Targi kolejowe Trako 2019 w Gdańsku
Setki wystawców, nowości taborowe, innowacje technologiczne - tak można podsumować tegoroczne targi kolejowe Trako 2019, które odbyły się w Gdańsku.
Targi rozpoczęły się we wtorek, 24 września, i zakończyły się Dniem Edukacji i Kariery 27 września. Miejscem imprezy było po raz kolejny gdańskie AmberExpo, mieszczące się w sąsiedztwie Amber Areny.
Dzień Edukacji i Kariery był również dniem otwartym dla publiczności - studenci i uczniowie mogli wejść za darmo (po okazaniu voucheru), a pozostałe osoby musiały uiścić opłatę 15 złotych za wstęp na hale ze stoiskami wystawców; wstęp na wystawę taboru przez cały okres trwania targów był bezpłatny.
Na stoisku nowosądeckiego producenta taboru, Newagu, można było zobaczyć modele lokomotywy Griffin dla PKP Intercity oraz hybrydowego (z napędem elektrycznym i spalinowym) Impulsa.
Targi zostały podzielone na 7 hal, z czego 3 znajdowały się w głównym budynku; tam również ulokowała się większość wystawców. Na stoisku PKP Energetyki można było zasiąść w symulatorze pojazdu sieciowego firmy.
Największym stoiskiem mogła poszczycić się Grupa PKP, w której są m.in. PKP Intercity, PKP Cargo, WARS, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, czy PKP Polskie Linie Kolejowe. Grupa zorganizowała konkurs, polegający na zdobyciu naklejek z każdego stoiska każdej firmy zrzeszonej w Grupie PKP, a następnie powrót do punktu startowego w celu odebrania nagrody; trzeba było się spieszyć, ponieważ jedynie pierwsze sto osób mogło odebrać niespodzianki.
Nie zabrakło również wystawców-producentów systemów informacji pasażerskiej; jednym z nich była firma Ente, która zaprezentowała również system dla pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie.
Na stoisku obok prezentowała się czeska Skoda, która zaprezentowała modele składów piętrowych dla Deutsche Bahn oraz modele tramwajów.
Duże stoisko miało również CRRC, chiński producent taboru kolejowego, który produkuje między innymi elektryczne zespoły trakcyjne dla czeskiego przewoźnika Leo Express oraz lokomotywy "Bizon" dla Kolei Węgierskich.
Na stoisku Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych można było zapoznać się z ofertami każdej spółki, będącej członkiem ZSPK.
Na torach przy przystanku kolejowym Gdańsk Stadion Expo znajdowała się wystawa taboru. Newag zaprezentował lokomotywę Griffin - oznaczenie EU160 - dla PKP Intercity. Przedstawiono również cztery zmodernizowane wagony pasażerskie - trzy klasy 2, oraz jeden klasy 1.
Hitem targów był hybrydowy zespół trakcyjny Impuls, który jest przeznaczony dla województwa lubuskiego. Sama dostawa Impulsa na targi była owiana tajemnicą, a zespół podczas transportu był szczelnie owinięty płachtą materiału.
Z kolei Stadler Polska z Siedlec zaprezentował elektryczny zespół trakcyjny Flirt3 dla Kolei Mazowieckich. Według zapowiedzi władz KM, pociągi tego typu mają jeździć na linii R9.