ENERGIA- wernisaż wystawy Karola Formeli
Karol Formela – Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Dyplom z rysunku i tytuł magistra sztuki obronił pod kierunkiem Anny Tyczyńskiej. Licencjonowany kulturoznawca, grafik oraz specjalista od spraw reklamy. Artysta interdyscyplinarny, zajmuje się zarówno malarstwem, rysunkiem, instalacjami, jak i szeroko pojętą sztuką teatralną. Współzałożyciel offowego teatru Teorikon. Obecnie kustosz oraz kurator wystaw w Filharmonii Kaszubskiej.
„Chyba jestem typem artysty filozofa albo po prostu lubię się zastanawiać.... zapytałem się wtedy jaką energię niesie ze sobą obraz, na który patrzę ?
I kiedy poczułem odpowiedz (bo ją poczułem, a nie rozumiałem) zastanowiło mnie w jaki sposób zachodzi ten proces....jak energia obrazu przeistacza się w emocję (taką emocję jeszcze nie głęboko zakorzenioną we mnie ale ogarniająca stopniowo). Czym jest ta energia skoro swobodnie przenika z formy obrazu w uczucie i czy jest widzialna czy też nie ? Przy czym paradoksalnie pochodzi z obrazu…?
Zastanawiam się nad tym jaką ta energia reprezentuje formę... i przyznam, że na drodze doświadczeń dostrzegłem różne jej prezentacje. Ta wystawa jest jedynie perspektywą, z której dostrzegam energię i dzielą się tym spostrzeżeniem, aby inni byli bogatsi o moje spojrzenie na nią ...”
„Energia” to seria obrazów na płótnie charakteryzująca się niezmiennym doborem jedynie trzech barw korespondujących ze sobą. Czerń biel oraz złoto tworzą zróżnicowane formy zarówno przedstawiające jak i abstrakcyjne. Wszystkie jednak oscylują wokół tematu zjawiska energii w semantycznej treści lub też w samej formie malarskiej.
Pojęcie jakie kryje się w słowie „Energia” dotyczy fizyki ale semantyczne zaczyna poszerzać sprecyzowane wcześniej znaczenie. Od lat zastanawia mnie zjawisko przeistaczania się energii ...Wiele lat temu oglądając dzieło współczesnego artysty w jednej z poznańskich galerii przyłapałem się na emocjonalnym odbiorze dzieła którego ładunek był nacechowany niebywała zabawnością. Pomyślałem wtedy, że obraz ten jest jak tekst, który do mnie dotarł i zamienił się w emocje. Tak doszedłem do wniosku, że obraz naładowany jest energią, która przechodzi na mnie w inna postać ... Weźmy na przykład kawałek drewna, który jest materią. Przy zetknięciu z bardzo wysoką temperaturą spala się, tworząc ogień. Popiół pozostały po spaleniu to materia, a reszta drewna ulega transformacji w gazy, które ulatują gdzieś w świat i stają się potrzebne w innym miejscu. Podczas tej transformacji nie ginie ani jedna cząstka, następuje jedynie zmiana formy istnienia. W kontrze do tej myśli pojawiła się inna teza.... a może obraz jest jedynie kodem aktywizującym energie we mnie wtedy jednak przypomniałem sobie, że odkrycia Alberta Einsteina pokazały, że fizyczny wszechświat złożony jest z czystej energii, której nie można zniszczyć czy też tworzyć, a jedynie transformować energię lub materie w inną jej formę. Doświadczenie to przekonało mnie do głębokiej analizy tematu energii wizualnej zarówno w jej formalnym aspekcie jak i analizie zakresu istnienia owej energii wizualności. Tworzenie stało się przetwarzaniem i ukierunkowaniem energii w konkretnym celu przekształcenia istniejącego już w nas potencjalnego ładunku...
W obszarze sztuki współczesnej ulubionym polem zainteresowań artysty jest jej intelektualny aspekt. W tym obrębie wykorzystuje instalacje oraz zróżnicowane obiekty jako medium wypowiedzi artystycznej. Tematycznie jego twórczość oscyluje wokół problemów ugruntowanych w strukturach społecznych. Twórca skupia swoją uwagę na obecnych problemach socjologicznych, które odgrywają ogromną rolę w procesie kreowania świadomości społecznej. Główną osią rozważań twórczych jest dla artysty jednostka i jej kształtująca się indywidualna tożsamości w obliczu konformizmu i wpływu społecznego. Innym obszarem pogłębiania doświadczeń artystycznych Formeli jest rysunek oraz malarstwo. W obu tych przypadkach zakres działań praktycznych bardzo różnicuje twórczość artysty choć wyraźnie klaruje tendencję do tworzenia cykli. Zazwyczaj prace oscylują wokół prześladujących artystę w chwili obecnej emocji, które potrzebują twórczej sublimacji.
Wybrane wystawy: 2003- IV Biennale Rysunku i Malarstwa Szkół Plastycznych / Koszalin / Dokumentacja 2006- „Iluzja” Wejhrowskie Centrum Kultury / Wejherowo 2013-„Tu nie ma miejsca na emocje” Stacja Kultury / Reda / Dokumentacja 2013- “Człowiek I Budowla” Spichlerz Sztuki / Wejherowo / Wystawa polskich artystów niezależnych / Katalog 2016 – „De Rerum Natura” Galeria Filharmonii Kaszubskiej / Wejherowo / Dokumentacja 2016- “Magja” Cafe Anioł / Gdynia / 2017- „Magja” Miejska Galeria Engram / Miasta Ogrodów / Katowice / Artykuł 2017- „Magja” Piwnica Pod Baranami / Kraków / Dokumentacja