„Innowacyjny samorząd": Gdynia doceniona za e-usługi
W drugiej edycji konkursu „Innowacyjny Samorząd” Gdynia zajęła 2. miejsce w kategorii Duże miasta. Została doceniona za projekt „Konto Mieszkańca – centrum gdyńskich e-usług". Tegoroczny finał konkursu odbył się online 15 kwietnia w Sali pod Kopułą w siedzibie Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii w Warszawie. Gdynię reprezentował wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz.
Konkurs „Innowacyjny Samorząd” to projekt Serwisu Samorządowego Polskiej Agencji Prasowej. Odbywa się pod patronatem premiera, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii. Wyłania i nagradza najbardziej innowacyjne samorządy w Polsce.
W tym roku do redakcji Serwisu Samorządowego PAP napłynęło 396 opisów nowatorskich działań podejmowanych przez samorządy gmin i powiatów. W czwartek, 15 kwietnia podczas gali online ogłoszono listę laureatów. W czasie spotkania odbyła się również debata „Samorządy po roku pandemii – interwencje a inwestycje i innowacje”, którą poprowadził redaktor Mateusz Kicka. Wydarzenie muzycznie uatrakcyjnił zespół Fair Play Quartet.
Tegorocznych zwycięzców wybrała kapituła konkursu, w której zasiedli: Daniel Baliński, zastępca dyrektora Departamentu Strategii w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej; Rudolf Borusiewicz, dyrektor biura Związku Powiatów Polskich; prof. Stanisław Łobejko, Szkoła Główna Handlowa; Justyna Orłowska, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech; dr Tomasz Pilewicz, Szkoła Główna Handlowa; Andrzej Porawski, dyrektor biura Związku Miast Polskich; Leszek Świętalski – sekretarz generalny Związku Gmin Wiejskich RP oraz Anna Banasik – redaktor naczelny Serwisu Samorządowego PAP.
Gdynia – w dwuletniej historii konkursu – po raz kolejny została doceniona. Tym razem zajęła drugie miejsce za projekt „Konto Mieszkańca – centrum gdyńskich e-usług" oraz wyróżnienia: za „Asystenta głosowego – voiceboat", „Gdyńskie inkubatory miejskich rozwiązań", „System bezpłatnego rezerwowania boisk w całym mieście" oraz „Telefon wsparcia prowadzony przez Centrum Aktywności Seniora".
Przypomnijmy, że w zeszłym roku zdobyliśmy nagrodę główną za działania związane z gdyńskimi ogrodami deszczowymi oraz wyróżnienia za projekty: „Utrecht", „Creating Automotive Renewal i Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu" oraz „UrbanLab Gdynia".
W kategorii Duże miasta, razem z Gdynią na wirtualnym podium stanęli: Urząd Miasta Lublin za projekt Platforma współpracy szkół zawodowych, uczniów, pracodawców i Gminy Lublin „Stawiamy na zawodowców” (1. miejsce) oraz Urząd Miejski w Białymstoku za Zielone przystanki z funkcją retencjonowania wód opadowych na terenie Miasta Białegostoku (3. miejsce). W tej kategorii wpłynęły w sumie 54 zgłoszenia.
Konto Mieszkańca to kompleksowa usługa, która za pomocą jednego spójnego portalu oraz aplikacji mobilnej łączy najróżniejsze aspekty życia w mieście. Integruje takie usługi miejskie jak: Kartę i Asystenta Mieszkańca, e-dziennik, internetową rezerwację wizyt w urzędzie oraz serwis wsparcia mieszkańców – Gdynia Wspiera.
Karta Mieszkańca funkcjonuje w naszym mieście od 2018 roku. Daje gdynianom różne korzyści: bezpłatne korzystanie z największych gdyńskich atrakcji kulturalnych i sportowych oraz inne zniżki i profity. Karta jest zintegrowana z programem Gdynia Rodzinna i projektem Gdynia Senior Plus. Pozwala na przykład dzieciom i młodzieży szkolnej na korzystanie z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską – bez konieczności posiadania legitymacji. Może także pełnić funkcję eBiletu, pozwala na łatwiejsze ewidencjonowanie pobytu czasu dziecka w przedszkolu oraz daje możliwość wypożyczania książek w gdyńskich bibliotekach.
Z kolei aplikacja mobilna oferuje jeszcze więcej funkcjonalności. Między innymi: dostęp do kalendarza wydarzeń i wiadomości, przesyła komunikaty o utrudnieniach lub alertach pogodowych, prognozę pogody czy informacje na temat jakości powietrza.
– Szczególne podziękowania należą się Gdyńskiemu Centrum Kontaktu i kierownikowi Piotrowi Wiśniewskiemu – dzięki ich zaangażowaniu, umiejętności przestawienia się na pracę w pandemii i cierpliwość możemy dziś cieszyć się tą nagrodą – dodaje wiceprezydent Bartoszewicz.
Gdyńskie Centrum Kontaktu okazało się nieodzowne w czasie trwającej pandemii. Natychmiast przestawiło się na tryb pracy zdalnej. Z dnia na dzień przejęło prawie cały ruch spraw załatwianych do tej pory w urzędzie. Gdyńska infolinia pełniła rolę podstawowego kontaktu mieszkańców z miastem, pomagając im w rozwiązywaniu codziennych problemów związanych z pandemią, jak i wszystkich pozostałych spraw.
Od września 2020 roku gdynianie mogą również załatwiać wybrane urzędowe sprawy korzystając z paczkomatu – szybko, bezpiecznie i bezkontaktowo. Za jego pośrednictwem można składać i odbierać dokumenty w sprawach związanych między innymi z: prawem jazdy, rejestracją pojazdu czy dowodem osobistym.
Fot. gdynia.pl