Bezpieczna komunikacja miejska
Jednym ze skutków pandemii COVID-19 jest przesiadka mieszkańców z transportu publicznego do prywatnych samochodów. Uspokoić obawy pasażerów powinien fakt, że zarówno pojazdy komunikacji miejskiej, jak i przystanki od początku pandemii są regularnie dezynfekowane i bezpieczne.
O wpływie koronawirusa na życie miast powstanie zapewne niejedno opracowanie. Temat ten był już omawiany między innymi podczas sierpniowego Weekendu Architektury w Gdyni. Iwona Markešić z Biura Planowania Przestrzennego w Gdyni mówiła wtedy, że obawy przed zakażeniem w środkach transportu publicznego powodują, iż mieszkańcy częściej w czasie pandemii decydują się na własny transport samochodowy. A to osłabia efekty wieloletnich działań Gdyni na rzecz popularyzacji komunikacji miejskiej.
W związku ze zwiększoną liczbą zachorowań i objęciem Gdyni czerwoną strefą sprawdzamy, jakie środki bezpieczeństwa stosowane są obecnie w transporcie publicznym.
- Od marca, czyli od ogłoszenia przez WHO stanu pandemii COVID-19, bezustannie podejmujemy działania, które mają zapewnić mieszkańcom Gdyni bezpieczne podróżowanie komunikacją miejską. Zarówno autobusy i trolejbusy, jak i wiaty przystankowe są regularnie myte i odkażane. Dezynfekcja taboru i infrastruktury w komunikacji miejskiej to nadzwyczajne środki ostrożności i metoda przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się koronawirusa SARS-CoV-2, na jaką stawia dziś Gdynia. Od kilku dni, w związku z obowiązywaniem w Gdyni czerwonej strefy, zmniejszone są także limity pasażerów w pojazdach – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
Wiaty przystankowe
W Gdyni znajduje się ponad 330 wiat na przystankach autobusowych i trolejbusowych. Zarząd Komunikacji Miejskiej (ZKM) w Gdyni zleca ich regularne mycie i odkażanie firmom wyłanianym w drodze przetargu.
Wiaty przystankowe myte i dezynfekowane są za pomocą urządzeń wysokociśnieniowych Karcher z użyciem środków odkażających (koncentratów) dodawanych do wody. Dodatkowo po myciu odkażane są powierzchnie płaskie takie jak ławki, słupki czołowe i gabloty rozkładowe.
Wiaty w centrum miasta przechodzą powyższą procedurę bezpieczeństwa dwa razy w miesiącu, te poza centrum raz w miesiącu.
W przypadku podejrzenia, że z przystanku mogła korzystać osoba zakażona koronawirusem, np. do której została wezwana karetka pogotowia lub policja czy straż miejska i stwierdzono u niej podwyższoną temperaturę, wiata przystankowa zostaje wówczas wyłączona z użytkowania i natychmiast zdezynfekowana silniejszymi środkami odkażającymi, które następnie muszą zostać zmyte.
Tabor autobusowy
Koronawirus wywołujący COVID-19 jest przenoszony głównie przez kropelki, które wydzielają się, gdy osoba zarażona kaszle, kicha i wydycha powietrze. Kropelki te są zbyt ciężkie, aby unosić się w powietrzu, dlatego szybko opadają na podłogi i powierzchnie. Dlatego gdyńskie autobusy i trolejbusy myte są na zewnątrz i wewnątrz wodą z detergentem oraz dezynfekowane stosownym preparatem codziennie po zakończonej pracy przewozowej. Szczególny nacisk kładziony jest na dezynfekcję elementów i powierzchni dotykanych przez pasażerów, w tym uchwytów, poręczy i przycisków.
Dodatkowo w pojazdach komunikacji zbiorowej pasażerowie zobowiązani są do zakrywania ust i nosa maseczkami lub przyłbicami ochronnymi, by zminimalizować rozprzestrzenianie się niebezpiecznych kropelek. Rygor ten obowiązywał także przed wprowadzeniem w mieście strefy czerwonej.
Dezynfekcja jest integralną częścią codziennego sprzątania pojazdów. W okresie pandemii działania te zostały dodatkowo zintensyfikowane. Oprócz codziennej dezynfekcji pojazdy są w weekendy ozonowane. To kilkugodzinny proces, możliwy do przeprowadzenia przy mniejszym wykorzystaniu taboru. Dezynfekcja ozonem to sposób na stworzenie niemalże sterylnego środowiska, bez wirusów, bakterii, alergenów i nieprzyjemnych zapachów.
Komunikacja w czerwonej strefie
W związku z obowiązywaniem czerwonej strefy w Gdyni z dniem 17 października wprowadzono następujące zmiany w komunikacji miejskiej.
W pojazdach może podróżować jednocześnie tyle osób, ile wynosi 30% liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, przy czym zajęta może być jedynie połowa miejsc siedzących. Do odwołania obowiązuje zakaz zajmowania oznaczonych miejsc siedzących. Dodatkowe patrole będą monitorować limity pasażerów zwłaszcza w godzinach wzmożonej komunikacji by dbać o bezpieczeństwo i zdrowie pasażerów.
W związku z wprowadzonym limitem pasażerów w godzinach szczytu wyjeżdżają pojazdy rezerwowe na kursy bisowe, dublujące te przewidziane w rozkładach jazdy. W wybranych kursach wprowadzone zostają pojazdy przegubowe, które zastępują te o standardowej długości.
Do odwołania zawieszono również sprzedaż biletów przez kierowców pojazdów.
Źródło: UM Gdynia