mobile

Rok programu Gdańsk bez plastiku. IKEA kolejnym partnerem

Papierowe kubki, sztućce czy słomki w bistro. Wycofanie ze sprzedaży jednorazowych produktów, jak woreczki na lód czy worki na śmieci. Sklep IKEA Gdańsk przyłącza się do programu Gdańsk bez plastiku. Wcześniej zmiany zaczęło wprowadzać gdańskie ZOO.

Redakcja
TAGI
Rok programu Gdańsk bez plastiku. IKEA kolejnym partnerem

- Dołączenie kolejnych partnerów do naszego programu „Gdańsk bez plastiku” to niezwykle istotny krok w stronę bardziej zrównoważonego świata – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. -  W lutym, gdy ogłosiliśmy program, przygotowaliśmy akcję skierowaną do mieszańców i opublikowaliśmy 10 zasad, jak można bardziej ekologicznie żyć. Dzisiaj chcemy do tego zaprosić przedsiębiorców. Bardzo się cieszę, że gdańska IKEA jest pierwszym przedsiębiorącą, który dał się zaprosić, ale i aktywnie się włącza się do działań. Współpraca z biznesem i lokalną społecznością to dowód na to, że wspólnie możemy zniwelować problem zaśmiecania jednorazowymi produktami z plastiku.

IKEA w to wchodzi

Problem zanieczyszczenia środowiska odpadami z jednorazowego plastiku to jedno z największych wyzwań, jakie obecnie stoją przed światem. Do mórz i oceanów co roku trafia ok. 30 mln ton plastiku, co szkodzi nie tylko poszczególnym ekosystemom, ale całemu środowisku. Niezbędne są więc inicjatywy, które będą odpowiedzią na ten złożony problem.

Jedną z nich jest rezygnacja z plastikowych produktów jednorazowego użytku we wszystkich sklepach IKEA. Pierwszym sklepem w Polsce, w którym udało się to już osiągnąć jest IKEA w CH Blue City.

Kolejnym jest właśnie sklep IKEA Gdańsk, który wycofał już jednorazowe woreczki na lód oraz żywność, worki na śmieci i słomki do napojów. Dodatkowo w gdańskim sklepie IKEA w restauracji i bistro wprowadzono papierowe słomki i kubki oraz drewniane sztućce jako zamienniki plastikowych „jednorazówek”.

- Z uwagi na to, że IKEA Gdańsk zlokalizowana jest w pobliżu tak cennego przyrodniczo obszaru, temat ochrony środowiska jest dla nas priorytetem – mówi Małgorzata Dobies-Turulska, Dyrektor Sklepu IKEA w Gdańsku.

Największym wyzwaniem dla całej IKEA było przede wszystkim znalezienie i zaproponowanie naszym klientom bardziej zrównoważonych alternatyw dla jednorazowych produktów z plastiku.

- Realizacja tego zobowiązania to niełatwy, skomplikowany operacyjnie i logistycznie, długi proces. Jednak wiemy, że dzięki temu możemy pozytywnie wpływać na planetę – przyznaje dyrektor gdańskiego sklepu -  Mobilizują nas do tego również mieszkańcy Gdańska oraz okolic, którzy są świadomi potrzeby troski o środowisko i starają się żyć w bardziej ekologiczny sposób. Dlatego aktywnie działamy w tej kwestii, skutecznie ograniczając zużycie jednorazowego plastiku.

Pozytywnie dla planety

IKEA chce tworzyć zrównoważony biznes, pokazując, że rezygnacja z jednorazowego plastiku jest możliwa, a także inspirując do podobnych działań klientów i inne firmy. W strategii „People & Planet Positive” IKEA zobowiązuje się, że od 2020 roku artykuły jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, takie jak słomki, sztućce, kubki i talerze, zostaną zastąpione alternatywnymi, bardziej przyjaznymi środowisku odpowiednikami. Firma nieustannie poszukuje jeszcze lepszych rozwiązań, które zmniejszają wpływ na klimat oraz są dobre zarówno dla ludzi, jak i środowiska.

Zrównoważone ZOO

Gdańskie ZOO przystąpiło do inicjatywy miasta już na początku roku. W ramach programu zobowiązało dzierżawców do unikania plastiku. W 2019 roku wywóz odpadów plastiku zmniejszył się aż o 40 procent. W kolejnych latach w umowach zawarty będzie obowiązek ograniczenia używania plastikowych jednorazówek oraz powstanie sieć wodopojów dla pracowników, którzy wyposażeni zostaną w bidony, by aktywnie wspierać projekt.

- Troska o środowisko naturalne i idące za tym minimalizowanie użycia plastiku to także troska o zwierzęta. Odpady znajdujące się w morzach i oceanach prowadzą do zatruwania naturalnych środowisk zwierząt, co nierzadko skutkuje również ich śmiercią – podkreślał Michał Targowski, Dyrektor Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego. – Dlatego wspólna walka o lepszy klimat i kształtowanie świadomości ludzi to zadanie każdego z nas.

Gdańsk bez plastiku – podsumowanie i plany

„Gdańsk bez plastiku” to inicjatywa polegająca na promowaniu ekologicznych postaw, dbaniu o naturę oraz zmniejszaniu zużycia plastiku w życiu codziennym. Wśród sugerowanych przez miasto 10 zasad bez plastiku dla mieszkańców znalazły się między innymi: zabieranie na zakupy toreb bawełnianych, zamawianie napojów w kubkach wielorazowego użytku bez słomek czy pakowanie jedzenia na wynos we własne szklane lub metalowe pojemniki. W ramach kampanii odbyło się ponad 70 wydarzeń we współpracy z ponad 30 partnerami, które przypominały i promowały założenia programu. W czerwcu, podczas specjalnej akcji promocyjnej, w Urzędzie Miejskim rozdano mieszkańcom 2000 wielorazowych bawełnianych toreb.  

Po akcji skierowanej do mieszkańców, teraz czas na przedsiębiorców. Dla nich miasto przygotowało pięć podpowiedzi, jak unikać plastiku. A zaczyna od siebie.

- Uważam, że zawsze trzeba zacząć od siebie i tak zrobiliśmy – podkreśla Aleksandra Dulkiewicz. - Po wprowadzeniu szklanych butelek z wodą z kranu na spotkaniach, tylko w 2019 roku pozbyliśmy się 18 tysięcy butelek z plastiku. To jest bardzo wymierny wynik. I idzie nam coraz lepiej. Od nowego roku w Urzędzie Miejskim wejdzie zarządzenie obligujące pracowników do konkretnych zachowań, jak wyeliminowanie produktów jednorazowego użytku, np. mieszadełek, sztućców czy kubeczków; drukowania na papierze z recyklingu oraz stosowania „zielonych zamówień publicznych”.

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności
REKLAMA

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda