mobile

Jak tworzone są oferty „nie do odrzucenia”?

Wszyscy jako konsumenci jesteśmy poddawani specjalnym zabiegom niektórych przedsiębiorców, którzy próbują osiągnąć swoje cele, wykorzystując podstawowe cechy naszej psychiki. Ważne jest, aby zachować krytyczne podejście do na pozór „idealnych ofert”, przedstawianych jako „nie do odrzucenia” i wiedzieć, jakie są nasze słabości. Poniżej Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) przygotowało ich zestawienie.

Informacja prasowa
TAGI
Jak tworzone są oferty „nie do odrzucenia”?

Efekt osoby trzeciej

Mamy skłonność do przekonania, że jesteśmy mniej podatni na stanie się ofiarą niż wszyscy wokół („coś jest niebezpiecznie dla niektórych osób, ale nie dla mnie”). Pamiętajmy, że jesteśmy najbardziej wrażliwi w tych chwilach, kiedy czujemy się w najmniejszym niebezpieczeństwie.

Zasoby uwagi są ograniczone

Tylko ograniczona ilość informacji może być przetwarzana jednocześnie. Gwałtowny ich napływ z otoczenia przekracza nasze możliwości do ich pełnego odbioru. Jedną z konsekwencji przeładowania informacjami jest spadek trafności naszych decyzji. Zwiększa się skłonność do pomijania kluczowych danych i zmniejsza się nasza uwaga.

Zaspakajanie potrzeb

Każdy z nas często motywuje swoje decyzje zakupowe, ponieważ chce zaspokoić ciekawość, poczuć się wyjątkowo, czy wzbogacić się, wykorzystując różnego rodzaju promocje.

„Wszyscy jesteśmy ludźmi”

Zarówno w prywatnych stosunkach międzyludzkich (rodzina i przyjaciele),
jak i w odniesieniu do relacji pomiędzy konsumentem i sprzedawcą wykorzystywane są schematy zachowań:

- Wzajemność („Coś za coś”) – jeżeli zostaniemy czymś obdarowani, czujemy się zobowiązani, żeby się zrewanżować (sprzedawca częstuje nas kawą, daje zniżkę, poświęca nam swój czas, trudniej nam wówczas odmówić zakupu).

- Porównywanie – nie chcemy być gorsi od innych.

- Zaufanie – ufamy autorytetom (ekspert firmy ubrany w garnitur, czy lekarski fartuch).

Jak tworzone są oferty „nie do odrzucenia”?

- Konsument jest proszony o zobowiązanie się do dużej rzeczy np. wysokiej ceny zapłaty za towar czy usługę, a następnie oferowana jest mu niższa (ale nie niska), na którą łatwiej jest mu przystać, np. sprzedawca celowo pokazuje nam najpierw najdroższy model telefonu, a później, trochę tańszy.

- Konsument decyduje się na zakup jednego drogiego produktu, sprzedawca za chwilę oferuje mu zakup innego, tańszego, który uzupełnia pierwszy. Skoro konsument zgodził się na więcej, to zgodzi się i na mniej, np. konsument decyduje się na zakup wózka dziecięcego, zostaje namówiony jeszcze na dokupienia: torby, śpiworka, prześcieradła, mufki, folii ochronnej…

- Sprzedawca konstruuje pozornie dobrą ofertę. Po zaangażowaniu się konsumenta, przedstawia dodatkowe, już mniej atrakcyjne jej składniki. Konsumentowi ciężko jest zmienić już raz podjętą decyzję, np. przy wynajmie pokoju hotelowego poza standardową ceną, pojawiają się inne opłaty np. za parking.

ECK w swojej praktyce wielokrotnie spotkało się z powyższymi zachowaniami, zarówno po stronie przedsiębiorców, jak i ich klientów. Warto być ostrożnym i świadomym swoich motywacji, tym bardziej że przed nami gorący okres świąteczny.

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda