Trwa modernizacja gdyńskich zatok autobusowych
Gdynia stawia na komunikację zbiorową, czego dowodem są inwestycje podejmowane w zakresie rozwoju zrównoważonego transportu. Ekologiczna flota autobusowa, powstający kontrapas autobusowy czy modernizacja zatok to działania, które mają przekonać mieszkańców do pozostawienia aut na rzecz komunikacji miejskiej.

- Koszt modernizacji zatok autobusowych to ok. 12 mln złotych! To kolejna inwestycja potwierdzająca, że Gdynia promuje mieszkańców korzystających z transportu publicznego. Pełna modernizacja zatok będzie z pewnością odczuwalna dla użytkowników gdyńskich autobusów i trolejbusów. To także świetna informacja dla kierowców naszych 55, nowoczesnych autobusów MAN, które w komfortowych warunkach będą obsługiwać gdyńskich pasażerów - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
W ramach modernizacji zatok zaplanowano wymianę nawierzchni bitumicznej wraz z jej konstrukcją na nową, bardziej wytrzymałą nawierzchnię betonową. Dzięki temu poprawi się komfort podróży wszystkich pasażerów i trwałość samych zatok.
- W ramach prac wymieniamy również krawężniki. Układamy tzw. profilowane krawężniki systemowe, które nie niszczą opon autobusów i umożliwiają maksymalnie bliski podjazd pojazdu do krawędzi. Takie udogodnienie jest szczególnie ważne dla rodziców podróżujących z wózkami, osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności czy seniorów. Na chodnikach stosujemy rozwiązania przyjazne dla osób niedowidzących i niewidomych. Zgodnie ze Standardami Dostępności dla miasta Gdyni wykorzystujemy różne rodzaje płytek fakturowanych - tłumaczy inspektor nadzoru inwestorskiego Michał Żygowski z Referatu Utrzymania Dróg i Obiektów Inżynierskich gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Które zatoki zostaną zmodernizowane?
Gdyński ZDiZ po konsultacjach z Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni dokonał wyboru 30 zatok, które wymagały remontu. Do końca bieżącego roku zostaną przeprowadzone modernizacje 19 zatok. Są to zarówno lokalizacje w centrum Gdyni, tak jak np. zatoka przy ul. Jana z Kolna oraz destynacje dzielnicowe, m.in. zatoki wzdłuż ulicy Miętowej na Dąbrowie.
Zatoka przystankowa przy ulicy Władysława IV/Armii Krajowej została już oddana do użytkowania.
Poniżej przystanki, przy których obecnie trwają remonty:
Gdynia Dworzec Główny PKP – Hala (02, 04, 06)/Jana z Kolna,
Wiklinowa (02)/Chabrowa,
Myśliwska (02)/Chwaszczyńska,
Al. Zwycięstwa/Wielkopolska,
Al. Zwycięstwa/granica z Sopotem,
Lidzka (02)/Wielkopolska,
Tymiankowa w obie strony/Miętowa,
Piołunowa w obie strony/Miętowa,
Pętla Miętowa
Na rozpoczęcie robót czeka zatoka przy przystanku Al. Zwycięstwa/Harcerska oraz 6 zatok przy ulicy Rdestowej (Kameliowa 01/02, Paprykowa 01/02, Szafranowa 01/02)
Prace modernizacyjne prowadzą aż trzy firmy: Eurovia, MTM i WPRD-Gravel.
Zadanie realizowane jest w ramach projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia".
Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Źródło: gdynia.pl