Sobotni przejazd rowerowy – utrudnienia w ruchu
28 kwietnia odbędzie się przejazd rowerowy tunelem pod Martwą Wisłą. Peleton ruszy o godz. 12.00 spod parkingu P5 przy Stadionie Energa Gdańsk. Przerwa w ruchu na trasie przejazdu zaplanowana jest w godzinach 11.50-13.30.
Dla kierowców
Start peletonu nastąpi o godzinie 12.00. Z parkingu P5 rowerzyści przejadą do łącznicy prowadzącej z ul. Marynarki Polskiej na wyjeździe z tunelu przez rozpiętą barierę bezpieczeństwa i wrócą w kierunku stadionu drugą nitką tunelu. Rowerzyści będą kontynuowali jazdę do harfy na skrzyżowaniu Al. Macieja Płażyńskiego z ul. Pokoleń Lechii Gdańsk. Tu zjadą łącznicą w ul. Pokoleń Lechii, a następnie przez parking P1 wrócą na parking P5, gdzie zakończy się przejazd.
Ruch na Rondzie Mazowieckiego oraz w nitce tunelu w kierunku Węzła Ku Ujściu zostanie wznowiony nie później niż o godzinie 13.00. Wstrzymanie ruchu na ul Pokoleń Lechii Gdańsk zaplanowane jest między godz. 12.30-12.45, przy czym wstrzymanie ruchu uzależnione będzie od szybkości przemieszczania się kolumny rowerzystów. Ruch na nitce tunelu w kierunku Zaspy i Wrzeszcza zostanie wznowiony nie później niż o godz. 13.30.
Dla rowerzystów
Osoby, chcące wziąć udział w przejdzie, które pojawią się na miejscu startu (parking P5) po godzinie 12.30, ze względu na organizację ruchu i bezpieczeństwo, nie zostaną dopuszczone do przejazdu. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, każdy może wziąć w nim udział. Należy jednak pamiętać, że rowerzyści poniżej 15 roku życia będą mogli przejechać tunel tylko i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Szczegóły dostępne są w regulaminie.
Na miłośników dwóch kółek na parkingu P5 czekać będą także atrakcje w postaci prezentacji rowerów nietypowych, pokazów akrobatycznych i ćwiczeń ratowniczych oraz konkursów z nagrodami.
Warto wiedzieć
Sobotni przejazd rowerowy odbędzie z okazji drugiej rocznicy otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą – ostatniego i najważniejszego elementu projektu drogowego łączącego port lotniczy z portem morskim w Gdańsku.
- Tunel pod Martwą Wisłą jest jedną z najważniejszych wizytówek infrastrukturalnych Gdańska – mówi prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. - Korzyści z tej inwestycji są ogromne, chociażby te związane ze zmniejszeniem liczby samochodów przejeżdżających przez centrum miasta i praktycznie zlikwidowaniem tam ruchu ciężarówek. Tunelem codziennie przejeżdża w obu kierunkach około 25 tysięcy pojazdów, które wcześniej jeździły przez Śródmieście Gdańska. Jestem dumny z tej inwestycji, bo to pierwsza podwodna przeprawa drogowa, jaka powstała w Polsce – dodaje.
Tunel znakomicie poprawił komunikację pomiędzy terenami przemysłowymi i portowymi położonymi na obu brzegach Martwej Wisły. Mieszkańcom i turystom pozwolił także skrócić czas przejazdu z dolnych tarasów Gdańska w kierunku Warszawy i Łodzi. Dzięki bezpośredniemu połączeniu z Trasą Sucharskiego oraz Obwodnicą Południową Gdańska możliwe było wyprowadzenie poza ścisłe centrum ciężkiego ruchu tranzytowego, co przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz jakości powietrza w mieście. Tunel, który nosi obecnie im. abp Tadeusza Gocłowskiego to jeden z najbardziej skomplikowanych obiektów inżynierskich w Polsce i pierwszy w kraju tunel drogowy wykonany w technologii drążenia maszyną TBM.
Tunel w liczbach
1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
2200 ton – waga maszyny TBM,
91 metrów - długość maszyny TBM,
12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,
11 metrów – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
1076 – tyle pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
800 ton - tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
226 – liczba opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
1,2 MW - moc pobierana przez urządzenia niezbędne do prawidłowej pracy tunelu
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stali i 25 000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.