Port Gdańsk: dynamiczny wzrost zysku i przeładunków kontenerowych w I półroczu 2025 roku
W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku Port Gdańsk wypracował zysk netto w wysokości 179,6 mln zł, co oznacza wzrost o 40% względem analogicznego okresu roku poprzedniego.

Największy udział w ogólnej ilości przeładunków nadal mają paliwa płynne - stanowią one połowę całkowitych obrotów towarowych portu. Choć zapotrzebowanie na surowce energetyczne w kraju osłabło - m.in. z powodu łagodniejszej zimy oraz niestabilnej sytuacji geopolitycznej - przeładunki paliw płynnych spadły jedynie o 4,7% w porównaniu z pierwszym półroczem 2024 r. Obsługiwane głównie przez spółkę Naftoport, osiągnęły poziom 19,2 mln ton.
Drugą co do wielkości grupą ładunkową była drobnica, której wolumen wzrósł o 12% i wyniósł 13 mln ton. Szczególnie dynamicznie rozwijał się segment drobnicy skonteneryzowanej - tu odnotowano wzrost o 14%, co przekłada się na 11,6 mln ton przeładowanych towarów.
Wzrost ten był w dużej mierze efektem uruchomienia nowych połączeń kontenerowych przez Mediterranean Shipping Company (MSC) - jednego z globalnych liderów transportu morskiego. W I półroczu 2025 roku Port Gdańsk został włączony do azjatyckich serwisów MSC - Britannia i Albatros - obsługujących regularne rejsy do portów m.in. w Chinach, Korei Południowej i Wietnamie.
To strategiczne partnerstwo znacząco zwiększyło wolumen kontenerów przeładowywanych w Gdańsku oraz podniosło prestiż portu wśród międzynarodowych operatorów logistycznych. Umocniło także pozycję Gdańska jako kluczowego centrum przeładunkowego na Bałtyku i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Rozwojowi segmentu kontenerowego sprzyja również dalsza rozbudowa Baltic Hub – największego terminala kontenerowego nad Bałtykiem. Dzięki uruchomieniu nowego terminala T3, zdolności przeładunkowe BHCT wzrosły o 1,5 mln TEU - z 3 do 4,5 mln TEU rocznie.
Wysoki, bo aż 25-procentowy wzrost przeładunków odnotowano w kategorii tzw. innych ładunków masowych - osiągnęły one poziom 1,9 mln ton. Szczególnie spektakularny był wzrost przeładunków rudy, które zwiększyły się o 206% względem roku poprzedniego - to najwyższy wzrost procentowy spośród wszystkich grup ładunkowych.
Zgodnie z wcześniejszymi prognozami, spadek odnotowano w przeładunkach węgla - wyniosły one 2,9 mln ton, czyli o 12,4% mniej niż rok wcześniej. Znacznie mniejsze były także przeładunki zbóż - zaledwie nieco ponad 1,1 mln ton, co oznacza spadek aż o 26% w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku.
fot. pixabay