Gdyńska komunikacja inauguruje sezon letni
Chociaż na co dzień szczycimy się nowoczesną i ekologiczną flotą, od święta lubimy powspominać dawne i dawniejsze czasy. W tym roku nasze ulubione staruszki wyjadą na ulice Gdyni już w ostatni kwietniowy weekend. A to nie koniec zmian, które oznaczają dla nas beztroskie lato pełne przygód.
Już w ten weekend na ulice wyjadą zabytkowe gdyńskie trolejbusy. Będą kursować w niedziele i święta w ramach linii 326 łączącej Grabówek z Orłowem. Wtedy też będzie można skorzystać z linii G, która przecina Trójmiasto, kończąc kurs u bram oliwskiego ZOO. Dodatkowo na liniach 109, 152 i 181 w czasie weekendów większa liczba kursów obsługiwana będzie przez pojazdy wielkopojemne.
Już w najbliższą niedzielę startuje linia zabytkowa 326. Spotkamy na niej 62-letniego szwajcarskiego Saurera w eleganckim ciemnozielonym anturażu, energiczną 44-letnią Czeszkę, czyli Skodę 9Tr20, 35-letniego ZiU-682B, zwanego pieszczotliwie „Ziutkiem” oraz liczącego sobie ćwierć wieku Jelcza.
Linia 326 funkcjonuje w niedziele i święta na trasie: Gdynia Grabówek SKM – Śródmieście – Redłowo - Orłowo SKM – „Klif”. Linię 326 obsługują trolejbusy zabytkowe. Jednocześnie linię obsługiwać będą dwa spośród czterech pojazdów. Poznajmy je.
Najstarszy z odrestaurowanego taboru jest szwajcarski Saurer 4TIILM z 1957, który dołączył do taboru u progu nowego millennium. Mieszkańcy i turyści doskonale go kojarzą i chętnie uwieczniają na zdjęciach, kiedy dostojnie sunie po gdyńskich ulicach w swojej ciemnozielonej szacie. Do początku lat 90. Saurer jeździł po szwajcarskim St. Gallen.
Modelem znanym i z nostalgią wspominanym przez mieszkańców jest Skoda 9TR z 1975 roku. Skody 9TR jeździły po ulicach Gdyni do końca lat 70. Odrestaurowany pojazd wyróżnia kremowe i czerwone malowanie oraz miękko zarysowany dach.
Jelcz 120MTE z 1994 roku ceniony jest przez samych pracowników za elegancję i klasyczną linię. A jak wiadomo, klasyka nigdy sie nie starzeje. Odrestaurowany, zadaje szyku na gdyńskich ulicach niczym celebryta. Oprócz sezonu letniego można go było zobaczyć na tygodniu Zrównoważonego Transportu, Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy i jubileuszowych uroczystościach Zarządu Komunikacji Miejskiej.
Zabytkowy trolejbus ZiU-682B, jest ostatnim, który dołączył do rodziny. W listopadzie 2015 r. pojazd zakupiło Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Pochodzi z ukraińskiego Łucka, gdzie kursował od 1984 r. Remontu kapitalnego pojazdu podjęli się pracownicy. Wielu z nich nadal pamięta te trolejbusy i ich liczne tajemnice.
Seryjna produkcja ZiU-682B rozpoczęła się w 1972 r. Pomimo upływu ponad czterdziestu lat od tego czasu, zmodyfikowane trolejbusy ZiU-9 są produkowane do dzisiaj, także w innych fabrykach (m.in. na Białorusi).
Trolejbusy ZiU-9 były eksploatowane głównie w krajach byłego Związku Radzieckiego. W wersji eksportowej eksploatowano je w Argentynie, Bułgarii, Finlandii, Grecji, Kolumbii, Mongolii, Polsce i na Węgrzech. Produkowano je w różnych wersjach: przegubowej, górskiej, syberyjskiej i z pomocniczym napędem bateryjnym. Jeden egzemplarz przystosowano do ruchu lewostronnego.
Linia G funkcjonuje w niedziele i święta na trasie: Gdynia Pogórze Górne – Obłuże – Śródmieście – Redłowo – Orłowo – Sopot – Gdańsk Oliwa ZOO. Obsługiwana będzie przez klimatyzowane autobusy przegubowe.
Zabytkowe trolejbusy są pojazdami wysokopodłogowymi, zaś pozostałe „sezonowe” kursy będą obsługiwane przez standardowe pojazdy, zasilające obecnie tabor gdyńskiej komunikacji.