Gdynia. Poprawa sytuacji na drogach
Nowoczesna technologia systemu TRISTAR, stały nadzór nad pracami oraz usprawnienie organizacji ruchu spowodowały, że udało się opanować większość problemów związanych z remontem Estakady Kwiatkowskiego. Kluczowa okazała się także współpraca Zarządu Komunikacji Miejskiej i SKM Trójmiasto. Wymiana uszkodzonej dylatacji na estakadzie potrwa do 5 grudnia.
Największe zatory drogowe wystąpiły w godzinach popołudniowych i pod wieczór w poniedziałek i wtorek 7 i 8 listopada, w kierunku Obłuża. Opóźnienia autobusów, jadących z pl. Kaszubskiego do Obłuża, sięgały ponad 2 godzin. Nazajutrz, 9 listopada, sytuacja się poprawiła, gdyż w rejonie robót wprowadzono tymczasową sygnalizację świetlną, a ruch samochodów się zmniejszył ( kierowcy uciekali z zakorkowanej wcześniej trasy i szukali innych). Udało się znaleźć kluczowy punkt, powodujący zatory i było to możliwe dzięki TRISTAR-owi. Jednak zmiany trzeba było stopniować, gdyż każda nieprzemyślana korekta pracy świateł mogła spowodować paraliż innej części miasta.
W środę 9 listopada, w popołudniowym szczycie, opóźnienia autobusów do Obłuża nie przekraczały już 90 minut. Pojawiły się jednak zatory na innych trasach ( np. do obwodnicy przez Chwarzno i Karwiny) gdyż wielu kierowców zdecydowało się na dojazd do Pogórza Górnego obwodnicą, Estakadą Kwiatkowskiego oraz ulicami Hutniczą i Pucką albo nawet przez Rumię i Kazimierz, czego efektem był zator drogowy od Kosakowa do Pogórza.
W czwartek, 10 listopada, opisane wyżej zjawiska przybrały na sile, nie tylko w rejonie robót, ale w innych rejonach miasta. Około godzinne wydłużenia czasów przejazdów autobusów występowały zarówno w kierunku Obłuża (a były więc mniejsze niż w poprzednich dniach), jak i w kierunku Dąbrowy, położonej przecież w przeciwległej części Gdyni. Sytuacji nie ułatwiały trudne warunki drogowe w całym Trójmieście - mocno zakorkowany był także Sopot oraz Gdańsk.
W tych dniach, w godzinach popołudniowych, gdynianie poruszający się komunikacją miejską, mogli skorzystać z oferty SKM, która dzięki specjalnemu porozumieniu z Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni honorowała na części trasy bilety ZKM. Jednocześnie pracownicy Zarządu Dróg i Zieleni pracowali nad kolejnymi rozwiązaniami, usprawniającymi ruch. Dzięki systemowi TRISTAR wykonano odpowiednie symulacje i ostatecznie wprowadzono zmiany w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnej.
W poniedziałek, 14 listopada, wprowadzono nowe programy sygnalizacji świetlnej na ul. Morskiej. Upłynniło to ruch i jednocześnie zamknięto wjazd na łącznicę Estakady Kwiatkowskiego w kierunku ul. Hutniczej z ul. Janka Wiśniewskiego, usuwając z niej w ten sposób przeszkodę, jaką była kolejka aut czekających na wjazd na Estakadę. Obydwa te działania poprawiły ruch w kierunku Obłuża - czas przejazdu autobusów z pl. Kaszubskiego do Obłuża jest zbliżony do czasu sprzed remontu - powstałe w tym rejonie opóźnienia nie przekraczały 20 minut.
Wskutek zmian zachowań kierowców, w poniedziałkowe popołudnie największymi generatorami opóźnień były zupełnie inne miejsca niż Estakada Kwiatkowskiego, a mianowicie dojazd ul. Wielkopolską do Karwin i Dąbrowy oraz przejazd ul. Unruga przez Pogórze Dolne do ul. Puckiej. W obydwu tych miejscach wydłużenia czasów przejazdów autobusów sięgały 40 minut.
Przypomnijmy, że do awarii dylatacji na Estakadzie Kwiatkowskiego doszło na początku września. W ciągu kilku kolejnych tygodni konieczne było wyłonienie wykonawcy remontu, zamówienie nowej części u zagranicznego producenta oraz przygotowanie zaplecza prac. Zasadnicze roboty rozpoczęły się w poniedziałek 7 listopada. Wiedząc o możliwych utrudnieniach, zostały wysłane komunikaty do lokalnych mediów. Korki spowodowała także pogarszająca się pogoda, ale przede wszystkim brak możliwych objazdów.
Od samego poczatku ekipy drogowców wykonują naprawę od wczesnych godzin porannych do wieczora, często do godziny 21.30-22.00. Remont trwa także w soboty. To, co należy podkreślić, to fakt, że pracownicy nie zawsze są widoczni na placu budowy, gdyż część z robót prowadzonych jest pod Estakadą Kwiatkowskiego. Jedynym momentem przerwy są okresy tzw. przerw technologicznych, czyli czas potrzebny na związanie zapraw czy też żywic, stosowanych przy tej naprawie.
Kluczowe działania Miasta, które poprawiły sytuację na drogach:
Od czwartku 10 listopada stopniowo wprowadzane były programy interwencyjne sygnalizacji świetlnych, będących w systemie TRISTAR. Miało to na celu zwiększenie przepustowości ul. Morskiej.
Skrzyżowania, które zostały objęte zmianami w sygnalizacji:
- skrzyżowanie ul. Morskiej i ul. Warszawskiej - wydłużono możliwość wykorzystania lewoskrętu w ul. Warszawską związane jest to z wykorzystaniem przez kierowców ul. Kołłątaja i Kapitańskiej jako alternatywy dla ul. Morskiej
- skrzyżowanie ul. Morskiej z ul. Grabowo umożliwiono systemowi wydłużenie cyklu sygnalizacji świetlnej do 135 sekund wydłużając zielone na ul. Morskiej.
- skrzyżowanie ul. Morskiej z ul. Mireckiego umożliwiono systemowi wydłużenie cyklu sygnalizacji świetlnej do 145 sekund wydłużając zielone na ul. Morskiej.
- skrzyżowanie ul. Morskiej z ul. Kalksztajnów umożliwiono systemowi wydłużenie cyklu sygnalizacji świetlnej do 135 sekund wydłużając zielone na ul. Morskiej.
- skrzyżowanie ul. Morskiej z Estakadą umożliwiono funkcjonowanie cyklu sygnalizacji świetlnej do 135 sekund wydłużając zielone na ul. Morskiej.
Sygnał światła zielonego na tych skrzyżowaniach został wydłużony do 90 sekund (przed zmianami sygnał wahał się od 68 do 78 sekund).
Na skrzyżowaniu ul. Wiśniewskiego i Kontenerowej wprowadzono dwa programy interwencyjne sygnalizacji świetlnej (nie będącej w systemie TRISTAR), które wydłużyły 3-4-krotnie zielone światło z ul. Wiśniewskiego w godzinach 14.30-18.00. Harmonogram pracy sygnalizacji świetlnej dopasowano do obecnie panujących warunków na tym skrzyżowaniu.
Źródło: mat. prasowe UM Gdyni