Obwodnica Metropolitalna – beton zamiast asfaltu?
Nawierzchnia planowanej Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, łączącej Chwaszczyno ze Straszynem i Żukowem, zostanie wykonana z betonu. Jakie są plusy, a jakie minusy takiej drogi?
Władze Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziały, że co trzecia droga powstająca w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 będzie miała nawierzchnię betonową. Jest to możliwe dzięki zrównaniu się cen asfaltu z cementem oraz rozwojowi technologii wykonywania dróg betonowych w Polsce.
Jakie korzyści wiążą się z budowaniem dróg o nawierzchni betonowej?
Po pierwsze – cena. Wcześniej do budowy dróg chętniej wykorzystywano asfalt, ponieważ był tańszy. Teraz koszt budowy drogi z nawierzchnią asfaltową jest porównywalny z realizacją drogi w technologii betonowej.
Po drugie – wytrzymałość. Drogi z nawierzchnią betonową wykazują się dwukrotnie dłuższą żywotnością. Pierwsze prace naprawcze na drogach asfaltowych należy wykonywać już po upływie 10-15 lat. Jeśli chodzi o nawierzchnie betonowe, czas ten wydłuża się do około 20 lat. Ponadto nie ulegają one koleinowaniu, co sprawia, że taki rodzaj drogi jest idealny do porusza się tranzytu.
Po trzecie - oszczędność na oświetleniu. „Drogi w tej technologii są zdecydowanie bardziej jasno-siwe. Dlatego nie musimy ich oświetlać tak intensywnie, jak jest to w przypadku dróg, których nawierzchnię stanowi masa bitumiczna. To są znaczące oszczędności” - mówi Robert Marszałek, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział Gdańsk.
Jasna nawierzchnia wpływa również na poprawę bezpieczeństwa na drodze. Dzięki lepszej widoczności łatwiej dostrzec na niej przeszkodę. Badania przeprowadzone w krajach Europy Zachodniej wykazały, że liczba zdarzeń na drogach o jaśniejszej powierzchni maleje o około 18%.
Jakie są więc minusy? Problemy pojawiają się podczas remontu. Żeby naprawić drogę betonową trzeba ją po prostu wyburzyć – to jedyna możliwość. W przypadku nawierzchni asfaltowych sytuacja jest dużo prostsza – frezarka zrywa część zniszczonej nawierzchni, którą następnie uzupełnia rozściełacz z asfaltem. Po odczekaniu jednego dnia droga jest ponownie oddana do użytku. Nawierzchnia betonowa schnie jednak dużo dłużej.
Licząca 33 kilometry Obwodnica Metropolitalna powstanie w celu odciążenia istniejącej Obwodnicy Trójmiasta i usprawnienia podróżowania po Kaszubach. Trasa będzie się zaczynać w Chwaszczynie, na skrzyżowaniu z planowaną Trasą Kaszubską i dotrze do Lublewa i Borkowa, gdzie połączy się z Południową Obwodnicą Gdańska i Obwodnicą Trójmiasta.
Rozpoczęcie prac przewidziane jest na rok 2018. Potrwają one do 2020 roku. Prawdopodobny koszt budowy drogi to 3 mld zł.