KRÓL // Gdańsk // Teatr Szekspirowski
Jeszcze niedawno Błażej Król żegnał się na scenie Teatru Szekspirowskiego swoim „ostatnim koncertem”, a już powraca w nowym wcieleniu promując, wydany w marcu, album Przewijanie na podglądzie. Za produkcję krążka odpowiada Piotr Emade Waglewski. Muzykę i słowa napisał Błażej Król.
Muzyk i tekściarz związany przed laty z UL/KR, od lat solowo toruje sobie drogę z niezależnego światka na sceny największych festiwali i łamy opiniotwórczej prasy muzycznej. Na jego najnowszą płytę składa się 9 numerów, stanowiących półgodzinny wgląd w równie poetycki, co naturalny, emocjonalny acz przyziemny, wewnętrzny świat artysty. Znany z jego wcześniejszych dokonań chłód grzeje się tu w cieple tropikalnych wręcz perkusjonaliów, retro zabiegi wykorzystywane są na sposoby zupełnie nieprzewidywalne (przywodząc niekiedy na myśl „bezfalowy” Nowy Jork), a intymność naprawdę rzadko przyjmuje w piosenkach równie chwytliwe i bliskie formy.
Jest to z całą pewnością świetny przykład „outsider music” – muzyki osobnej, indywidualnej i ze sporą dezynwolturą podchodzącej do materii dźwiękowej, rządzących nią zasad i dzielących ją gatunków – ale również rzadka próbka „insider popu” – terminu dotychczas nieistniejącego, ale dojmująco potrzebnego do opisu równie szczerej, jak filmowej, osobnej acz uniwersalnej muzyki zawartej na Przewijaniu….>