Najlepszy pierwszy kwartał w historii lotniska. Ponad milion pasażerów przez trzy miesiące
Od stycznia do marca 2023 Port Lotniczy Gdańsk obsłużył ponad milion pasażerów. To blisko 64 proc. więcej podróżnych niż w tym samym okresie ubiegłego roku i o 3 proc. więcej niż w rekordowym I kwartale roku 2019. Władze lotniska liczą na pobicie rekordu sprzed pandemii - przekroczenie 5,4 mln pasażerów do końca bieżącego roku
Ruch na gdańskim lotnisku w I kwartale 2023 r.
- W pierwszym kwartale 2023 roku Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy obsłużył dokładnie 1 030 976 pasażerów (o 63,7 proc. więcej niż w podobnym okresie 2022 r.);
- Lotnisko przeprowadziło 9 284 operacji startów i lądowań (w roku 2022 od stycznia do marca było ich mniej o 20,7 proc.)
- W naszych planach na ten rok przewidywaliśmy, że będzie mocniejsze odbicie. Jednak widzimy, że ruch lotniczy wokół nas trochę przysiadł - komentuje Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Sytuacja polityczna (w tym wojna) i ekonomiczna (w tym inflacja), studzą nadzieje na bicie rekordów, ale nadal wierzymy w możliwość pobicia wyniku z 2019 roku, kiedy obsłużyliśmy 5,4 miliona pasażerów.
Jaki przewoźnik najwięcej lata z Gdańska i które kierunki wybierają pasażerowie?
Największą część ruchu wykonały samoloty linii lotniczych Ryanair (40,8 proc.) i Wizz Air (40,4 proc.).
Najpopularniejsze połączenia z Gdańska były realizowane do:
- Londynu (107 268 pasażerów);
- Oslo (85 501);
- Sztokholmu (67 697);
- Warszawy (58 680);
- Kopenhagi (53 815).
Najwięcej pasażerów w pierwszym kwartale odnotowano w marcu - 369 989.
Obsługa towarów i zysk gdańskiego lotniska
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2023 roku obsłużono 2 490 ton towarów i poczty. To o 1,5 proc. więcej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku.
Spółka zarządzająca gdańskim portem lotniczym wypracowała w tym okresie 3 636 000 złotych zysku netto.
- To jest bardzo dobry wynik jak na warunki ekonomiczne panujące wokół nas. Na razie jednak, po trzech miesiącach roku, nie wyciągam daleko idących wniosków ani do co ruchu pasażerskiego, ani co do sytuacji finansowej lotniska. Musimy poczekać na wyniki pierwszej połowy roku - zaznacza Tomasz Kloskowski.
Letnia siatka połączeń z gdańskiego lotniska w 2023 r.
- Ryanair: Aarhus, Alicante, Barcelona-El Prat, Belfast, Billund, Bristol, Burgas, Chania/Kreta, Cork, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Korfu, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Lublin, Malaga, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Neapol, Newcastle, Oslo-Torp, Pafos, Paryż-Beauvais, Piza, Podgorica, Praga, Ryga, Rzym, Santorini, Sztokholm-Arlanda, Vaxjo, Wenecja, Wrocław, Zadar;
- Wizz Air: Aberdeen, Alesund, Barcelona El-Prat, Bergen, Burgas, Dortmund, Edynburg, Eindhoven, Goteborg, Hamburg, Haugesund, Heraklion/Kreta, Kolonia-Bonn, Kutaisi, Larnaka, Leeds-Bradford, Liverpool, Londyn-Luton, Malaga, Malmo, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Split, Stavanger, Sztokholm-Skavsta, Tirana, Tromso, Trondheim, Turku;
- LOT: Warszawa, Rzeszów, Zielona Góra;
- KLM: Amsterdam;
- SAS: Kopenhaga;
- Lufthansa: Frankfurt, Monachium;
- Norwegian: Bergen, Oslo-Gardermoen;
- SWISS: Zurych;
- Eurowings: Dusseldorf.
Fot. Piotr Wittman/gdansk.pl