Teatralny styczeń w Instytucie Kultury Miejskiej
Audytorium w nowej siedzibie IKM przy Targu Rakowym 11 jest kinem, miejscem na spotkania literackie i debaty czy konferencje, a także – sceną teatralną. W styczniu Instytut Kultury Miejskiej zaprasza na dwa spektakle Komuny Warszawa – „O czym tu gadać, jeśli nie ma o czym rozmawiać”, traktujący o doświadczeniach DDA (Dorosłych Dzieci Alkoholików) oraz „Cezary idzie na wojnę”, czyli opowieść o przedwojniu i wojnie, którą reżyser wypowiada widmom wojny
20 stycznia, godz. 19.00, „Pentezylea. Rekonstrukcja ciała Amazonek”. Spektakl duetu Gruba i Głupia ze Sceny Roboczej w Poznaniu. Bilety 30/40 zł Bilety.
Historia Pentezylei mówi o szalonej miłości, jaką główna bohaterka obdarzyła greckiego wojownika Achillesa, przez co zginęła tocząc z nim pojedynek. W innej wersji to doprowadzona do furii królowa morduje Achillesa, zagryzając go na śmierć… Przeciwnikiem współczesnych Amazonek nie jest jednak żaden grecki wojownik, lecz rak piersi – najczęściej występujący wśród kobiet nowotwór złośliwy. Każdego dnia do walki z nim stają tysiące kobiet.
Duet Gruba i Głupia oddaje głos współczesnym Amazonkom, by wraz z nimi współdzielić przestrzeń opowieści. Celem tego przedsięwzięcia jest stworzenie miejsca zbiorowej energii: mikro-społeczności, w której osoby wspierają się nawzajem, przekazują sobie mit i reinterpretują go. Twórczyniom zależy, aby o poważnych tematach mówić w niekoniecznie poważny sposób. W przedstawieniu sięgają przede wszystkim po dystans i poczucie humoru, posiłkując się przy tym szeroko pojętym antykiem. Również tym w wersji pop.
Wydarzeniem towarzyszącym spektaklowi „Pentezylea” będzie punkt dotyczący profilaktyki badań piersi, który 20 stycznia w Instytucie Kultury Miejskiej poprowadzą studentki Koła Naukowego „Przyszłe Położne” Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Każda chętna osoba będzie mogła poćwiczyć samobadanie piersi na przygotowanych fantomach.
Choreografia, dramaturgia, reżyseria, opracowanie muzyczne, video: Gruba i Głupia. Kostiumy: Wiktor Krajcer. Współkreacja i performance: Ewa, Gosia, Dominika, Patrycja i innx. Komunikacja: Ola Jaruszewska. Producentka wykonawcza: Anna Romberg. Grafika: Wiktoria Szydłowska. Współprodukcja: Teatr Ósmego Dnia, Instytut Kultury Miejskiej. Produkcja: Społeczne Miejsce Kultury SCENA ROBOCZA.
26 stycznia, godz. 19.00. „O czym tu gadać, jeśli nie ma o czym mówić”, reż. Łukasz Horbów, Karolina Pawelczyk, Bożna Wydrowska. Produkcja Komuna Warszawa. Bilety 30/40 zł Bilety.
O doświadczeniu DDA (Dorosłych Dzieci Alkoholików) w trzech aktach. Spektakl inspirowany życiem trojga artystów wizualnych, którzy rozpoznali, że wspólne doświadczenie dorastania w dysfunkcyjnej rodzinie wcale nie oznacza wspólnej definicji, ani perspektywy na sprawę. Przychodzą do teatru z intencją eksperymentu, ustanawiając komunikację na poziomie szczerości. Aby opowiedzieć o własnym systemowym uwikłaniu i żeby wywlec na wierzch Starego. Ukrytego w ciele, wspomnieniach, nawykach i zrachowaniach.
Chcą rozmawiać o konsekwencjach dorastania w rodzinach z problemem (alkoholowym), o których niełatwo jest mówić w pojedynkę. To głos młodszego pokolenia, które ma świadomość tego, że za często zgadza się na auto-wyzysk i na branie odpowiedzialności za to, za co odpowiedzialność powinien wziąć ktoś inny.
Performans i kreacja: Bożna Wydrowska, Karolina Pawelczyk, Łukasz Horbów. Dramaturgia i wsparcie w procesie: Szymon Adamczak. Scenografia: Marta Szypulska. Kostiumy: Seba Tokarczyk. Choreografia: Bożna Wydrowska. Wideo: Karolina Pawelczyk. Muzyka: Jakub Buchner, Aleksander Jagodziński, Maciej Kryński. Obrazy: Karolina Pawelczyk, Marta Szypulska, Bożna Wydrowsk. Technika: Jakub Buchner, Piotr Szczygielski, Bartek Rączkowski. Produkcja: Olga Kozińska – Komuna Warszawa. Spektakl powstał w ramach sezonu rezydencji 2022 “Tough Love”, kuratorka: Anna Smolar
28 stycznia, godz. 19.00 „Cezary idzie na wojnę”, reż. Cezary Tomaszewski. Produkcja Komuna Warszawa. Bilety 30/40 zł, Bilety.
„Cezary idzie na wojnę” to performatywna opowieść o wyprawie na przedwojnie mitologicznego, wielogłowego bohatera o tym samym imieniu i nazwisku, co reżyser spektaklu i o wojnie, jaką wypowiada on widmom wojny. To spektakl, w którym legendarna choreografia Niżyńskiego do Popołudnia fauna Debussy’ego spotyka się z pieśnią Moniuszki w męskiej przebieralni, ćwiczenia aerobowe z wojenną symfonią Szostakowicza, a wspomnienie decyzji komisji poborowej sprzed lat staje się impulsem do uruchomienia campowej rewii.
Reżyseria: Cezary Tomaszewski. Obsada: Michał Dembiński, Weronika Krówka, Oskar Malinowski, Bartosz Ostrowski, Łukasz Stawarczyk. Realizatorzy: Bracia (Agnieszka Klepacka, Maciej Chorąży), Antoni Grałek, Justyna Wąsik, Klaudia Hartung-Wójciak. Produkcja: Komuna Warszawa.
fot.mat.pras.