Nagroda w międzynarodowym konkursie dla Muzeum Gdańska
Identyfikacja wizualna Muzeum Gdańska, którą opracowało portugalskie studio Design Office, zwyciężyła w kategorii instytucji sektora publicznego w szóstej edycji międzynarodowego konkursu International Visual Identity Awards. Zwycięzcą całego konkursu został projekt identyfikacji wizualnej przygotowany przez Caselli Strategic Design dla szwajcarskiego miasta Lugano.
International Visual Identity Awards to coroczny konkurs organizowany przez niezależne, międzynarodowe grono projektantów graficznych. Z każdej z 21 kategorii konkursowych, grupujących projekty z wyspecjalizowanych sektorów, np. miejsc turystycznych, sportu, technologii, czy restauracji, fundacji charytatywnych i w końcu nawet projektów przygotowanych przez studentów, wyłaniany jest jeden zwycięzca. Nagrodzony projekt następnie rywalizuje o najwyższą nagrodę. W edycji z 2018 r. nadesłano projekty z 20 krajów.
- Cieszy nas, że projekt przygotowany przez Design Office z Portugalii został uznanie poza Polską. Jury doceniło zwłaszcza możliwość modyfikacji i multiplikacji poszczególnych elementów naszego logo widoczną na gadżetach, czy materiałach poligraficznych związanych z projektem edukacyjnym zrealizowanym przez Muzeum Gdańska w 2018 r. na półwyspie Westerplatte. Elementy naszego logo pozwalają tworzyć nowe warstwy znaczeniowe wzmacniające markę liczącego dziesięć oddziałów Muzeum Gdańska. Sam logotyp jest silnie związany z Gdańskiem oraz jego herbem, czyli koroną i krzyżami. Ceglano morski kolor poszczególnych elementów nawiązuje do herbu miasta oraz jego waloru architektonicznego, czyli ceglanego gotyku i środowiska naturalnego uosabianego przez Morze Bałtyckie. Taka warstwa znaczeniowa to także istotny element przekazu komunikujący otoczeniu podstawowe informacje o danej instytucji – wyjaśnia Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska.
Drugie miejsce w kategorii sektora publicznego przypadło Muzeum Narodowemu w Gdańsku oraz gdańskiemu TOFU Studio za projekt identyfikacji wizualnej Sądu Ostatecznego.
Identyfikacja wizualna Muzeum Gdańska została wprowadzona do użytku w lipcu 2016 r. W styczniu 2018 r. dokonano korekty w związku ze zmianą nazwy z Muzeum Historycznego Miasta Gdańska na Muzeum Gdańska.