mobile

Gdyńskie działania w czasie pandemii dostrzeżone w Europie

Gdyńskie pomysły i rozwiązania po raz kolejny zostały dostrzeżone i docenione na arenie międzynarodowej. Projekt „Gdynia dla Medyka” oraz miejski program wsparcia w czasie pandemii dla uczniów, nauczycieli i rodziców walczyły o nagrodę „Innowacje w Polityce” („The Innovation In Politics Award”). Oba znalazły się w finale konkursu. Zwycięzcę oraz finalistów wybrało jury składające się z 1 032 obywateli europejskich państw.

Informacja prasowa
TAGI
Gdyńskie działania w czasie pandemii dostrzeżone w Europie

Nagrody „Innowacje w Polityce” są przyznawane co roku za innowacyjne działania w różnych obszarach. To wyróżnienie dla kreatywnych polityków z całej Europy, którzy mają odwagę przełamywać schematy, a także szukać i wdrażać nowatorskie rozwiązania odpowiadające na współczesne wyzwania. W ten sposób są doceniane projekty oparte na europejskich wartościach, takich jak równowaga społeczna, demokracja i prawa człowieka – niezależnie od przynależności partyjnej i zajmowanego stanowiska.

W piątek, 14 stycznia w Pałacu na Wyspie w warszawskich Łazienkach odbyła się gala wręczenia nagród „Innowacje w Polityce” w kategorii „Strategie COVID-19”. Podczas uroczystości Gdynię reprezentowali wiceprezydenci: Katarzyna Gruszecka-Spychała oraz Bartosz Bartoszewicz.

O zwycięstwo walczyło 10 inicjatyw. W finale tegorocznej edycji konkursu, który organizuje wiedeński Instytut Innowacji w Polityce, znalazły się dwa gdyńskie projekty.
 

„Gdynia dla Medyka”


Pierwszy z nich to „Gdynia dla Medyka”. Koordynowała go wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała. Był on skierowany do kadry medycznej szczególnie narażonej na zakażenie koronawirusem. W ramach akcji powstała całodobowa infolinia, którą obsługiwały gdyńskie urzędniczki. Pracownicy pogotowia, Szpitali Pomorskich, Instytutu Medycyny Morskiej i Tropikalnej oraz Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Gdyni mogli tam dzwonić o dowolnej porze i uzyskać pomoc w znalezieniu, noclegu, wsparcia psychologicznego albo transportu do lub z pracy. Operatorki telefonu koordynowały także dostawy posiłków w ramach akcji #gastropomaga, tak by otrzymali je nie tylko ci, którzy są aktualnie na dyżurze, ale i ci, którzy go skończyli.

Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku wiceprezydent Katarzyna Gruszecka-Spychała otrzymała statuetkę „Innowacji w Polityce” i jest jedyną Polką, której przyznano tę nagrodę. Jury przyznało wtedy nagrodę główną w kategorii "Gospodarka" za miejski program wsparcia dla przedsiębiorców podczas pandemii COVID-19. Chodziło o vouchery dla przedsiębiorców na profesjonalne usługi doradcze realizowane online.

Wsparcie dla uczniów, nauczycieli i rodziców


Drugi gdyński projekt, który znalazł się w tegorocznym finale, to „Program wspierania uczniów, nauczycieli i rodziców w czasie pandemii”, koordynowany przez wiceprezydenta Bartosza Bartoszewicza. Obejmował on szereg działań. Izolacja społeczna, nauka i praca zdalna, lęk o zdrowie własne i rodziny – z tym musiał się mierzyć każdy z nas. To wszystko odcisnęło piętno na psychospołecznej kondycji dzieci, młodzieży i dorosłych. Samorząd Gdyni dostrzegł idące za tym zagrożenia i postanowił działać. Nauczyciele mogli liczyć m.in. na fachowe wsparcie. Miasto wykupiło dla nich vouchery do prywatnych gabinetów psychologicznych. Uruchomiono też gdyński telefon zaufania oraz czat dla dzieci i młodzieży „Co u Cb?”. Dyżury pełnią tam dyplomowani psycholodzy oraz młodzi ludzie, którzy kończą studia psychologiczne i przeszli specjalistyczne szkolenie przygotowujące do kontaktu z dziećmi i młodzieżą. Kolejne z działań to badanie dotyczące jakości relacji szkolnych. Przeprowadzono je w gdyńskich placówkach oświatowych. Ich wyniki pokazały, jak naprawdę wyglądają relacje między uczniami, nauczycielami a rodzicami. W efekcie szkoły otrzymały konkretne rekomendacje działań, które poprawią więzi społeczne, a także poziom zadowolenia wszystkich grup.

W ramach programu zadbano o odpowiednie wsparcie merytoryczne dla ósmoklasistów i maturzystów. Stworzono „Akademię Ósmoklasisty” oraz „Akademię Maturzysty”. To wirtualna baza z niezbędnymi materiałami edukacyjnymi, z których mogli korzystać uczniowie, przygotowując się do egzaminów. Organizowano również konsultacje przedmiotowe w grupach i online. Były też prelekcje na temat metod skutecznego uczenia się i motywacji. Z kolei rodzice uczniów mogli wziąć udział w webinariach z psychologiem na temat efektywnych metod nauki do egzaminów, wspierania i motywowania swojego dziecka. Ponadto przeprowadzono także pakiet szkoleń online dla nauczycieli języka polskiego, matematyki i języków obcych. Wszystko po to, aby mogli oni przygotować uczniów do pracy z arkuszem egzaminacyjnym w zakresie wyżej wymienionych przedmiotów. Miasto zakupiło również sprzęt do e-learningu dla uczniów i nauczycieli, a także wdrożyło nowy program wsparcia dotyczący depresji.

Fot. Przemysław Kozłowski/gdynia.pl

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda