Komunikuję się, choć nie mówię
W Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Gdyni prowadzona jest terapia logopedyczna z wykorzystaniem nowego sprzętu do komunikacji alternatywnej i specjalną aplikacją MÓWIk. Korzystają z niej uczniowie, którzy w różnym stopniu mają trudności w mówieniu lub ich mowa nie spełnia wszystkich funkcji komunikacyjnych. To wszystko w ramach zrealizowanego już przez Wydział Edukacji projektu „Rozwiń skrzydła – program kompleksowego wsparcia gimnazjów w Gdyni”.
Zanim placówka otrzymała tablety z oprogramowaniem MÓWIk, nauczyciele porozumiewali się z uczniem korzystając z prostych graficznie obrazów papierowych, tzw. piktogramów podzielonych na kilkadziesiąt kategorii. Piktogramy opisują całą otaczającą nas rzeczywistość m.in. postaci, części ciała, przedmioty z otoczenia, pogoda, muzyka, zainteresowania. Uczeń wskazywał właściwy obrazek, który odzwierciadlał to, co chciał powiedzieć w danym momencie, np. czym chce się bawić, jak się dziś czuje, co chciałby zjeść lub wypić.
Aktualnie szkoła prowadzi zajęcia posługując się nowymi tabletami z oprogramowaniem MÓWIk z dużą bazą symboli, czyli tzw. tablic komunikacyjnych, które po wskazaniu na tablecie są odczytywane przez syntezę mowy. – Zanim otrzymaliśmy MÓWIk, dysponowałam piktogramami w wersji papierowej oraz urządzeniami do komunikacji alternatywnej z ograniczoną pojemnością zapisu informacji. Często było to trudne do ogarnięcia, a obecnie piktogramy znajdują się w jednym miejscu i są dostępne dla potencjalnego użytkownika „tu i teraz”. MÓWIk wyposażony jest w tablice komunikacyjne, które mogą być rozwijane w zależności od możliwości komunikacyjnych i potrzeb danego ucznia. Dobieramy je w taki sposób, by uczeń mógł optymalnie z nich korzystać – mówi Agnieszka Adamczyk, neurologopeda ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 w Gdyni.
Dzięki nowemu oprogramowaniu uczeń może łatwiej wyrażać swoje uczucia, potrzeby, mówić o swoich zainteresowaniach, porozumiewać się werbalnie z otoczeniem. – Terapeuta posługując się znakami wspiera graficznie sygnały, które docierają droga słuchową. Dla niektórych uczniów jest to bardzo ważne, gdyż często bywa tak, że funkcja rozumienia mowy jest zaburzona – podkreśla Agnieszka Adamczyk.
Sprzęt i oprogramowanie do komunikacji alternatywnej MÓWIk został sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.