KAROL ŚLIWKA POLSKIE PROJEKTY POLSCY PROJEKTANCI
Podczas piątej wystawy z cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci”, Muzeum Miasta Gdyni zaprezentuje dorobek Karola Śliwki (ur. 1932), wybitnego grafika, autora ponad 400 znaków graficznych, które przez ostatnie 60 lat współtworzyły codzienność Polaków, kształtując ikonosferę przestrzeni publicznej.
Będzie to największa do tej pory wystawa monograficzna poświęcona temu twórcy, obejmująca projekty, szkice, notatki, fotografie, obrazy i obiekty z prywatnego, nieudostępnianego do tej pory archiwum Karola Śliwki, uzupełnione o prace z instytucji i muzeów z całego kraju oraz przedmioty z kolekcji prywatnych.
Karol Śliwka jest bardzo wszechstronnym twórcą. Ma w swoim dorobku projekty opakowań, okładek książek i płyt, znaczków oraz plakatów. Szczególne miejsce w jego karierze zajmują jednak znaki graficzne, stworzone m.in. dla Instytutu Matki i Dziecka, Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, Biblioteki Narodowej, firmy Adamed czy Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Niektóre z nich są dziś uznawane za kultowe – nie ma chyba w Polsce osoby, która nie kojarzyłaby charakterystycznej, typograficznej skarbonki PKO Banku Polskiego.
Choć wiele projektów Karola Śliwki po dziś dzień funkcjonuje w przestrzeni publicznej i w świadomości kolejnych pokoleń, to on sam jako autor wielokrotnie pozostaje anonimowy. Na wystawie oddamy więc głos Karolowi Śliwce: cytaty wybrane z rozmów z twórcą prowadzić nas będą przez kolejne etapy życia i twórczości mistrza. Pełne humoru i nostalgii historie barwnie opowiedziane przez Karola Śliwkę, pozwolą spojrzeć na pracę projektanta grafiki „od kuchni” oraz przybliżą realia kolejnych etapów jego twórczości, począwszy od PRL, przez okres transformacji ustrojowej aż do czasów współczesnych. Rozłożymy na czynniki pierwsze najbardziej charakterystyczne znaki Śliwki, analizując ich poszczególne elementy i opowiadając stojące za nimi historie i anegdoty. Zastanowimy się co sprawia, że znak jest dobry, oraz jakie elementy czynią go rozpoznawalnym. Na przykładzie autentycznych obiektów z pracowni projektanta pokażemy tradycyjny warsztat grafika: narzędzia, materiały i techniki, które dziś, w epoce wszechobecnej technologii, odchodzą w zapomnienie. Zastanowimy się, co inspiruje grafika, którego prace współkształtowały codzienność kilku pokoleń, oraz czy jego pracę należy postrzegać w kategoriach rzemiosła, czy może raczej sztuki. Wreszcie, analizując twórczość doświadczonego projektanta „z zasadami”, zapytamy o wartości, jakie może nieść ze sobą projektowanie graficzne.