Nowe słupki blokujące na Głównym Mieście
Miasto Gdańsk ogłosiło przetarg na dostawę i montaż 107 nowych słupków blokujących, które ograniczą wjazd pojazdów na ulice Głównego Miasta przeznaczone dla pieszych i rowerzystów. Zastąpią one dotychczasowe elementy – bariery wygrodzeniowe, donice czy kamienne bloki. Na oferty wykonawców czekamy do 1 czerwca
- Niektóre z ulic Głównego Miasta – włącznie z reprezentacyjnymi ul. Długą i Długim Targiem – to drogi „oddane we władanie” pieszym i rowerzystom – mówi Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych. - Ograniczenie, a nawet całkowite uniemożliwienie na nich ruchu samochodowego z jednej strony pozwoliło na turystyczny rozkwit wielu zakątków historycznego serca Gdańska i wzbogacenie jego oferty gastronomicznej poprzez np. możliwość wystawienia ogródków przed lokalami. Z drugiej zaś to jedna z form ochrony zabytków czy walorów estetycznych Głównego Miasta. Nie bez znaczenia jest też aspekt ekologiczny i prozdrowotny, wynikający z minimalizowania ruchu kołowego w ścisłym centrum miasta – dodaje Piotr Kryszewski.
Fizyczne blokady dla bezpieczeństwa pieszych
Pomimo tego, że o zakazie ruchu pojazdów na przeznaczonych dla pieszych ulicach informuje oznakowanie, niektórym z kierowców zdarza się zabłądzić na drogę, na których ich być nie powinno. Jedni robią to z roztargnienia, nie zwracając uwagi na znaki. Inni z kolei z premedytacją, chcąc skrócić sobie drogę. To duże zagrożenie dla bezpieczeństwa pieszych. Jakie mogą być tego efekty pokazało zdarzenie z czerwca ubiegłego roku, kiedy kierowca auta na minuty jeździł po Długim Targu i okolicznych ulicach z dużą prędkością, potrącając i raniąc przy tym dwie osoby.
- By wyeliminować ryzyko wjazdu samochodów na zamknięte dla nich ulice na części z nich znajdują się fizyczne bariery – czy to w postaci słupków, płotków wygrodzeniowych, kamiennych bloków czy donic. Postanowiliśmy ujednolicić formę zabezpieczenia stref ruchu pieszych i ustawić w wyznaczonych miejscach estetyczne słupki – wyjaśnia Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych. - Część z nich będzie zamontowana na stałe, inne będą miały możliwość ich okresowego demontowania, np. w czasie sezonu letniego, kiedy na ulicach czy chodnikach wystawione będą ogródki gastronomiczne. Inne z kolei będą posiadać mechanizm pneumatyczny, umożliwiający schowanie słupka pod powierzchnię jezdni. To rozwiązanie, które w sytuacjach awaryjnych pozwoli na wjazd na wyłączone z ruchu ulice pojazdów służb ratunkowych czy technicznych, posiadających klucze – dodaje wiceprezydent Piotr Kryszewski. Każda z lokalizacji została przeanalizowana i zyska indywidualne rozwiązanie.
Słupki pneumatyczne będą wyposażone w odpowiednie zabezpieczenie, które zapobiegnie jego schowaniu przez osoby niepowołane.
Łącznie zamontowanych zostanie 107 nowych słupków
Słupki staną w ponad 20 lokalizacjach:
- ul. Kołodziejska przy skrzyżowaniu z ul. Św. Ducha
- ul. Kozia przy skrzyżowaniu z ul. Św. Ducha
- ul. Piwna przy skrzyżowaniu z ul. Lektykarską
- ul. Wełniarska
- ul. Podgarbary
- ul. Garbary
- Targ Węglowy przy Złotej Bramie
- ul. Pocztowa przy skrzyżowaniu z ul. Długą
- ul. Lektykarska przy skrzyżowaniu z ul. Długą
- ul. Ławnicza przy skrzyżowaniu z Długim Targiem
- ul. Kramarska przy skrzyżowaniu z ul. Chlebnicką
- ul. Kaletnicza przy skrzyżowaniu z ul. Chlebnicką
- ul. Kuśnierska
- ul. Mieszczańska przy skrzyżowaniu z Długim Targiem
- ul. Pończoszników przy skrzyżowaniu z Długim Targiem
- ul. Powroźnicza przy skrzyżowaniu z Długim Targiem
- ul. Dziana przy skrzyżowaniu z ul. Mariacką
- ul. Mydlarska przy skrzyżowaniu z ul. Mariacką
- ul. Św. Ducha przy skrzyżowaniu z ul. Bosmańską
- ul. Św. Ducha przy skrzyżowaniu z ul. Przędzalniczą
- ul. Stągiewna przy skrzyżowaniu z ul. Chmielną
- ul. Stągiewna przy skrzyżowaniu z ul. Motławską
Po zakończeniu przebudowy słupki staną również na ul. Ogarnej.
Rozszerzamy przestrzeń dla pieszych na Głównym Mieście
Wyłączanie ulic z ruchu pojazdów w Śródmieściu nie jest rozwiązaniem nowym. Wspomniane ul. Długa i Długi Targ, wakacyjnym deptakiem bywały już w latach 60., a od lat 70. ruch samochodowy jest tam zabroniony przez cały rok. W tym samym okresie zamknięta dla ruchu kołowego została także ul. Mariacka.
Kolejne zmiany w organizacji ruchu na Głównym Mieście, mające na celu ograniczenie ruchu samochodów, wprowadzone zostały w 2009 roku. Najpierw, początkowo na czas trwania sezonu turystycznego, deptakiem została ul. Piwna na odcinku od ul. Tkackiej do ul. Koziej. Ten zabieg pozwolił odkryć na nowo odrestaurowany budynek Wielkiej Zbrojowni. Eksperyment się sprawdził, dlatego też to rozwiązanie zostało wprowadzone na stałe.
Postępujące rewitalizacje układu drogowego zachęcały do „oddania pieszym” kolejnych ulic. Również w 2009 roku ul. Grobla I z piękną fontanną Czterech Kwartałów zmieniła się w popularny deptak, a zmniejszenie liczby samochodów w tym rejonie miasta otworzyło perspektywę na Bazylikę Mariacką.
Rosnąca popularność ul. Piwnej oraz rozwój usług skłoniły władze Gdańska do włączenia w 2011 roku do strefy pieszej ulic Tkackiej i Kołodziejskiej. W tym celu zamknięto w tym samym okresie dla samochodów fragment ulicy Ogarnej.
Ostatnie lata przyniosły kolejne zmiany w organizacji ruchu, uwalniające przestrzeń historycznego serca Gdańska od samochodów. W 2016 po remoncie ul. Stągiewnej piesi zawładnęli jej całą szerokością. O takim samym rozwiązaniu zdecydowano na ul. Świętego Ducha od ul. Przędzalniczej do Bosmańskiej.
W 2017 roku nowy charakter zyskała ul. Grobla IV. Ze względu na sąsiedztwo Szkoły Podstawowej ten obszar, wzbogacony o posadzone tam drzewa i krzewy, stał się miejscem spotkań młodzieży. Rozszerzony został też deptak na ul. Długiej przez włącznie do tej strefy ulic Kaletniczej i Kramarskiej. Kolejną była ul. Straganiarska od ul. Lawendowej do Słomianej, gdzie powstało popularne miejsce spotkań przy otwartych tam barach.
Z kolei w 2018 roku sezonowo wprowadzono zamknięcie dla ruchu kołowego ul. Szafarnia na odcinku od Hotelu Gdańsk do ul. Angielska Grobla. Pozwoliło to na zaaranżowanie na części ulicy, zajmowanej zazwyczaj przez parkujące pojazdy, przestrzeni rekreacyjnej dla pieszych i rowerzystów.
fot.gdansk.pl