Bolonia jako przykład miasta uniwersyteckiego. Wykład z cyklu Miasta, mity, mistyfikacje
Na czym polega odmienność i specyfika miasta uniwersyteckiego? Czy campus to średniowieczny wynalazek? Co wyróżnia architekturę takiego miasta i jak współgra z potrzebami nauki i sztuki? Co powoduje, że tradycje uniwersyteckie przetrwały tam przez wieki? Na te pytania, podczas wykładu z cyklu Miasta, mity, mistyfikacje, 7 lutego o godz. 19.00 w Instytucie Kultury Miejskiej, odpowie Jacek Bielak z Uniwersytetu Gdańskiego.
- Tym razem nie będzie to klasyczna biografia miasta. Wykład poświęcony będzie dwóm problemom. Pierwszy polegać będzie na analizie przestrzeni miejskiej, w której większościowi obywatele to ludzie młodzi. Nie zawsze tak w Bolonii bywało, ale czy można powiedzieć, że to studenci zrewolucjonizowali architekturę i strukturę urbanistyczną od czasu, gdy w 1088 powstał tam najstarszy uniwersytet w Europie? - zastanawia się Jacek Bielak. - Bolonia zwraca jednak na siebie uwagę nie tylko swą odległą historią. Drugim głównym wątkiem wykładu będzie przyjrzenie się na przykładzie Bolonii włoskiemu modelowi powojennej odbudowy historycznego miasta. W jaki sposób dokonywała się odbudowa tego miasta po licznych zniszczeniach z 1944 roku? Jedną z hipotez, które zostaną szerszej przedyskutowane jest wizja Bolonii jako modelu nowoczesnego ośrodka komunikacji społecznej. Zdecydowały o tym różne czynniki, zarówno położenie przy ważnym szlaku handlowym, jak i umiejętne harmonizowanie funkcji komercyjnych z potrzebami ośrodka wiedzy – kontynuuje prowadzący.
Jacek Bielak, historyk sztuki i tłumacz. Od 2009 r. jest adiunktem w Zakładzie Historii Sztuki Nowożytnej Instytutu Historii Sztuki UG. Interesuje się sztuką Gdańska oraz dziejami modernizacji miast europejskich. Najnowsze zainteresowania dotyczą badań nad mecenatem medycejskim w XVII wieku.
Autor fotografii:
Francesco Gasparetti