Będą parkingi dla hulajnóg w Gdyni
Prawie 350 miejsc parkingowych zostanie przygotowanych dla użytkowników elektrycznych hulajnóg. Gdynia podpisała dwie umowy z operatorami hulajnóg, kolejne dwie zostaną podpisane w najbliższy wtorek. W ramach porozumień miasto między innymi oznakuje miejsca postojowe dla pojazdów współdzielonych. Akcja ma na celu uporządkowanie przestrzeni miasta i zobligowanie wypożyczających do odpowiedzialnego użytkowania hulajnóg.
Problem porzuconych pojazdów na chodnikach, zieleńcach czy okolicach wiat przystankowych osiągnął już niepokojące rozmiary. Leżąca na chodniku hulajnoga stwarza duże niebezpieczeństwo upadku chociażby dla osób niewidomych czy niedowidzących. Ponadto zdewastowane pojazdy bardzo negatywnie wpływają na ład i estetykę przestrzeni miejskiej. Dlatego w kwietniu tego roku rozpoczęto formalizowanie ustaleń z operatorami hulajnóg elektrycznych. W efekcie rozmów wypracowano wspólne ustalenia, których celem jest m.in. zobligowanie osób wypożyczających hulajnogi elektryczne do odstawiania ich w dedykowane miejsca.
- Wielkimi krokami zbliża się sezon wakacyjny, który sprzyja wypożyczaniu hulajnóg elektrycznych. W czerwcu rozpoczniemy zatem wyznaczanie parkingów dla pojazdów współdzielonych. Powstaną one przy przystankach komunikacji zbiorowej, centrach handlowych oraz plaży. Wykorzystamy też przestrzeń przy stojakach MEVO. Z nowych miejsc dla hulajnóg będą mogli korzystać nie tylko wypożyczający, ale też prywatni właściciele. Liczymy, że nowe parkingi poprawią obecną sytuację i widok leżącej na środku chodnika hulajnogi będzie należał do przeszłości – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
W Gdyni zostanie wyznaczonych prawie 350 miejsc parkingowych dla elektrycznych hulajnóg. Będą one oddalone od siebie ok. 150 - 250 metrów. Miasto wykorzysta istniejącą infrastrukturę rowerową w postaci stojaków, obecnie niefunkcjonującego, roweru metropolitalnego MEVO. Parkingi będą też wytyczone na chodnikach, w miejscach, gdzie nie kolidują z ruchem pieszym.
- Miejsca do parkowania hulajnóg wyznaczamy wyłącznie w miejscach nieużywanych w codziennym ruchu. W pierwszej kolejności wyrysowane zostaną parkingi w ścisłym centrum Gdyni i staną się naturalnym punktem oddawania hulajnóg. Uporządkowanie przestrzeni centralnej jest dla miasta priorytetem. Gęstość stacji jest jednym z czynników sukcesu rozwoju mobilności współdzielonej, nie zapominamy o parkingach obok głównych atrakcji turystycznych i miejsc chętnie odwiedzanych przez Gdynian. Pozytywnym aspektem płynącym z rozwiązania opartego na wyznaczonych miejscach do parkowania jest zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników przestrzeni, mniejsze rozproszenie pojazdów i w związku z tym szybsze i efektywniejsze zbieranie i rozstawianie hulajnóg przez operatorów – podkreśla Alicja Pawłowska, kierownik Referatu Zrównoważonej Mobilności w Wydziale Inwestycji - Wszystkie miejsca parkingowe będą w całym Trójmieście wizualnie spójne – dodaje Pawłowska.
Wprowadzone będą 2 typy parkingów.
- duże miejsce: 1,3 m x 2,6 m (dla 8-9 hulajnóg),
- małe miejsce: 1,3 m x 1,8 m (dla 5-6 hulajnóg).
Będą to prostokąty z obwódką z linii przerywanej. W środku będzie znajdował się piktogram hulajnogi. Miejsca zostaną wymalowane cienkowarstwowo, białą farbą.
Przyjęcie regulacji krajowych, w ramach których hulajnogi zostały zakwalifikowane jako pojazd, pozwoli na uruchomienie w kolejnych latach innego trybu polegającego na wyznaczaniu miejsc postojowych na miejscach parkingowych jako elementu organizacji ruchu.
Wykonanie hulajnogowych parkingów nadzoruje Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni.
Działania miasta dotyczące e-hulajnóg prowadzi Referat Zrównoważonej Mobilności w Wydziale Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.
Fot. UM Gdynia