Duża inwestycja w Porcie Gdańsk. Za pięć lat powstanie terminal pływający dla gazu LNG
Za ponad 800 milionów złotych w Porcie Gdańsk powstanie falochron o długości ok. kilometra na potrzeby terminala pływającego obsługującego gaz LNG. Za realizację tego zadania odpowiedzialny będzie Urząd Morski w Gdyni. Inwestycja ma być gotowa w 2027 roku.
Rząd przyjął w ubiegłym tygodniu uchwałę ws. ustanowienia programu wieloletniego pn. „Budowa falochronu osłonowego w Porcie Gdańsk”. Z budżetu państwa wydane zostanie na ten cel 856 mln zł.
Co to jest terminal pływający FSRU?
Inwestycja zakłada budowę falochronu o długości ok. 1000 metrów i obiektów towarzyszących.
Dzięki tej infrastrukturze powstanie terminal pływający FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit). To statek magazynujący LNG (ang. Liquefied Natural Gas), czyli gaz w stanie ciekłym i posiadający instalację zmieniającą surowiec z formy skroplonej na gazową. Z jednostki FSRU paliwo będzie następnie wtłaczane do sieci przesyłowej.
Budowa w Gdańsku terminala FSRU ma charakter priorytetowy dla zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju. Inwestycja przyczyni się do dywersyfikacji źródeł dostaw gazu ziemnego do Polski, a tym samym uniezależnienia się od jednego dostawcy tego surowca.
Jak podaje spółka Gaz-System, terminal FSRU w Gdańsku będzie przystosowany do regazyfikacji na poziomie ok. 6,1 mld metrów sześciennych surowca rocznie.
Jakie są plany inwestycyjne w zakresie przesyłu gazu w głąb lądu?
Aby terminal FSRU w Gdańsku spełniał w pełni swoje zadanie planowana jest także rozbudowa krajowego systemu przesyłowego gazu.
Według informacji Gaz-System, aktualnie prace projektowe obejmują trzy inwestycje: gazociąg Kolnik – Gdańsk o długości ok. 35 km, gazociąg Gustorzyn – Wicko, odcinek Gardeja – Kolnik o długości ok. 86 km oraz gazociąg Gustorzyn – Wicko, odcinek Gustorzyn – Gardeja o długości ok. 128 km.
We wrześniu 2020 r. trzej partnerzy - Port Gdańsk, Gaz-System oraz Urząd Morski w Gdyni - podpisali list intencyjny dotyczący budowy na terenie gdańskiego portu terminala FSRU.
W sąsiadującej z Polską Litwie terminal FSRU zaczął swoją działalność w porcie w Kłajpedzie w grudniu 2014 r.
Według projektu uchwały Rady Ministrów, budowa falochronu pozwoli jednocześnie na wydzielenie i poszerzenie akwenu dla portu, co przyczyni się do powstania infrastruktury portowej. W efekcie zwiększy się dostępność portu w Gdańsku. A to przełoży się z kolei na większą ilość obsługiwanych statków, również tych o większym tonażu (statki o długości do 315 m i zanurzeniu do 13,5 m).
fot. AB Klaipėdos nafta