Kolejny hybrydowy prom został zwodowany w Gdyni.
Kilka lat temu – „statek roku”, teraz – jego następca na potrzeby tego samego klienta. Hybrydowy prom P137 został zwodowany w gdyńskiej stoczni Crist, czekaj go jeszcze prace wykończeniowe. To konstrukcja bazująca na rozwiązaniach ze słynnej „Elektry”, która wypłynęła z Gdyni w 2017 i powodzeniem przewozi pasażerów na krótkich trasach po wodach terytorialnych Finlandii.
Na jego bocznej burcie zobaczymy dwa charakterystyczne napisy. Pierwszy, „hybrid” - podkreśla jego nowoczesny, mniej szkodliwy dla środowiska sposób zasilania, drugi - „built by Crist SA” - to już dumne podkreślenie, że jednostka powstała właśnie tutaj, w gdyńskiej stoczni. Na razie jako P137, bez docelowej nazwy. Statek trafi do fińskiego armatora FinFerries i bardzo przypomina wcześniejszą konstrukcję na potrzeby tego samego zamawiającego, „Elektrę”.
Nowy hybrydowy prom ze stoczni Crist jest nieco krótszy od swojego pierwowzoru – ma 70 metrów długości i pomieści na swoim pokładzie maksymalnie do 52 samochodów osobowych oraz 200 pasażerów. Jest dwustronny, więc jego załadunek i rozładunek może przebiegać szybciej, szybkie jest też jego ładowanie, bo baterie zasilające napęd jednostki mogą naładować się z lądu w zaledwie kilka minut. Awaryjnie na pokładzie zainstalowano też spalinowe generatory.
W piątek, 21 października w Gdyni miało miejsce oficjalne wodowanie najnowszej konstrukcji lokalnej stoczni. W stoczniowym doku zanurzono jednostkę, która wymaga jeszcze prac wykończeniowych. Na przełomie roku nowy prom ma wypłynąć już do zamawiającego – operatora promowego, który obsługuje połączenia na wodach Finlandii. Docelowo jednostka „made in Gdynia” będzie kursować między Nauvo i Korppoo.
Przypomnijmy, że przytaczana wcześniej „Elektra” również popłynęła z Gdyni do Finlandii, gdzie z powodzeniem służy dla tego samego armatora. Gdy w 2017 roku doczekała się swojego wodowania, była pierwszym hybrydowym promem w Europie i zaledwie drugim na świecie. Innowacyjną technologię doceniła cała branża, przyznając konstrukcji z Crista prestiżowy tytuł "Ship Of The Year" w konkursie Marine Propulsion Awards 2018
Łącznie FinFerries zamówił w gdyńskiej stoczni Crist do tej pory trzy nowoczesne, hybrydowe promy.
fot.Gddynia.pl