2,6 mln pasażerów w Porcie Lotniczym Gdańsk w I półroczu
Coraz więcej pasażerów oraz operacji startów i lądowań w Porcie Lotniczym Gdańsk. Przekłada się to na dobrą sytuację finansową spółki. W ciągu sześciu miesięcy 2023 roku obsłużył 2 632 964 pasażerów. To aż o 42,3% więcej niż w tym samym okresie roku 2022, a o 6,9% więcej niż w rekordowym dla gdańskiego lotniska roku 2019
Po zapaści spowodowanej pandemią Covid-19 i lockdownem Port Lotniczy w Gdańsk odbudowuje swoją pozycję na rynku. Znane są wyniki za pierwsze półrocze tego roku. Pasażerów korzystających z gdańskiego lotniska przybywa.
- Po sześciu miesiącach mamy ponad 2 miliony 600 tysięcy pasażerów, to jest prawie 7% więcej niż w rekordowym 2019 roku. Dalej podtrzymujemy nasze plany, że będziemy próbowali pobić rekord 2019, czyli przekroczyć w skali roku liczbę 5,4 mln obsłużonych pasażerów. Pierwsze półrocze pokazuje, że faktycznie idziemy na rekord. 7% więcej pasażerów zostało przewiezionych mniejszą liczbą samolotów, a to znaczy, że linie lotnicze mają lepszą efektywność i lepsze wyniki ekonomiczne, a my jesteśmy tym bardzo zainteresowani - mówi Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Wyniki po 6 miesiącach
W ciągu pół roku 2023 w Gdańsku było 22 390 operacji lotniczych, o 15,3% więcej niż w 2022, a o 2,2% mniej niż w 2019.
Najpopularniejsze kierunki, jakie wybierali pasażerowie latający z Gdańska to Londyn (243 224), Oslo (202 702) i Sztokholm (165 210).
Najwięcej lotów do i z Gdańska realizowały dwie linie lotnicze: Ryanair (40,9%) i Wizz Air (40,6%). W sumie latało do Gdańska 9 przewoźników.
- Jesteśmy już w sytuacji pełnego odbicia rynku lotniczego po pandemii. Znajdujemy się jednak w innych, trudniejszych warunkach ekonomicznych niż przed pandemią. Wskaźniki makroekonomiczne są inne, mamy kryzys energetyczny, na który wpływa także wojna w Ukrainie, w wielu krajach jest widmo recesji. Te wakacje pokażą, jaka jest faktycznie sytuacja w branży. Zależymy od klientów, ich wyborów i chęci latania. Jestem umiarkowanym optymistą, uważam, że rynek będzie się nadal rozwijał, liczba pasażerów w kolejnych latach będzie rosła, nie wiadomo jednak w jakim tempie - dodaje Tomasz Kloskowski.
Po sześciu miesiącach 2023 Port Lotniczy Gdańsk osiągnął 3 538 770 zł zysku netto oraz 12 866 042 zł zysku ze sprzedaży. Prezes Kloskowski podkreśla, że wyniki są pozytywne, bo są na plusie, ale wypracowane w bardzo trudnych warunkach rynkowych, przy bardzo wysokich i rosnących kosztach.
Lotnisko w Gdańsku przez dwa kwartały 2023 przyjęło i odprawiło 4 985 ton cargo. Było to o 4,1% mniej towarów i poczty niż w tym samym okresie 2022, ale o 43,3% więcej niż w I-VI 2019 roku. pandemii?
Aktualna siatka połączeń
Aktualna w 2023 roku siatka to 84 połączenia z Gdańska, realizowane przez 9 linii lotniczych do 24 krajów, na 71 lotnisk.
Ryanair: Aarhus, Alicante, Barcelona-El Prat, Belfast, Billund, Bristol, Burgas, Chania/Kreta, Cork, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Korfu, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Lublin, Malaga, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Neapol, Newcastle, Oslo-Torp, Pafos, Paryż-Beauvais, Piza, Podgorica, Praga, Ryga, Rzym, Santorini, Sztokholm-Arlanda, Vaxjo, Wenecja, Wrocław, Zadar;
Wizz Air: Aberdeen, Alesund, Alicante, Barcelona El-Prat, Bergen, Burgas, Dortmund, Edynburg, Eindhoven, Goteborg, Hamburg, Haugesund, Heraklion/Kreta, Kolonia-Bonn, Kopenhaga, Kutaisi, Larnaka, Leeds-Bradford, Liverpool, Londyn-Luton, Malaga, Malmo, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Split, Stavanger, Sztokholm-Skavsta, Teneryfa, Tirana, Tromso, Trondheim, Turku;
LOT: Warszawa, Rzeszów, Zielona Góra;
Lufthansa: Frankfurt, Monachium;
Norwegian: Bergen, Oslo-Gardermoen;
KLM: Amsterdam;
SAS: Kopenhaga;
SWISS: Zurych;
Eurowings: Dusseldorf.
fot.Piotr Wittman/gdansk.pl