Hulajnogi po raz kolejny pod lupą strażników
Nie słabnie popularność hulajnóg elektrycznych. W Gdańsku działa kilka firm, które oferują możliwość wypożyczenia takiego pojazdu. Niestety nie zawsze ich użytkownicy po zakończonej jeździe pozostawiają je zgodnie z przepisami. Nieprawidłowo zaparkowane hulajnogi utrudniają ruch innym użytkownikom miejskiej przestrzeni. Sposób ich parkowania sprawdzali strażnicy miejscy.
W czwartek, 15 września, funkcjonariusze z Referatu Interwencyjnego ponownie kontrolowali sposób parkowania hulajnóg przez ich użytkowników. Mundurowi zwracali uwagę, czy pozostawione pojazdy nie utrudniają ruchu i nie stwarzają niebezpieczeństwa dla innych. W czasie trwania akcji sprawdzili ponad 20 miejsc zlokalizowanych w różnych dzielnicach Gdańska. Kontrole prowadzili między innymi na Wyspie Sobieszewskiej, a także w dzielnicach: Śródmieście, Wrzeszcz, Piecki-Migowo, Chełm, Jelitkowo i Brzeźno.
Strażnicy listę miejsc do sprawdzenia sporządzili na podstawie analiz wcześniejszych kontroli. Pod uwagę wzięli także zgłoszenia związane z nieprawidłowym parkowaniem hulajnóg. Takich zgłoszeń na numer 986 od początku bieżącego roku do połowy września wpłynęło 114.
Funkcjonariusze podczas czwartkowej akcji nie stwierdzili żadnych nieprawidłowości. Jak sami przyznają, w porównaniu z wcześniejszymi kontrolami widać poprawę, jeżeli chodzi o parkowanie hulajnóg w przestrzeni publicznej.
Poprzednie dwie kontrole strażnicy przeprowadzili na początku wakacji. Wówczas usunęli na koszt właściciela 34 nieprawidłowo zaparkowane hulajnogi. Koszt usunięcia jednego urządzenia wynosi 125 zł i dodatkowo 20 zł za każdy dzień jego przechowywania. Użytkownik, który naruszy warunki zatrzymania lub postoju pojazdu na chodniku, musi liczyć się także z mandatem w wysokości 100 zł.
Przypominamy:
Po zakończonej jeździe warto zaparkować hulajnogę na specjalnie wyznaczonym miejscu. W Gdańsku jest ponad 200 parkingów dla hulajnóg. Pojazdy można też zostawić na chodniku, ale pod pewnymi warunkami:
- jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni,
- równolegle do krawędzi chodnika,
- szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych powinna być nie mniejsza niż 1,5 m.
Warto również zapamiętać, że pod koniec maja 2021 roku został uregulowany status prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego (UTO). Ich użytkownicy stali się kierującymi pojazdami, a więc muszą stosować się do przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
fot.straż miejska