Pomoc medyczna w święta i Nowy Rok
Podczas wolnych dni - świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku - pomoc medyczną uzyskamy w trybie nocnej i świątecznej opieki medycznej w czterech szpitalach i dwóch przychodniach w Gdańsku.
Świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej udzielane są w sytuacji nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia stanu zdrowia. Pacjent może szukać pomocy w wybranej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej - nie obowiązuje rejonizacja, niezależnie od tego, gdzie mieszka i do którego lekarza lub pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) złożył swoją deklarację.
Nocna i świąteczna pomoc medyczna od 1 października 2017 roku udzielana jest także w szpitalach, a nie jak przedtem - tylko w przychodniach. Wynika to z ustawy o tzw. “sieci szpitali”, która wprowadziła nowy sposób udzielania tego rodzaju świadczeń, czyli “przeniosła” ich większą część przede wszystkim do szpitali.
W Gdańsku to placówki:
- dwa szpitale spółki Copernicus - im. Mikołaja Kopernika i św. Wojciecha,
- Szpital Dziecięcy “Polanki”7
- Szpital Marynarki Wojennej w Gdańsku.
I przychodnie
- Nadmorskie Centrum Medyczne w Gdańsku, ul. Świętokrzyska 4
- Medica Plus w Gdańsku, ul. Stanisława Lema 21
Dyżurujący w przychodni lekarz udziela porad w warunkach ambulatoryjnych, telefonicznie, a w przypadkach medycznie uzasadnionych w domu pacjenta. Jeśli sytuacja tego wymaga lekarz lub pielęgniarka mogą udzielić pomocy w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w domu chorego. Pomoc wyjazdowa udzielana jest jednak przez właściwy punkt nocnej i świątecznej pomocy przypisany do konkretnego obszaru - tu obowiązuje rejonizacja. Lekarz udzielający pomocy w ramach opieki wyjazdowej może, jeśli zajdzie taka potrzeba, skierować pacjenta do szpitala lub wezwać karetkę pogotowia ratunkowego.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna udzielana jest od godziny 18 po południu do 8 rano w dni powszednie, w dni wolne od pracy - całodobowo.
Pomorski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Gdańsku przypomina, żeby rozważnie korzystać z dyżurujących placówek czyli w razie:
nagłego zachorowania;
nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy;
gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia
- W te świąteczne dni zawsze mamy większy ruch - mówi Jarosław Cejrowski, rzecznik Szpitala Dziecięcego "Polanki" w Gdańsku. - Tradycyjnie mamy więcej pacjentów, którzy w tym okresie zimowym trafiają z przeziębieniem, zapaleniem oskrzeli, zapaleniem płuc. Ten zwiększony czas zachorowań utrzymuje się zwykle od października do marca. Jednak w okresie świąt wiele dzieci trafia do nas z zatruciami pokarmowymi, często wynikającymi z przejedzenia np słodyczami. Apelujemy do rodziców, aby na ile się da ograniczali ilość słodyczy przez ten czas, bo święta mogą zakończyć się pobytem w szpitalu.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna w Trójmieście
- Copernicus, Szpital św. Wojciecha w Gdańsku, Al. Jana Pawła II 50
- Copernicus, Szpital im. M. Kopernika w Gdańsku, ul. Powstańców Warszawskich 1/2
- 7 Szpital Marynarki Wojennej w Gdańsku, ul. Polanki 117 dorośli (pow. 18 r.ż)
- Szpital dziecięcy “Polanki” , ul Polanki 119 (dzieci i młodzież do 18 r.ż.)
- Nadmorskie Centrum Medyczne w Gdańsku, ul. Świętokrzyska 4
- Medica Plus w Gdańsku, ul. Stanisława Lema 21
Szpitale Pomorskie w Gdyni:
- Szpital Św. Wincentego a Paulo w Gdyni, ul. Wójta Radtkego 1,
- Szpital Morski im. PCK w Gdyni, ul. Powstania Styczniowego, 1
- NZOZ, Gdynia Obłuże, ul. Białowieska 1
- Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej Miejska Stacja Pogotowia Ratunkowego z Przychodnią w Sopocie, ul. Bolesława Chrobrego
- Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej SKIM Gabinety Stomatologiczne PORADNIA STOMATOLOGICZNA - AWF, ul.Kazimierza Górskiego 1, tel. 583 463 087
Numer dla pacjentów 800 190 590 - Telefoniczna Informacja Pacjenta (TIP)
Wspólna ogólnopolska bezpłatna Infolinia Rzecznika Praw Pacjenta oraz Narodowego Funduszu Zdrowia, gdzie można uzyskać informacje, m.in. jak uzyskać kartę EKUZ, jakie prawa przysługują osobie ubezpieczonej, gdzie znajduje się najbliższy szpital, w jaki sposób można zgłosić naruszenie praw pacjenta czy też jakich formalności należy dopełnić by skorzystać z leczenia uzdrowiskowego.