„Pociąg do miasta” już z artystami na pokładzie
Wiadomo już, kto i z jakim repertuarem wystąpi podczas szóstej edycji Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego „Pociąg do miasta”. To sześć offowych grup teatralnych z całej Polski. W przestrzeni miasta zaprezentują się artyści z Białegostoku, Torunia, Krakowa, Wrocławia i Trójmiasta. Tegoroczną odsłonę wydarzenia zaplanowano od 3 do 8 sierpnia. Hasłem przewodnim jest „Stacja Miasto”.
Artystów, którzy zagrają podczas „Pociągu do miasta” łączy to, że nie boją się działać na przekór obowiązującym trendom, świadomie balansują na granicy nowoczesnego teatru i nieustannie poszukują nowych sposobów ekspresji.
Spektakle, które zaprezentują będą prezentowane poza murami teatru, w naturalnej przestrzeni. W tej edycji otoczenie zyska szczególny wymiar. A to dlatego, że tym razem, to miasto ma być w centrum uwagi. Dlatego wybierając artystów organizatorzy szukali propozycji opowiadających o miastach w kontekście ich historii i architektury oraz takich, w których miasto będzie głównym bohaterem.
Komisja Konkursowa miała twardy orzech do zgryzienia, ale po burzliwych obradach udało się wybrać sześć przedstawień, które zostaną zaprezentowane podczas tegorocznej edycji. Wykonują je grupy teatralne z całej Polski. I tak widzowie zobaczą:
„PeKiN” w wykonaniu Fundacji Teatr Papahema z Białegostoku
To spektakl inspirowany historią Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie. Budynek to milczący świadek przemian ustrojowych, który jednych fascynuje, a innych oburza. Nie sposób go nie zauważyć, minąć obojętnie. Widzowie udadzą się na wycieczkę w czasie i przestrzeni. Przewodnikiem będzie Wiatr Historii, eksponatami - ludzie, rzeźby i duchy. Artyści zaproszą publiczność na plac budowy, który pochłonął gęstą zabudowę przedwojennej Warszawy. Wspólnie wysłuchają żydowskiej kołysanki, która ukoić ma duchy sierot, podopiecznych Janusza Korczaka, błąkające się po Placu Defilad, a także wezmą udział w lekcji pływania odbywającej się na pałacowym basenie. Zajrzą również do Sali Kongresowej, gdzie przemówienie wygłasza właśnie Władysław Gomułka. W programie wycieczki znajdzie się też clubbing z Bierutem i ostatni zjazd PZPR.
„PeKiN” to opowieść o postawie wobec komunizmu i transformacji, o lękach i kompleksach, spełnionych i niespełnionych marzeniach, a także o tym, że stosunki polsko-żydowskie stanowią istotny element naszej zbiorowej tożsamości. Spektakl w konwencji niestroniącego od żartu stylistycznego collage'u ukazuje zjawisko, jakim jest Pałac Kultury i Nauki, w całej jego złożoności.
„Mazagan. Miasto” Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu
To opowieść o domu i o mieście dla tych, którzy poszukują swojego miejsca na ziemi. Mówi o nas i naszych mikroświatach wypełnionych opowieściami.
Twórcy zapraszają widzów do udziału we wspólnej zabawie oraz eksperymencie. Inspiracją dramatu Beniamina Bukowskiego jest historia Mazaganu – miasta, które przepłynęło ocean. Leżące w Maroku portugalskie miasto zostało przeniesione do Belem w Ameryce Południowej po oblężeniu przez Maurów w 1769 roku. Mazagan dla twórców spektaklu staje się obrazem każdego domu, który budujemy tam, gdzie się zatrzymamy – choćby na krótki czas.
„Nocni pływacy” w wykonaniu Teatru Nowego Proxima z Krakowa
Oparte na tekście sztuki hiszpańskiego dramatopisarza Jose Manuela Mory przedstawienie to głos osób wykluczonych, niezrozumianych odmieńców, którzy mierzą się z brakiem samoakceptacji, często będącej konsekwencją społecznego odrzucenia.
W basenie o zmroku spotyka się grupa ludzi. Wszyscy są na swój sposób wykluczeni, nieprzystający, niewygodni, naznaczeni. Tutaj szukają schronienia. Swojego bezpiecznego miejsca. Wspólnie robią zwykłe rzeczy: jedzą, śpią, rozmawiają czy się klócą. Każdy na swój pokraczny sposób. Nikt tutaj nie wierzy w zmianę, w tolerancyjne, bezpieczne społeczeństwo, gotowe przyjąć ich z powrotem. Jedynym wyjściem wydaje się kolektywny akt złożenia ofiary z siebie.
„Las” Psychoteatru z Wrocławia
Studium samotności w tłumie ludzi. W rzeczywistości konsumpcyjnej, przywołując słowa Ericha Fromma: „Człowiek nie jest już zainteresowany swoim życiem i szczęściem, lecz tym, aby być chodliwym towarem”. W oparciu o tę pesymistyczną diagnozę artyści wysnuli wniosek, że żyjemy w czasach przymusu kreacji nieustającego powodzenia. Spektakl „Las” jest opowieścią o dziewczynie, która wypisała się z tej wymuszonej konkurencji.
To monodram Angeliki Pytel, który pokazuje cienką granicę, która dzieli ciemną, nieświadomą stronę człowieka od choroby.
„Puszczańskie opowieści” w wykonaniu Białostockiego Teatru Lalek
Projekt muzyczny, który narodził się ze współpracy niezależnej grupy teatralnej Kooperacja Flug oraz Białostockiego Teatru Lalek. Łączy on ze sobą formę koncertu z teatralnymi środkami wyrazu. Teksty piosenek zostały oparte o legendy i opowiadania spisane przez Waldemara Sieradzkiego – wieloletniego nadleśniczego Puszczy Białowieskiej oraz Puszczy Knyszyńskiej.
„Potop. Pieśń o Końcu Świata” Teatru Stajnia Pegaza z Sopotu
Opowieść o końcu świata zostaje utkana z relacji mieszkańców Wzgórza Orlicz-Dreszera, czyli gdyńskiego Pekinu. Ich historie przeniesione na teatralną scenę zaskakują autentycznością przeżyć i opisem codzienności. Potop będzie chciał zabrać ze sobą zwyczajne życie mieszkańców i ich przyjaźń wykraczającą poza definicję słowa „sąsiedzi”. Pieśni o końcu świata warto wysłuchać do końca, bo to jedyna szansa na ocalenie historii osiedla, którego już prawie nie ma.
Przedstawienie to krytyka współczesności, ale przedstawiona w specyficzny sposób. Najpierw wybucha kosiarka, potem w ziemi tworzą się głębokie leje, a pani Halina przepowiada potop. Gdyńskie osiedle Pekin nawiedza kataklizm. Pojawiają się dziury, a małe domki zaczynają się zapadać i znikać. O przyczynach tego małego końca świata opowiadają Trzy, które Wiedzą.
O festiwalu
„Pociąg do miasta” jest organizowany od 2015 roku. W tym czasie na stałe wpisał się w kalendarz gdyńskich wydarzeń kulturalnych i gromadzi szerokie grono widzów z Trójmiasta i innych rejonów Polski. W tym roku odbędzie się 6. edycja tego festiwalu. Tym razem hasło przewodnie to „Stacja Miasto. Festiwal nie ma charakteru konkursu, pokazane w nim spektakle nie rywalizują ze sobą. Prezentowane są tam propozycje teatralne, które najlepiej odpowiadają na główny temat konkretnej edycji. Każdy ze spektakli zostanie zaprezentowany w miejscu, które będzie korespondowało z jego tematyką lub formą.
Podczas sześciu festiwalowych dni (3-8 sierpnia) publiczność będzie mogła zobaczyć łącznie dwanaście przedstawień - najciekawszych propozycji polskich teatrów offowych. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.
Źródło: UM Gdynia