Magiczny Szekspir ze współczesnym pazurem
Wesołe Kumoszki z Windsoru w Teatrze Szekspirowskim to fenomenalny spektakl i znakomita inauguracja sceny elżbietańskiej. Reżyser osiągnął zamierzone współbrzmienie wszystkich elementów inscenizacji budząc ponadczasową magię teatru, zdobywając przy tym serca i uśmiechy widzów. Sztuka jest wynikiem współpracy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże.
- Chciałbym aby przedstawienie było brawurowe i dynamiczne – zapowiadał Paweł Aigner przed premierą. - Energia będzie współczesna, a kostiumy i cała oprawa nawiąże do teatru elżbietańskiego oraz do przestrzeni Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.
I udało się to osiągnąć. Spektakl tchnie energią, nasycony humorem, pomysłowością i magią teatru. Aktorzy tworzą wyraziste postacie, a cały zespół równa do najlepszych. Postawieni na nietypowej (kwadratowej) scenie i przy otwartym (w pierwszej części sztuki) dachu, wchodzą w bezpośredni kontakt z widownią i konsekwentnie utrzymują charakteryczną i trudną konwencję gry, udanie balansując pomiędzy współczesnym aktorstwem, a odniesieniami do czasów Szekspira.
Temu właśnie balansowaniu podporządkowane są wszystkie właściwie detale spektaklu. W kostiumach widać to choćby na przykładzie sukni Pani Chybcik (Katarzyna Figura), łączącej wykwitnosć z sugestią koca, czy skórzanych kurtek towarzyszy Falstafa (znakomity w tej roli Grzegorz Gzyl), czyli Bardolfa (Maciej Szemiel), Pistola (Mirosław Krawczyk) i Nyma (Jerzy Gorzko). Z jednej strony ubrania te są na wskroś współczesne, a jednak za sprawą kreatywności kostiumografki (Zofia De Ines) stają się w oczach widzów historycznymi. Podobne zabiegi dotyczą też warstwy muzycznej (odpowiadał za nią Piotr Klimek) oraz poczucia humoru, w którym nie brak nawiązań do współczesności w postaci choćby montypythonowskiego klimatu pościgu konnego oraz zainscenizowanego w zwolnionym tempie pojedynku.
Warto docenić także udaną rolę charakterystyczną Doroty Androsz, która występuje w męskiej roli Abrahama Mizerka oraz dwójkę debiutujących na scenie teatralnej absolwentów łódzkiej PWSFTviT; Martę Herman (Pani Alicja Ford) i nieustannie przeistaczającego się Marcina Miodka (Piotr Tuman i sługa Fordów).
Spektakl jest wspólną produkcją Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże. Będzie wystawiany przez całe wakcje, czyli do końca sierpnia i w pełni należy mu się w tym czasie frekwencyjny sukces. Ceny biletów to 15 złotych (stojące na dziedzińcu) oraz 30 i 40 (siedzące na balkonach).
Wesołe Kumoszki z Windsoru to iście magiczny Szekspir ze współczesnym pazurem.
Marek Nowak
Kasy są otwarte w godzinach: 14:00 do 19:00, bilety rezerwować można w godzinach otwarcia kas pod numerem: 58 351 01 01
Zniżka na KARTĘ DO KULTURY - 5 zł.
TWÓRCY I OBSADA:
William Shakespeare
WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU
w przekładzie Stanisława Barańczaka
Reżyseria: Paweł Aigner
Dekoracje: Magdalena Gajewska
Kostiumy: Zofia De Ines
Asystent kostiumologa: Aleksandra Dzióbek
Ruch sceniczny: Karolina Garbacik
Muzyka: Piotr Klimek
Konsultant układów szermierczych: Rafał Domagała
OSOBY:
Sir John Falstaff GRZEGORZ GZYL
Fenton, młody szlachcic TOMASZ PIOTROWSKI
Spłyć, prowincjonalny sędzia ZBIGNIEW OLSZEWSKI
Abraham Mizerek, krewniak Spłycia DOROTA ANDROSZ
Franciszek Ford. mieszczanin z Windsoru MAREK TYNDA/MACIEJ KONOPIŃSKI
Jerzy Page, mieszczanin z Windsoru PIOTR ŁUKAWSKI
Sir Hugo Evans. walijski pleban CEZARY RYBIŃSKI/ MICHAŁ JAROS
Doktor Caius, francuski medyk PIOTR WITKOWSKI/PIOTR BIEDROŃ
Oberżysta, właściciel gospody „Pod Podwiązką” JACEK LABIJAK/JAROSŁAW TYRAŃSKI
towarzysze Falstaffa:
Bardolf MACIEJ SZEMIEL
Pistol JERZY GORZKO
Nym MIROSŁAW KRAWCZYK
Jan, sługa Forda i Robert, sługa Forda MATEUSZ BURDACH/ DANIEL KULCZYŃSKI/MARCIN MIODEK
Piotr Tuman MARCIN MIODEK
Pani Alicja Ford MARTA HERMAN
Pani Małgorzata Page ANNA KOCIARZ/MAGDALENA BOĆ
Anna Page, córka Page’ów ANNA KASZUBA/JUSTYNA BARTOSZEWICZ
Pani Chybcik, ochmistrzyni w domu Caiusa KATARZYNA FIGURA/MONIKA CHOMICKA
w nagraniu ścieżki dźwiękowej do spektaklu udział wzięli:
Wojciech Majsakowski - kontratenor
Jakub Kościuszko - lutnia / gitara
Paweł Ernst - skrzypce
Matusz Czarnowski - akordeon
Piotr Klimek - perkusjonalia /flety
Inspicjent: JERZY KOSIŁA
inspicjent – sufler: KATARZYNA WOŁODŹKO
asystent reżysera: CEZARY RYBIŃSKI