Autobusy wodorowe dla Gdańska
Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłaszają przetarg na długoterminowy najem dziesięciu autobusów miejskich standardowych, zasilanych „zielonym wodorem” wraz z pełną obsługą serwisową. Nowe pojazdy mają zasilić flotę GAiT już w przyszłym roku, a gdańskie linie obsługiwać przez dziesięć lat
- Zgodnie z deklaracją, złożoną na początku ubiegłego roku, naszą flotę autobusową zasilamy już wyłącznie pojazdami ekologicznymi - zapewnia Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. - W 2022 roku dołączyły do niej trzy autobusy typu mini marki Karsan Jest Electric, a jeszcze w tym roku do Gdańska dotrze kolejnych 18 autobusów elektrycznych - standardowych i przegubowych marki MAN Lion’ s City E. I nie poprzestajemy na tym. W ramach ogłoszonego właśnie postępowania do obsługi gdańskich linii chcemy pozyskać kolejne przyjazne środowisku autobusy, tym razem zasilane „zielonym wodorem” - dodaje prezydent.
Zeroemisyjność i wysoki zasięg
Wyłonione w przetargu pojazdy mają być zasilane wodorem otrzymywanym przy użyciu energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Energia ta pozyskiwana może być z wody, wiatru, ze słońca, może być to także energia geotermalna, czy pozyskana z biomasy.
- Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bez wątpienia ważny element wysokiej jakości życia w mieście - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Dlatego budujemy gdańską flotę autobusów przyjaznych środowisku, mieszkankom i mieszkańcom, redukujemy hałas i emisję Co2. Warto zaznaczyć, że już teraz ponad 50 procent podróży po naszym mieście odbywa pojazdami ekologicznymi, jakimi są tramwaje - podkreśla.
Wymagany zasięg autobusu to minimum 330 km na jednym tankowaniu.
- Taki zasięg pozwala na wykonywanie 90 procent zadań autobusowych w gdańskiej sieci. Autobusy wodorowe będzie można spotkać na terenie całego miasta - mówi Jerzy Wiatr, wiceprezes ds. operacyjnych spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. - Niewątpliwym plusem pojazdów zasilanych wodorem jest nie tylko wysoki zasięg pozwalający na wykonywanie całodobowych zadań przewozowych, ale również szybki czas ich tankowania, porównywalny do czasu tankowania autobusów spalinowych - dodaje.
Komfortowe i bezpieczne
Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej, nowe pojazdy, podobnie jak te już posiadane przez GAiT, przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. I tak w autobusach znajdować się ma wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim i wózka dziecięcego oraz platforma umożliwiające wjazd wózka. W trosce o potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz osób niewidomych i niedowidzących wszystkie kolumny i poręcze wykonane mają być w kolorze żółtym, a przyciski opisane w alfabecie Braille`a. W pojazdach znajdować się będą także pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.
Do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności. Pojazdy wyposażone mają być również w systemy monitoringu i klimatyzacji, a tablice informacyjne dla podróżujących powinny być wykonane w wysokiej jakości technologii LED, tak samo, jak oświetlenie pojazdów. W autobusach zamontowane mają zostać także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Zamawiane pojazdy powinny być wyposażone również w system liczenia pasażerów.
Najem z pełną obsługą serwisową
Ogłoszone postępowanie przetargowe poprzedzone zostało wstępnymi konsultacjami rynkowymi długoterminowego najmu autobusów zasilanych zielonym wodorem.
- Celem przeprowadzonych konsultacji było skonfrontowanie naszych oczekiwań z możliwościami, jakie oferuje wciąż bardzo świeży jeszcze rynek pojazdów wodorowych - mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Przedmiotem konsultacji był długoterminowy najem dwudziestu pojazdów, a efektem jest decyzja o najmie obecnie dziesięciu z nich. Decydującą rolę odegrały tu koszty ich eksploatacji, a także decyzja o dziesięcioletnim okresie najmu, który ze względów ekonomicznych jest zdecydowanie bardziej korzystny, niż najem na krótszy czas - dodał.
Najem obejmować ma pełną obsługę serwisową pojazdów. Wykonawca umowy, zobowiązany będzie do utrzymania technicznego pojazdów przez cały okres najmu. Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmować ma m.in: obsługę techniczną (przeglądy codzienne i okresowe); naprawy eksploatacyjne; naprawy komponentów, które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów; naprawy powypadkowe; naprawy będące następstwem wandalizmu; naprawy będące następstwem uszkodzeń wynikających z błędów eksploatacji autobusów, czynności związane z aktualizacją bądź zmianą oprogramowania, a także sprzątanie i mycie pojazdów. Gotowe do jazdy, zatankowane „zielonym wodorem” autobusy mają być podstawiane codziennie na teren zajezdni autobusowej GAiT oraz odbierane przez wykonawcę umowy po zakończeniu ich pracy.
- Najem w kontekście pojazdów wodorowych jest najwłaściwszym rozwiązaniem - mówi Maciej Lisicki. - Do czynienia mamy bowiem z nową i wciąż jeszcze niepowszechną technologią. I co niezwykle istotne, paliwo do tych pojazdów jest jeszcze trudno dostępne. Kompleksowa organizacja usługi, czyli połączenie w jednym zamówieniu dostawy autobusów razem z paliwem oraz usługami niezbędnymi do ich eksploatacji zapewniającymi sprawność i bezpieczeństwo, a należyte utrzymanie autobusów ogranicza ryzyka wpisane w najnowsze technologie. Bez wątpienia jest to technologia, z której warto korzystać i którą warto wprowadzać do komunikacji miejskiej, ponieważ jest przyjazna środowisku i mieszkańcom - dodaje prezes GAiT.
Płatność za kompleksową usługę finansowana będzie z bieżących własnych środków spółki pochodzących z wpływów za wykonywane usługi i regulowana w rozliczeniu comiesięcznym. Dostawy pojazdów mają odbywać się w transzach. Wszystkie autobusy muszą zostać dostarczone w terminie do 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Oferty można składać do 8 maja 2023 roku, do godz. 9.00.
fot.UMGda