Gdynia poszukuje pomysłów na dobre projekty w mieście
Masz pomysł na to, jak wpleść nowoczesny design w miejską przestrzeń i stworzyć coś wyjątkowego? Gdynia czeka na kreatywne wizje tego, jak projektanci mogą wpłynąć na otoczenie. Pomorski Park Naukowo-Technologiczny rusza z kolejną edycją konkursu dobrych praktyk projektowych, a ostateczny termin zgłoszeń to 31 marca

Wzornictwo, grafika i pomysł w miejskiej przestrzeni
Projektów, które intrygowały, przykuwały wzrok, spełniały nieoczywiste funkcje, a czasami po prostu skłaniały do refleksji było już wiele. Konkurs na wdrażanie dobrych praktyk projektowych to już od lat stały element działań, którymi Gdynia wspiera ambitnych projektantów i zachęca ich do nieszablonowego podejścia.
Jeżeli kojarzycie np. białe, minimalistyczne w formie hotele dla owadów przy gdyńskich podstawówkach, wyjaśniającą obieg wody w przyrodzie niebieską instalację Deszcz-o-bieg sprzed Muzeum Miasta Gdyni, zmianę frontu Targowiska Orłowo czy charakterystyczny szyld Desdemona i detale na modernistycznej kamienicy „Panta rei” przy ulicy Abrahama, to znaczy, że konkurs osiągnął efekt – zetknęliście się już z efektami poprzednich edycji w miejskiej przestrzeni. Niektóre z nich miały bardziej praktyczny charakter, inne – zdecydowanie artystyczny sznyt, ale łączy je to, że zawsze w niebanalnej formie „wgryzały się” w miasto i stawały się jego wyrazistą częścią.
Kolejne projekty poszukiwane
Teraz do listy udanych, zapadających w pamięć projektów może dołączyć kolejny. Nadchodzi kolejna edycja konkursu, dzięki któremu co roku twórcy i wielbiciele dobrego designu mogą zdobyć finansowanie na zrealizowanie swoich artystycznych wizji w Gdyni. Warunki? Projekty muszą stawiać m.in. na estetyzację przestrzeni publicznej i uwzględniać zasady zrównoważonego projektowania, a przy tym kłaść nacisk na edukację i zaangażowanie mieszkańców.
Głównym wątkiem tegorocznej edycji będzie zapobieganie zmianom klimatu. Poszukiwane są przede wszystkim pomysły na to, jak wkomponować w życie miasta instalacje i promować praktyki, które skupiają się wokół tematów takich jak zrównoważone zakupy, niemarnowanie żywności, dbanie o powietrze, segregacja odpadów i nadawanie zużytym przedmiotom drugiego życia, walka z suszą, dbanie o miejską zieleń, oszczędność energii czy zanieczyszczenie morskich akwenów.
Słowem: wszystko to, co w dobie zmian klimatycznych słusznie spędza sen z powiek ekologom, a dotyczy tak naprawdę naszych codziennych nawyków. Połączenie ich z dobrym designem może być receptą na to, żeby więcej osób zrozumiało (i zauważyło) istotę problemu.
Zgłoszenia do końca marca
Wizja tego, jak wykorzystać dobre projektowanie, wzornictwo czy grafikę użytkową w dotarciu do mieszkańców będzie oceniana w ramach otwartego konkursu ofert. Zarezerwowano 100 tysięcy złotych na realizację wybranej propozycji.
Pod uwagę będą brane – poza tzw. kryteriami oceny ustawowej – cztery aspekty:
- innowacyjność;
- kontekst społeczny;
- lokalność;
- kompleksowość zadania.