SPOTKANIE Z KAROLINĄ BEDNARZ, AUTORKĄ KSIĄŻKI „KWIATY W PUDEŁKU. JAPONIA OCZAMI KOBIET"
Japonia to dla większości Europejczyków kraj, w którym kobiety w kimonach kryją twarze za wachlarzami, a zapracowani mężczyźni produkują niezawodne samochody i najlepszy sprzęt elektroniczny na świecie.
Ale zupełnie inaczej widzą Japonię tamtejsze kobiety: ich świat to miejsce nieoczywiste, pełne napięć
i sprzeczności, gdzie tradycja i nowoczesność splotły się w ciasny węzeł – ról społecznych, ograniczeń i konwenansów, z których tylko niektórym udaje się wyzwolić.
Kobiety, które nie spełniają społecznych oczekiwań, nazywa się różnie: „przegranymi psami", „kobietami kamieniami", „świątecznym ciastem". Jeszcze do niedawna ideałem dla wielu rodzin było wychowanie „córek w pudełkach" - chowanych przed zewnętrznym światem, żeby przejść szybko z domu rodziców do domu męża.
Umierające z przemęczenia kobiety z przędzalni były „kwiatami narodu". Żeńską drużynę siatkówki media nazywały „kwiatem igrzysk". Kobiety w biurach przez długi czas nazywano „kwiatami biurowymi", jak ikebanę, kwiatowe aranżacje w lobby dużych korporacji. Długo traktowano je jak bukiet, który można wyrzucić, jak dekorację, którą zmienia się wraz nową porą roku.
Karolina Bednarz przygląda się Japonii krytycznie, ale z empatią, celnie wskazując bolączki i wyzwania, z którymi na co dzień mierzą się mieszkanki Kraju Kwitnącej Wiśni. I pokazuje siłę kobiet, które mimo różnych trudności, coraz głośniej mówią o swoich problemach. I coraz częściej mówią „dość".
Karolina Bednarz. Reporterka, absolwentka wydziału japonistyki na Uniwersytecie Oksfordzkim, autorka bloga W krainie tajfunów, gdzie pisze głównie o Azji Wschodniej. Ukończyła Polską Szkołę Reportażu. Publikowała między innymi w „Dużym Formacie". Finalistka konkursu o stypendium im. Ryszarda Kapuścińskiego w 2016 roku. Mieszkała i uczyła się w Japonii oraz Korei Południowej.
Prowadząca spotkanie TO-EN jest tancerką butoh i choreografką. Butoh to nazwa współczesnej formy tańca, który narodził się w Japonii pod koniec lat 50-tych XX w. TO-EN oznacza po japońsku „Ogród – Ziemski" i jest imieniem artystycznym tancerki. Od wielu lat TO-EN prowadzi aktywną działalność sceniczną, promując zarówno taniec butoh, jak i kulturę Japonii Więcej: www.toenbutoh.com