mobile
REKLAMA

Zdrowie, jedzenie, coaching, leczenie – jak to połączyć?

Chcąc znaleźć odpowiedź na to pytanie miałam przyjemność rozmawiać z dr n. med. Magdaleną Kozłowską, lekarzem neurologiem i coachem zdrowia z Centrum Medycznego Zdrowy Profil w Gdańsku.

Sylwia Chruścińska
TAGI
Zdrowie, jedzenie, coaching, leczenie – jak to połączyć?
  1. Dlaczego będąc specjalistą neurologiem została Pani również coachem zdrowia?        

Uważam, że bycie lekarzem wymaga umiejętności coachingowych. Wielu pacjentów przychodzących do mnie na wizyty, poza specjalistyczną poradą lekarską potrzebowało również dawki motywacji. W procesie zdrowienia niezbędne jest oprócz wiedzy lekarskiej także zaangażowanie pacjenta. Stosowanie elementów coachingu pozwala mi wydobyć z pacjenta więcej samoświadomości, chęci współpracy i zadbania o własne zdrowie.  Zawsze zachęcam pacjentów by poprawiali swoje zdrowie małymi kroczkami np. podczas jazdy samochodem pamiętali o prawidłowej pozycji w fotelu kierowcy, oparciu głowy o zagłówek czy prawidłowym ustawieniu lędźwi. Mój pomysł jest taki, by przed każdym przejściem dla pieszych zatrzymać się, przepuścić pieszych i równocześnie poprawić pozycję w fotelu – w ten sposób powoli kształtujemy nasze nowe, zdrowe nawyki.

  1. Czym jest więc coaching?

Dla mnie, jako lekarza neurologa, coaching zdrowia jest poszukiwaniem najlepszych rozwiązań dla pacjenta w oparciu o aktualną wiedzę medyczną. Pacjent jest mocno zaangażowany w proces leczenia, niezwykle ważne jest uzyskanie jego motywacji do zmiany. Poszukujemy z pacjentem w jego przeszłości sukcesów zdrowotnych, za które sam brał odpowiedzialność np. momentów kiedy brał leki, dbał o sylwetkę, ćwiczył. Te sukcesy są źródłem motywacji do zmiany.

  1. Przed nami czas noworocznych postanowień. Czy radykalna miana diety lub powrót do intensywnego uprawiania sportu, mogą wpłynąć na ustabilizowanie naszego zdrowia?

Zdecydowanie odradzam podejmowanie radykalnych zmian diety i intensywnego uprawiania sportu (zwłaszcza jeżeli nigdy nie ćwiczyliśmy lub ostatni bieg zaliczyliśmy w drugiej klasie liceum). Uważam, że zmiany powinno wprowadzać się małymi krokami. Na początek można zrezygnować ze słodzenia herbaty (tylko tyle i aż tyle), następnie drożdżówkę na drugie śniadanie zastąpić owocem, potem zacząć spacerować (na początek 10-15 minut dziennie) itd. Każdą kolejną zmianę należy utrwalić, żeby kolejne zachowania weszły nam w nawyk.

  1. Na ile sposób odżywiania może wpłynąć na stan naszego zdrowia?

Dieta ma bardzo duże znaczenie dla naszego zdrowia. Stosując odpowiednio zbilansowaną dietę można zapobiec wielu chorobom cywilizacyjnym np. cukrzycy, otyłości czy nadciśnieniu tętniczemu.

Poza dietą ważne jest również: jak jemy, z kim jemy, kiedy jemy i co myślimy o jedzeniu. Jedzenie ma być przyjemnością i może być okazją do wspólnego spędzania czasu z rodziną i przyjaciółmi.

Dieta jest jedynie jednym z kilku czynników wpływających na nasze zdrowie i samopoczucie. Równie ważne są: poziom aktywności fizycznej, odczuwany poziom stresu, genetyka, środowisko w którym przebywamy, nawyki, rodzaj wykonywanej pracy i wiele innych.

  1. A co z tzw. dietami pudełkowymi? Czy faktycznie są dla nas zdrowe?

Diety pudełkowe mają swoje plusy i minusy. Dużym plusem jest oszczędność czasu i fakt, że taka dieta jest układana przez wykwalifikowanych dietetyków, jest więc zbilansowana i pozbawiona pustych kalorii. Natomiast uważam, że tego typu dieta nie uczy dobrych  zachowań konsumenckich i dokonywania wyborów prozdrowotnych. Kiedy kończymy taką dietę zazwyczaj nie wiemy co ugotować i co kupować w sklepie, żeby było zdrowe. Wracamy do starych nawyków i na podwieczorek znowu zjadamy batonika. Dodatkowo osoby korzystające z diet pudełkowych, chcąc szybko stracić na wadze, często wybierają zbyt niską (wręcz głodową) dla siebie podaż kalorii (np. dietę 1000-1200 kcal), co w dłuższej perspektywie może skończyć się efektem jo-jo lub problemami zdrowotnymi. Uważam także, że dieta pudełkowa pozbawia nas przyjemności ze wspólnego, rodzinnego gotowania i możliwości celebrowania posiłków.

  1. Kiedy warto udać się do coacha zdrowia?

Do coacha zdrowia warto zgłosić się wtedy, gdy potrzebujemy motywacji, inspiracji do zmiany własnych zachowań zdrowotnych. Chcielibyśmy zadbać o swoje zdrowie, ale do końca nie wiemy jak się za to zabrać, a dotychczasowe próby zmiany zachowań spaliły na panewce. Do coacha warto udać się także w czasie długiej lub nieuleczalnej choroby, żeby maksymalnie wykorzystać zasoby zdrowotne które mamy, zwiększyć pewność siebie i polepszyć jakość życia.

Dziękuję za rozmowę.

 źródło fotografii: littlehungrylady.pl

 

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności
REKLAMA

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie Kobieta Dziecko

więcej z działu Zdrowie Kobieta Dziecko