Nowe ceny biletów w Gdańsku
Zgromadzenie Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej podjęło uchwałę rekomendującą podniesienie cen biletów komunikacji miejskiej na terenie wszystkich gmin wchodzących w skład Związku. Na najbliższej sesji Rady Miasta Gdańska przedłożony zostanie projekt uchwały w tej sprawie.
Według propozycji MZKZG ceny za bilety miesięczne i 30-dniowe wzrosłyby o 4 zł za bilet (pełnopłatny) i o 2 zł za bilet ulgowy. W przypadku biletów semestralnych podwyżka wyniosłaby między 7 zł a 10 zł. Ceny biletów jednorazowych (bilety jednoprzejazdowe, jednogodzinne, nocne) wzrosłyby o 20 gr – pełnopłatny i o 10 gr ulgowy, a bilety 24 - godzinne o 1 zł. Podwyżka miałaby obowiązywać na terenie wszystkich gmin należących do MZKZG.
Mając na uwadze konieczność zachowania jednolitego poziomu cen biletów jednorazowych i czasowych na terenie obszaru metropolitalnego, proponuje się przyjęcie cen biletów jednoprzejazdowych, jednogodzinnych oraz 24-godzinnych rekomendowanych przez MZKZG. Jednak w przypadku biletów okresowych Miasto Gdańsk postuluje, by podwyżki ceny tych biletów były niższe o 50% od stawek proponowanych przez MZKZG.
- Ostatnia podwyżka cen biletów jednorazowych w Gdańsku miała miejsce w czerwcu 2012 r., natomiast ceny biletów okresowych obowiązują u nas od 5 lat, dokładnie od maja 2011 r. - mówi wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak. - Podniesienie cen biletów jest uwarunkowane wieloma czynnikami, m.in. kosztami związanymi z faktem integracji, wprowadzenia wspólnych biletów w obrębie metropolii. Podczas gdy przez lata ceny biletów nie ulegały zmianie, cały ciężar rosnących kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej - przy jednoczesnym spadku przychodów z biletów w wyniku inflacji (wzrost wskaźnika inflacyjnego GUS o 3,7 punkty procentowe w latach 2011-2015) - został poniesiony przez budżet Miasta. Jednocześnie w ostatnich latach zrealizowaliśmy szereg inwestycji w infrastrukturę i tabor, m.in. wybudowane zostały nowe torowiska, zmodernizowaliśmy oraz zakupiliśmy nowe tramwaje i autobusy – dodaje wiceprezydent.
Koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej z poziomu ok. 244 031 tys. zł wzrosły do poziomu 285 254 tys. zł, tj. o 41 223 tys. zł (+16,9%). Dopłata budżetu Miasta do funkcjonowania komunikacji miejskiej wzrosła z poziomu 123 519 tys. zł w 2011 r. do poziomu 138 937 tys. zł w 2015 r., tj. o 15 418 tys. zł (+12,5%).
Co proponuje Gdańsk? - W przypadku biletów okresowych proponujemy podwyżkę niższą o 50% od rekomendowanej przez MZKZG. Tym samym ceny biletów miesięcznych i 30 – dniowych wzrosłyby tylko o 2 zł – bilet pełnopłatny oraz o 1 zł – bilet ulgowy. Ceny biletów semestralnych czteromiesięcznych wzrosłyby o 4 zł, a pięciomiesięcznych o 5 zł, od 1,83% do 3,27. Wzrost cen biletów jednorazowych i czasowych wyniósłby między 4,35% a 8,34%, natomiast okresowych od 1,74% do 3,58% – informuje Grzelak.
Aktualnie za równowartość najdroższego biletu okresowego można kupić 34 najtańsze bilety jednorazowe. Według propozycji Miasta Gdańska wskaźnik ten zmaleje do poziomu 32,5 (104 zł/3,20 zł). Czyli, zgodnie z założeniami taryfowymi Miasta Gdańska preferującymi pasażerów „stałych”, w dłuższym okresie jeszcze bardziej będzie się opłacać pasażerowi kupić bilet okresowy zamiast biletów pojedynczych.
- Zgodnie z polityką miasta premiować chcemy pasażerów „stałych”, posiadających bilety okresowe – mówi wiceprezydent. - Warto podkreślić, że mimo nowych cen biletów, gdańska komunikacja miejska nadal pozostanie w czołówce liderów cenowych wśród krajowych miast. W zestawieniu cen biletów na jeden przejazd i biletów przesiadkowych do 60 minut pozycja Gdańska wśród innych miast polskich nadal będzie konkurencyjna.
Również w segmencie biletów miesięcznych sieciowych (ważnych przez cały tydzień w obrębie aglomeracji) ceny gdańskiego transportu publicznego pozostaną atrakcyjne w porównaniu z innymi miastami.
Żródło: UM Gdańsk