Dwóch artystów, dwa dni, jedno Miejsce
Miejsca to nieregularny cykl minimalistycznych działań artystycznych w przestrzeniach zamkniętych, rozsianych na mapie miasta i napotkanych w drodze poszukiwań. Przestrzeń jest dla tego projektu punktem wyjścia i sytuacją samą w sobie. Pierwszym Miejscem proponowanym przez Instytut Kultury Miejskiej będzie dawna kotłownia przy ul. Ogarnej 35/36. Oddamy ją dwóm artystom – Maciejowi Chodzińskiemu i Pawłowi Kulczyńskiemu, których prace zobaczymy 17 i 18 grudnia w godz. 12.00 – 20.00.
- Łuszczące się ściany, idealnie zachowane łuki pajęczyn oraz organiczne formacje, jakie powstały w niektórych pomieszczeniach kotłowni będą scenerią, w której pracować będzie dwóch artystów. Maciej Chodziński, artysta wizualny, zrealizuje w kotłowni projekt „Stany skupienia”, a Paweł Kulczyński, artysta dźwiękowy, przygotuje instalację „Periodicity of Mass Extinctions” - zapowiada Natalia Cyrzan, realizatorka wydarzenia.
Miejsca to nieregularny cykl minimalistycznych działań artystycznych w przestrzeniach zamkniętych, rozsianych na mapie miasta i napotkanych w drodze poszukiwań. Wejście do Miejsca i zastanie go takim, jakie ono jest, w konkretnym punkcie kontinuum czasu. Przestrzeń jest dla tego projektu punktem wyjścia i sytuacją samą w sobie. Artystyczna ingerencja w Miejsce to odpowiedź artystów na zastaną przestrzeń. Pierwszym Miejscem będzie dawna kotłownia przy ul. Ogarnej 35/36.
Miejsca będą ukazywać przestrzeń jako doświadczenie synestetyczne i działające na wszystkie zmysły. Jak napisał Juhani Pallasmaa w „Oczach skóry”: Każde wzruszające doświadczenie architektury jest wielozmysłowe; jakości przestrzeni, materiału, skali są mierzone w równym stopniu przez oko, nos, skórę, język, szkielet i mięśnie. Architektura wzmacnia doświadczenie egzystencjalne, jednostkowe poczucie bycia w świecie, to zaś stanowi w sposób istotny wzmocnione doświadczenie podmiotowości. Zamiast samego wzroku czy klasycznych pięciu zmysłów, architektura aktywizuje różne sfery doświadczania sensorycznego, które reagują z sobą i przenikają się nawzajem.
Maciej Chodziński, „Stany skupienia”
Projekt badający mechanizmy i sposoby ułożenia cząsteczek w przyrodzie. Stany, które może przyjąć substancja (gazowy, ciekły, stały, świadomy), różnią się właściwościami, ale składają się z tej samej, skończonej liczby składników i rządzą się wspólnymi, uniwersalnymi prawami. Projekt „Stany skupienia” będzie efektem kilkudniowego pobytu materii świadomej w miejscu nieczynnej od dekad kotłowni przy ulicy Ogarnej w Gdańsku. Pozostawiona sama sobie stała się obiektem entropicznego działania sił przyrody. Skutkiem tego jest rozpad i dezorganizacja stworzonych tam niegdyś struktur ciał stałych. Jednocześnie jest to miejsce samoczynnie powstających nowych jakości. Na gruzach struktur, ulegających degradacji, w ich zakamarkach i szczelinach kwitną porosty, pełzają mikroorganizmy i rosną kryształy.
Paweł Kulczyński, „Periodicty of Mass Extinctions”
Przestrzeń immersyjna, wyciemniona sala niepewności, bogata w pułapki i tajemnice, wyraźnie nieprzyjemna lub nawet wroga, współtworzy nieliniową, wielokanałową kompozycję: po części losową, trochę interaktywną, a w efekcie mocno nieprzewidywalną, labilną w formie i przekazie. Lokalizacja jest nieodłączną częścią instalacji, podejrzane piwniczne zapachy i faktury, wilgoć i chłód dawno nieużywanych pomieszczeń organicznie dopełniają doświadczenie audialne, tworząc gabinet strachów i spekulacji zarówno akustycznych, jak i biologicznych czy politycznych.
MIEJSCA # 1
Maciej Chodziński, „Stany skupienia” / Paweł Kulczyński, „Periodicty of Mass Extinctions”
17 - 18 grudnia 2016, 12.00 - 20.00
Lokalizacja: dawna kotłownia, ul. Ogarna 35/36, Gdańsk
Koncepcja i realizacja cyklu: Natalia Cyrzan