Ogłoszenie przetargu na budowę układu drogowego - Port Północny
W czwartek, 6 kwietnia planowane jest ogłoszenie przetargu dotyczącego rozbudowy układu drogowego w obszarze Portu Północnego w Gdańsku. Inwestycja będzie realizowana w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Szacunkowa wartość tej inwestycji to około 100 mln zł
Informacje o ogłoszeniu przetargu przedstawione zostały podczas konferencji prasowej, w której wzięli udział: Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, Karol Kalinowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska oraz Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych.
W ramach inwestycji planowana jest rozbudowa istniejącego i budowa nowego układu drogowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym z odwodnieniem, na terenie będącym zapleczem logistycznym i inwestycyjnym Portu Północnego w Gdańsku. Głównym celem zadania jest zwiększenie dostępności do terenów inwestycyjnych w rejonie Portu Północnego. A także ułatwienia dla ruchu kołowego w obszarze, gdzie następuje intensywny rozwój bazy logistycznej i przemysłowej.
- W V edycji Polskiego Ładu przewidywano dofinansowanie stref przemysłowych. My, postawiliśmy na port Gdański i na jego bezpośrednie zaplecze. Mamy świadomość, że po pierwsze, gospodarczo dla Gdańska to jest kluczowe miejsce, kluczowy generator gospodarczy. Ale jest to również strategiczny obszar dla państwa polskiego, zwłaszcza w kontekście wojny w Ukrainie, gdzie port Gdański dzisiaj pełni tak naprawdę rolę portu również ukraińskiego w momencie, kiedy Morze Czarne jest zablokowane przez wojska rosyjskie – mówił podczas konferencji prezydent Piotr Grzelak.
Wniosek o dofinansowanie
W piątej edycji ubiegać się można było o dofinansowanie projektów w ramach Rozwoju stref przemysłowych. Miasto moglo zgłosić maksymalnie dwa wnioski o dofinansowanie. Nabór skończył się w lipcu 2022 r. Dwa złożone przez miasto projekty dotyczyły terenów Portu i były konsultowane z jego władzami. Dofinansowanie otrzymał projekt Budowa Układu Drogowego w obszarze Portu Północnego w Gdańsku. Szacunkowa wartość zadania: 102,04 mln zł. Wnioskowane dofinansowanie: 100,00 mln zł
- Do Polskiego Ładu w V edycji zgłosiliśmy 2 elementy układu drogowego. Tak zwany Pelikan, który nie otrzymał dofinansowania. Drugi układ komunikacyjny oparty o oś ulicy Andruszkiewicza, który doprowadza bezpośrednio do zaplecza terminala kontenerowego, do stref przeładunkowych. Celem tej inwestycji jest przede wszystkim szybka logistyka, szybkie wyprowadzenie z portu, przeładunek i wzmocnienie potencjału portowego. W najbliższy czwartek ogłaszamy postępowanie w trybie „zaprojektuj i wybuduj” na projekt, którego wartość szacujemy ponad 100 milionów złotych, otrzymaliśmy promesę z Polskiego Ładu. W zakres inwestycji wchodzi nie tylko droga, ale również całe otoczenie, retencyja oraz tak zwane bajpasy od Sucharskiego. Jest to szerszy układ komunikacyjny, który sprawnie pozwoli zwiększyć potencjał przeładunkowy Portu Gdańskiego – dodał Piotr Grzelak.
Projekt i wykonanie
Budowa układu drogowego w obszarze Portu Północnego w Gdańsku obejmuje budowę jezdni w zakresie ulicy Andruszkiewicza, budowę ronda u zbiegu ul. Andruszkiewicza i planowanej w przyszłości ul. Nowej Portowej. Ponadto w ramach inwestycji planowana jest budowa wiaduktu na włączeniu ul. Andruszkiewicza z Trasy Sucharskiego w kierunku Warszawy.
- Jest to bardzo ważny projekt dla mieszkańców Gdańska, bo zwiększa on atrakcyjność przestrzeni przyportowej. W ramach inwestycji przewidywana jest budowa nowego odcinka w ciągu ul. Andruszkiewicza, dla możliwości przyszłej rozbudowy tak zwanej ul. Nowej Portowej. Pewien zakres prac będzie wykonywany także w formule projektuj i buduj, będzie to budowa wiaduktu, który w kierunku Warszawy pozwoli na bezkolizyjne włączenie się do ruchu w ciągu ul. Sucharskiego. Powstanie także łącznica z ul. Sucharskiego. Okres realizacji wynosi około 3,5 roku i wynika ze względu na tą formułę projektuj i buduj, czyli uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych – mówił dyrektor Karol Kalinowski.
Przetarg dotyczył będzie także zaprojektowanie części zakresu - sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej wzdłuż ul. Andruszkiewicza, a także łącznicy ul. Andruszkiewicza z Trasą Sucharskiego w formie wiaduktu wraz z budową drogi łączącej Trasę Sucharskiego z ul. Sucharskiego - tzw. „węzła dzielnicowego”. Prace projektowe mają potrwać ok. 2 lat od momentu podpisania umowy.
Termin realizacji prac przewidziany jest na ok. 3,5 roku od daty podpisania umowy.
foto.UMGda