Przy dworcu PKP we Wrzeszczu powstaje kubaturowy parking dla 500 rowerów
Intensywne roboty prowadzone są obecnie zarówno przy budowie nowego budynku dworca kolejowego, jak i w bezpośrednim jego sąsiedztwie, gdzie powstaje parking kubaturowy, który pomieści pół tysiąca rowerów. Jest to jeden z elementów węzła integracyjnego
Parking dla 500 rowerów
Jak informuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, obecnie trwa zbrojenie płyty fundamentowej pod budynek parkingu wraz z częścią socjalną.
Kubaturowy parking rowerowy powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie stacji kolejowej i budynku dworca PKP, niedaleko zabudowy mieszkaniowej przy ul. Dmowskiego oraz istniejącej pętli autobusowej.
W miejscu planowanego budynku parkingu rowerowego znajdował się parterowy pawilon mieszczący pomieszczenia socjalne dla kierowców miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, oraz zatoka parkingowa dla samochodów osobowych pracowników GAiT. Pawilon został rozebrany w ostatnich tygodniach.
Co się znajdzie w nowym budynku?
Projektowany budynek będzie pełnił funkcję garażu - parkingu rowerowego o pojemności 500 rowerów. Zamontowane zostaną w nim stojaki dwupoziomowe oraz stojaki rowerowe przeznaczone na parkowanie rowerów specjalnych, w tym dla osób niepełnosprawnych.
W hali znajdzie się też stanowisko do samodzielnego serwisowania roweru.
Obiekt będzie miał dwie kondygnacje i płaski dach wykonany w systemie retencyjnym - pokryty będzie niską roślinnością, a nadmiar wody odprowadzany będzie rynnami do kanalizacji deszczowej.
Na parking prowadzić będą trzy wejścia : dwa od strony ul. Dmowskiego, jedno pieszo - rowerowe umożliwiające wprowadzenie roweru na parking oraz drugie - piesze dla łatwego dostępu osób odbierających rowery oraz do obsługi punktu gromadzenia odpadów czy pomieszczenia technicznego. Trzecie wejście zaplanowano od strony Galerii Bałtyckiej, pieszo - rowerowe. Na poziom parkingu +1 prowadzić będą schody wewnętrzne i schody zewnętrzne, niezadaszone, ułatwiające dostęp pieszym do parkingu od strony budynku dworca
Na parterze nowego obiektu znajdą się, poza parkingiem dla jednośladów, także pomieszczenia zaplecza techniczno-socjalnego dla kierowców GAiT.
Węzeł integracyjny przy dworcu
Parking dla rowerów jest jednym z elementów większego projektu, którym jest budowa węzła integracyjnego. W jego ramach zaplanowano także trzy miejsca postojowe w systemie Kiss&Ride, w formie wydzielonej zatoki postojowej. Skrzyżowanie ulic Lendziona i Dmowskiego, w rejonie Kiss&Ride, zaprojektowano jako mini rondo o średnicy 3 metrów. Zaprojektowano też dwa miejsca postojowe dla taksówek w bezpośrednim sąsiedztwie wyjść z peronów PKP oraz dwa miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych. Poza tym przebudowane zostaną sieci teletechniczne i kanalizacja deszczowa, a także zamontowana zostanie tzw. mała architektura. W ramach zadania przewidziano także posadzenie drzew owocowych i krzewów.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm, którego liderem jest Roverpol Sp. z o.o. Koszt prac wyniesie blisko 13 mln złotych. Te powinny zakończyć się w październiku br.
Inwestycja z dofinansowaniem unijnym
Budowa węzła integracyjnego jest realizowana w ramach zadania pn.: „Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitarnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska”. Dotychczas w naszym mieście wybudowano takie węzły w Rębiechowie oraz w Osowej. W planach jest budowa takiego węzła przy dworcu kolejowym "Gdańsk Główny".
Inwestycja otrzymała dofinansowanie unijne i jest realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, Osi Priorytetowej 9 Mobilność, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
fot.Tomasz Brzeski-DRMG/UMG