Koleją do gdyńskiego portu
To ważna wiadomość dla wszystkich gdynian i całej branży logistyczno-transportowej – spółka PKP Polskie Linie Kolejowe rozstrzygnęła przetarg na prace związane z przebudową kolejowej infrastruktury przy gdyńskim porcie. Za niemal 1,5 miliarda złotych Budimex przebuduje stację kolejową, jej infrastrukturę i pobliskie linie, co pozwoli na przeniesienie części transportu na tory.
Gdynia Port – tak nazywa się stacja kolejowa, która razem z odcinkami linii 201, 228, 723, 724, 725 i 961 oraz infrastrukturą towarzyszącą doczeka się dużej przebudowy. Główny cel to poprawa dostępu do Portu Gdynia, który będzie mógł w większej mierze korzystać z transportu kolejowego – korzystnego i dla firm, i dla mieszkańców, bo odciążającego najważniejsze drogowe arterie Gdyni.
Budimex wygrywa przetarg
Spółka odpowiedzialna za przebudowę, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała o rozstrzygnięciu przetargu. Najkorzystniejszą ofertę złożył Budimex, który za wykonanie całości prac otrzyma blisko 1,5 miliarda złotych netto. Zgodnie z warunkami przetargu, po podpisaniu umowy wykonawca będzie musiał zmieścić się w terminie do 30 miesięcy. Tym samym zakończenie przebudowy powinno nastąpić nie szybciej niż w 2022 roku.
Nazwa całego projektu to „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. Co zmieni się w ramach prac? Wykonawca zajmie się m.in. nawierzchnią kolejową z podtorzem i odwodnieniem, pojawią się nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym i systemy telekomunikacyjne, przebudowy doczeka się też sieć trakcyjna z zasilaniem oraz obiekty inżynieryjne.
Kolej odciąży drogi
Prace obejmą wymienione wcześniej odcinki linii kolejowych, które łączą gdyński port z Oksywiem, Chylonią czy Gdynią Główną. Co najważniejsze, pozytywne efekty, w tym zmniejszenie natężenia transportu kołowego odczują sami gdynianie – szczególnie ci, który często poruszają się między północną i południową częścią miasta. To ważne w kontekście planów Portu Gdynia, które zakładają m.in. budowę portu zewnętrznego, który pozwoli na zwiększenie ilości przeładowywanych towarów, ponadto trwa poszerzanie wejścia do portu. Te działania wymagają też sporego zaplecza transportowego.
- Poprawi się transport kolejowy. Efektem prac będzie sprawniejsza obsługa większej liczby towarów oraz możliwość wjazdu cięższych i dłuższych składów. Inwestycja jest elementem programu poprawy dostępu kolejowego do Morza Bałtyckiego – informuje zespół prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Przypomnijmy, że pierwszy przetarg na to zadanie został ogłoszony w maju 2018 roku, jednak wówczas oferty znacznie przekroczyły zakładany przez inwestora budżet. Przy drugim podejściu kwoty zaproponowane przez oferentów również były zbyt wysokie, ale wraz z początkiem roku ogłoszono dodatkowo aukcję elektroniczną. W ten sposób udało się wynegocjować z wykonawcą zejście z ceny i ostatecznie rozstrzygnięto przetarg.