Bezpieczny Sopot. Doświetlone przejścia dla pieszych, uspokojony ruch
Zasady bezpieczeństwa i przepisy ruchu drogowego obowiązują każdego użytkownika dróg, zarówno kierowców, rowerzystów, jak i pieszych. W Sopocie zrobiliśmy bardzo dużo, by wszyscy uczestnicy ruchu mogli poruszać się bezpiecznie.
W ciągu ostatnich kilku lat:
- wybudowano 7 wyniesionych przejść dla pieszych – w sumie na terenie miasta mamy 13 wyniesionych przejść poza obszarem skrzyżowań;
- do 2019 doświetlono 34 przejścia dla pieszych, w samym 2020 r. 35 przejść w dolnym Sopocie. Miasto kończy doświetlenie wszystkich przejść przy al. Niepodległości i ul. Malczewskiego;
- wybudowano 4 wyniesione skrzyżowania. Na terenie miasta mamy łącznie 18 wyniesionych, całych tarcz skrzyżowań wraz z przylegającymi przejściami dla pieszych;
- zainstalowano 17 wyświetlaczy prędkości, tzw. „buźki sopockie”;
- 90 proc. ulic w mieście objęto strefą uspokojenia ruchu Tempo-30 (z wyjątkiem Drogi Zielonej, al. Niepodległości i ul. Malczewskiego);
- dla poprawy bezpieczeństwa oraz obniżenia prędkości zainstalowano na terenie miasta 47 progów zwalniających: wyspowych i listwowych, na mniejszych i lokalnych ulicach;
- mamy w mieście łącznie 14 skrzyżowań typu rondo, czyli statystycznie najbezpieczniejszych połączeń dróg. W ostatnich latach powstały tego rodzaju połączenia na skrzyżowaniach ulic: Haffnera i Sępiej, Polnej i Łokietka, Wejherowskiej i Kraszewskiego oraz Obodrzyców i Wejherowskiej;
- dodatkowo dla usprawnienia podróży komunikacją zbiorową, poza systemem TRISTAR regulującym i informującym na swoich wyświetlaczach pasażerów o przejazdach autobusów, wprowadzono system sygnalizacji świetlnej dający komunikacji zbiorowej priorytet przejazdu przez dane skrzyżowania. Taki system działa od kilku lat na pętli Reja oraz obecnie wprowadzamy go również na skrzyżowaniu al. Niepodległości / ul. Malczewskiego, gdzie ten priorytet będą miały pojazdy komunikacji jadący z Sopotu w kierunku ul. Malczewskiego i dalej na Brodwino.
–
Rowerzyści mają do swojej dyspozycji w sumie 22 km dróg rowerowych.
Przy blisko 70 km ulic w mieście daje to współczynnik 30 proc. – to jeden z najwyższych współczynników w kraju – informuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – W Sopocie drogi rowerowe zaczęliśmy budować stosunkowo wcześnie, więc zdążyły już one osiągnąć pełnoletniość. Aktualnie je remontujemy; rok temu alejka nadmorska, ul. Wejherowska. W tym roku mamy już za sobą remont Armii Krajowej, który przyczynił się do poprawy bezpieczeństwa, m.in. poprzez wyprostowanie trasy, wyniesione zostały przejazdy uzyskując najwyższy standard korzystania. W trakcie realizacji jest gruntowna przebudowa al. Niepodległości, na odcinku od ul. Wejherowskiej do Armii Krajowej – zawężamy jezdnię, by wygospodarować pełnowymiarową, bezpieczną drogę rowerową, co stanowić będzie domknięcie rowerowego układu komunikacyjnego w północnym Sopocie – dodaje wiceprezydent Skwierawski.
Blisko 80 proc. ulic jednokierunkowych w kurorcie objętych jest rowerowym kontraruchem, tj. rowerem wolno jechać pod prąd.
– Od 7 lat, kiedy wprowadziliśmy pierwszy kontraruch, była tylko jedna kolizja z tego powodu, rozwiązanie jest bezpieczne i wygodne, uczestnicy ruchu widzą się wzajemnie – komentuje Krzysztof Jałoszyński, sopocki oficer rowerowy. – W sopockich tunelach pod torami SKM można jeździć rowerem, pod warunkiem jazdy środkiem, 10 km/h i ustępowania miejsca pieszym. To wygoda i likwidacja barier – dodaje Krzysztof Jałoszyński.
To nie koniec podjętych działań. Trwa przetarg na przebudowę ul. Parkowej, gdzie w planach mamy stworzenie największego woonerfu w kraju.
Źródło: UM Sopot