłony festiwalu Jazz Jantar będzie polską premierą albumu „Requiem for Jazz”.
Polacy na Jazz Jantar
Tymek Papior
Na polską scenę jazzową wkracza kolejne pokolenie młodych, a jednym z nich jest Tymek Papior - perkusista, multiinstrumentalista, kompozytor i producent. Koncertuje od 16 roku życia: solo, ale i współtworzy takie zespoły jak Alan Wykpisz Project, Paweł Pańta Trio, We Do Not Pretend oraz Wojtek Mazolewski Quintet. Z pianistą Grzegorzem Ziółkiem, trębaczem Marcinem Elszkowskim i kontrabasistą Piotrem Narajowskim tworzą Tymek Papior Quartet.
Zespół jest Laureatem 24. Przeglądu Jazzowego Sax Clubu, a ich koncert otworzy letnią odsłonę 26. Festiwalu Jazz Jantar.
Tomek Gadecki
Trójmiejski saksofonista Tomek Gadecki zapowiadając swój solowy koncert mówi, że „Projekt „let’s talk about shame“ to połączenie muzyki akustycznej z elektroniką, polegające na przetwarzaniu dźwięków saksofonu w nowy pejzaż dźwiękowy za pomocą pętli efektów. W trakcie powstawania muzyki elektronika jest wykorzystywana w nietypowy sposób otwierając przestrzeń do nieustannych przeobrażeń. W tym procesie twórczym najważniejsze są dwa elementy: czas i zmiana. Technologia jest tu traktowana nie jako dodatek, czy efekt mający dopełnić dźwięk instrumentu, ale tworzy swój odrębny świat w którym dźwięk saksofonu jest zaledwie początkiem...”
Festiwal Jazz Jantar jest realizowany ze środków Miasta Gdańska i Klubu Żak, miejskiej instytucji kultury. Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Festiwal wsparły filmy GIWK, Ziaja, Toyota Carter i Żywiec.
PROGRAM:
piątek, 14.07.2023 / godz. 20.00 / Klub Żak
Tymek Papior Quartet / Laureaci 24. Przeglądu Jazzowego Sax Clubu
Tymek Papior - perkusja, Marcin Elszkowski - trąbka, Grzegorz Ziółek - fortepian, Piotr Narajowski - kontrabas
Eri Yamamoto & Ikuo Takeuchi Duo / Avant Days / pierwszy raz w Polsce
Eri Yamamoto - fortepian, Ikuo Takeuchi - perkusja\
sobota, 15.07.2023 / godz. 20.00 / Klub Żak
Tomasz Gadecki / let’s talk about shame / Avant Days / premiera
Angel Bat Dawid / Requiem for Jazz / Avant Days / polska premiera
BILETY:
Bilety obejmują dwa koncerty tego samego dnia:
80 zł – w sklepie internetowym (tickets.klubzak.com.pl) i w kasie Klubu
40 zł – ulgowe dla studentów, uczniów, seniorów, na Kartę Dużej Rodziny, obywatele Ukrainy (tylko w kasie Klubu)
75 zł – zniżka na Kartę do Kultury (tylko w kasie Klubu)
fot.Jazz Forum