Rekordowy 2018 rok dla Muzeum Gdańska
Muzeum Gdańska wraz ze swoimi oddziałami podsumowało działalność w ubiegłym roku. Zanotowano blisko 407 tys. odwiedzin. W tej liczbie mieści się ponad 54 tys. uczestników 143 wydarzeń kulturalnych zorganizowanych przez miejskie muzeum w 2018 r. To najwyższa frekwencja ogólna w historii instytucji.
– Muzea w Polsce i na świecie coraz częściej zmieniają swoją funkcję. Stają się centrum kulturalnym, gdzie mieszkańcy przychodzą spotkać się, odpocząć, ale również poznać swoją historyczną tożsamość – mówi Waldemar Ossowski, dyrektor Muzeum Gdańska. – Dlatego cieszę się, że podobne zjawiska obserwujemy również w Gdańsku. Co cieszy jeszcze bardziej, mamy powracających gości, dla których Muzeum Gdańska staje się istotnym miejscem uczestnictwa w kulturze.
Muzeum Gdańska to instytucja składająca się z 9 placówek muzealnych: Muzeum Bursztynu, Ratusza Głównego Miasta, Dworu Artusa, Wartownia nr 1 na Westerplatte, Dom Uphagena, Muzeum Poczty Polskiej w Gdańsku. Oddziałami Muzeum są także Muzeum Nauki Gdańskiej i popularne wśród miłośników rekonstrukcji historycznych Kuźnia Wodna w Oliwie oraz Twierdza Wisłoujście.
Wybierane najczęściej
Największą popularnością cieszą się niezmiennie położone przy Trakcie Królewskim w gdańskim Głównym Mieście Ratusz Głównego Miasta i Muzeum Bursztynu. Odwiedziło je odpowiednio 108 329 i 94 937 osób. Po raz pierwszy w historii frekwencja w Ratuszu przekroczyła 100 tys. odwiedzin. Najlepsze wyniki w historii zanotowały Wartownia nr 1 na Westerplatte oraz Twierdza Wisłoujście.
– To w głównej mierze zasługa otworzenia Galerii Palowej w Ratuszu Głównego Miasta, czyli nowej sali wystaw czasowych – wyjaśnia Waldemar Ossowski. – W jej wnętrzach pokazujemy różnorodne wystawy czasowe, zarówno te związane z dziedzictwem naszego miasta, jak i odległe tematyczne, np. zabytki sztuki złotniczej dawnych ludów stepowych. Wzrost frekwencji na Westerplatte to głównie zasługa cieszących dużą popularnością wydarzeń związanych z rekonstrukcją i pokazem multimedialnym. Wartownię odwiedziło ponad 65 tys. osób, w tym blisko 2 tys. podczas 44. urodzin tego oddziału, a remontowaną Twierdzę Wisłoujście – 35 tys. W przypadku Westerplatte zanotowaliśmy wzrost o blisko 80% w stosunku do 2017 roku – dodaje dyrektor Muzeum.
Remontowany od stycznia do lipca 2018 r. Dwór Artusa odwiedziło ponad 35 tys. zwiedzających, Dom Uphagena zaś ponad 41 tys. osób. Muzeum Nauki Gdańskiej i Muzeum Poczty Polskiej odwiedziło odpowiednio 12,8 tys. i 10,2 tys. osób. Kuźnia Wodna zanotowała blisko 2,5 tys. wejść. Warto jednak zaznaczyć, że odnotowane wejścia odbywały się podczas dni festiwalowych związanych z pokazami prac kowali.
143 wydarzenia w 365 dni
2018 rok był także rekordowy pod względem liczby zorganizowanych wydarzeń. Muzeum Gdańska łącznie przygotowało ich 143, czyli średnio 3 wydarzenia poświęcone historii Gdańska w każdym tygodniu. Najwięcej z nich – 22 – zorganizowano we wrześniu.
– Wzrost aktywności w naszym Muzeum to przede wszystkim wynik zmian organizacyjno-finansowych oraz wzmocnienie kadry nowymi specjalistami. Muzeum realizuje takie projekty jak Czwartki w Muzeum Gdańska, Muzeum Gdańska Seniorom, a także Historie Gdańskich Dzielnic, które cieszą się dużym zainteresowaniem społeczności lokalnych. Najchętniej odwiedzanym wydarzeniem były Spotkania z Historią na Westerplatte, Majówka z Twierdzą Wisłoujście oraz festiwal multimedialny Westerplatte – Światłocienie. Odwiedziło je odpowiednio 15 tys., 8,5 tys. i 6 tys. osób. Chętnie współpracujemy także z innymi podmiotami i stowarzyszeniami. W przyszłym roku będziemy pracować dla naszych gości z takim samym zaangażowaniem. Dziękujemy wszystkim za odwiedziny i współtworzenie naszego Muzeum – zaznacza Waldemar Ossowski.
Frekwencja na wydarzeniach odbywających się w Muzeum Gdańska, a zrealizowanych przez podmioty zewnętrzne, wyniosła 11 964 osoby.
źródło fotografii: Fotopolska.eu