Pierwsze bezpośrednie zawinięcie statku MSC SWAN do portu Gdynia: nowa era połączeń kontenerowych
W dniu 22 sierpnia, wieczorem, do terminala kontenerowego BCT w Porcie Gdynia zawinął pierwszy bezpośrednio płynący z Dalekiego Wschodu statek serwisu SWAN, który został przywrócony do eksploatacji w maju tego roku przez włosko-szwajcarskiego armatora MSC. To wydarzenie stanowi ważny kamień milowy dla portu i firm żeglugowych, otwierając nowe możliwości połączeń między Polską a Dalekim Wschodem
Historiczne Zawinięcie Statku MSC SWAN
Przywrócenie serwisu SWAN przez firmę MSC stanowi przełom w zakresie połączeń kontenerowych pomiędzy portami chińskimi a europejskimi. Dzięki tej nowej rotacji, armator MSC zyskuje możliwość rozszerzenia swojej oferty połączeń pomiędzy Polską a Dalekim Wschodem. Port Gdynia z kolei uzyskuje bezpośrednie połączenie z kluczowymi chińskimi portami, co stanowi znaczący krok naprzód w rozwoju portu.
Oprócz oryginalnej rotacji, obejmującej między innymi porty w Chinach i Europie, dołączone zostały także porty w Korei Południowej oraz Bremerhaven w Niemczech. To umożliwiło bezpośrednie połączenie Gdyni z Koreą Południową, poszerzając tym samym zakres możliwych tras dla przewozów kontenerowych.
Znaczenie dla Portu Gdynia i Polski
Zawinięcie statku MSC SWAN do Portu Gdynia jest ogromnym krokiem naprzód dla całego portu i polskiego sektora morskiego. Wojciech Szymulewicz, Prezes BCT – Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Gdyni, podkreślił, że to historyczny moment, który redefiniuje rolę terminala BCT oraz całego portu. Dzięki nowemu połączeniu, Port Gdynia zmienia swoją rolę z portu feederowego na pełnoprawną bramę importowo/eksportową dla oceanicznych tras.
Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., zaznaczył, że to kolejny sukces terminalu BCT i rezultat umowy z International Container Terminal Services, Inc., która zapewniła stabilny i bezpieczny rozwój portu na długie lata. Nowe bezpośrednie połączenia kontenerowe otwierają perspektywy rozwoju dla klientów w Polsce oraz możliwość rozszerzenia oferty intermodalnej na nowe rynki, takie jak Ukraina i inne kraje Europy Środkowej.
Wpływ na Polsko-Chińskie Relacje Handlowe
Pierwsze bezpośrednie zawinięcie statku MSC SWAN do Portu Gdynia ma również pozytywny wpływ na relacje handlowe między Polską a Chinami. Bezpośrednie połączenie kontenerowe z chińskimi portami umożliwia szybsze i bardziej efektywne przemieszczanie towarów, wspierając rozwój bilateralnych stosunków gospodarczych.
Przyszłość Związana z Dalekim Wschodem
Statek KURE, o długości 318 metrów, był pierwszym statkiem serwisu SWAN, który zawinął do Portu Gdynia w ramach tej nowej rotacji. Jego przybycie przyniosło do importu 1320 kontenerów, a w podróż powrotną zabiera blisko 2000 kontenerów. Kolejne zawinięcie statku MSC DOMNA X, spodziewane w Gdyni 28 sierpnia, kontynuuje rozwijające się połączenie między Polską a Dalekim Wschodem, przynosząc korzyści zarówno dla sektora morskiego, jak i handlowego Polski.
fot. Port Gdynia