Spór o mozaikę Anny Fiszer
Budynek przy ulicy Długiej, w którym dawniej mieściło się kino Leningrad, później Neptun, zostanie zburzony na rzecz nowej inwestycji – nowoczesnego hotelu Hampton by Hilton. Pojawił się jednak problem w postaci widniejącej na budynku mozaiki, która w tej sytuacji zostanie zlikwidowana.
Mozaika Anny Fiszer powstała w latach 50. Często określana jest potocznie mianem „świadka historii” kina polskiego. Towarzyszyła pierwszym edycjom Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, była także tłem scenografii wybitnych polskich filmów, jak na przykład: ,,Do widzenia, do jutra".
Wiadomość o jej rozbiórce wywołała liczne protesty ze strony mieszkańców miasta. Dla nich mozaika ta na stałe wpisała się już w krajobraz Gdańska i stanowi świadectwo powojennej tożsamości artystycznej. Takich dzieł nie zostało w mieście wiele. Powstała petycja o zachowanie dzieła Fiszer, która zostanie przekazana do Pomorskiego Konserwatora Zabytków.
Grupa Capital Park, inwestor przebudowy tego zespołu nieruchomości, wczoraj przygotowała oświadczenie w odpowiedzi na głosy sprzeciwu ze strony mieszkańców, w którym informuje, że „Wymieniane m.in. w petycji do Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków: sgraffito Jacka Żuławskiego z zespołem (Hanna Żuławska, Edward Roguszczak, Janina Karczewska), kute kraty Wacława Rembiszewskiego oraz sgraffita Hanny Żuławskiej zostaną zachowane w projekcie. W przypadku sgraffito, jeśli możliwości techniczne na to pozwolą, to dzieła zostaną przeniesione, jeśli nie – to po zeskanowaniu zostaną naniesione na szkło, lub za pomocą innej, zaakceptowanej przez konserwatora techniki – utrwalone.
Wspomnianej w petycji mozaiki autorstwa Anny Fiszer z zespołem (Barbara Massalska, Stanisław Mizerski) nie ma technicznej możliwości zachowania – jej demontaż byłby równoznaczny ze zniszczeniem”.
Jednak z uwagi na postawę społeczeństwa i osób ze środowisk artystycznych, a także z racji poszanowania dla dziedzictwa kulturowego, inwestor „pragnie zachować pamięć o tej twórczości poprzez stworzenie poświęconej jej przestrzeni – z rekonstrukcją fragmentu elewacji, ekspozycją zdjęć i opisem historii mozaiki i techniki, którą została wykonana. Jednocześnie stworzy dokumentację fotograficzną, która zostanie wykorzystana, nie tylko przy wystroju wnętrz przyszłego hotelu, ale również w opracowywanym projekcie przeniesienia kin z ulic Długiej i Piwnej do przestrzeni wirtualnej”.
Capital Park w oświadczeniu dodaje również, że jest otwarty na konsultacje z autorytetami w dziedzinie kultury i sztuki. Ma nadzieję, że uda się dojść do porozumienia i stworzyć nową przestrzeń, która nie będzie kolidowała z historią tego miejsca.