Śródmieście. W lipcu ruszy budowa przejścia przy Bramie Wyżynnej, a przy dworcu PKP - w przyszłym roku
Trwają ostatnie ustalenia co do przebiegu prac budowlanych na jednej z najbardziej newralgicznych ulic w tej części Gdańska, ul. Wały Jagiellońskie. Na wysokości zabytkowej Bramy Wyżynnej powstanie bowiem naziemne przejście dla pieszych. W związku z tym Miasto zdecydowało, by na przyszły rok przesunąć budowę kolejnego takiego przejścia, które ma powstać na wysokości dworca kolejowego Gdańsk Główny.
Inwestycja pomiędzy Bramą Wyżynną a centrum handlowo-usługowym Forum Gdańsk rozpocznie się w lipcu br. Nowe przejście sterowane będzie sygnalizacją świetną. W ramach prac przebudowane zostaną m.in. przystanki tramwajowe, kosztem zawężenia jezdni w bezpośrednim ich sąsiedztwie. Wykonane zostaną również chodniki w okolicy przejścia, a także przebudowana zostanie zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk. W ramach przebudowy planowana jest także modernizacja nawierzchni jezdni w ul. Wały Jagiellońskie (jezdnia w kierunku Warszawy) na odcinku od ul. Okopowej do okolic skrzyżowania z ul. Hucisko. Natomiast na jezdni w kierunku Gdyni, przebudowany zostanie umożliwiający „zawrotkę”, pas do skrętu w lewo znajdujący się na wysokości gmachu Narodowego Banku Polskiego.
Budowa kolejnego przejścia naziemnego planowana jest przy dworcu kolejowym, w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central. By nie dopuścić do prawdopodobnego paraliżu komunikacyjnego w tej części Gdańska, Miasto zdecydowało o przesunięciu tej inwestycji na przyszły rok.
- Obecnie jesteśmy na etapie pozyskiwania decyzji administracyjnych umożliwiających realizację inwestycji. Ogłoszenie przetargu na budowę naziemnego przejścia dla pieszych w rejonie Dworca Głównego planowane jest pod koniec 2021 r., tak aby realizacja prac budowlanych mogła przebiegać w 2022 r. - informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Przypomnijmy: szerokość tego przejścia dla pieszych wyniesie 8 m wraz z przejazdem rowerowym o szerokości 2 m. Wydłużone zostaną istniejące perony tramwajowe o 25 m, dzięki czemu długość peronu wyniesie aż 120 m dla każdego kierunku. Zbudowane zostaną też wiaty na peronach tramwajowych o długości ok. 150 m. Zaplanowano także budowę 5 miejsc postojowych Kiss&Ride o wymiarach 2,5m x 5 m, miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5mx5 m (4szt.) oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6mx6 m w drodze dojazdowej. Te powstaną na jezdni od strony hotelu Scandic.
Projekt ten będzie realizowany w ramach programu: „Węzły integracyjne: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitarnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gminy Miasta Gdańska”
Inwestycja otrzymała dofinansowanie unijne i będzie realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, Osi Priorytetowej 9 Mobilność, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl