Nowy buspas na Spacerowej. Kompromis dla komunikacji w Gdańsku
Władze Gdańska podjęły decyzję w sprawie przebudowy ulicy Spacerowej, ogłaszając plan utworzenia ciągłego buspasa w kierunku Oliwy oraz częściowego w stronę Osowy. To rozwiązanie ma na celu usprawnienie transportu publicznego i poprawę bezpieczeństwa, przy jednoczesnym ograniczeniu ingerencji w środowisko naturalne. Projekt zakłada również budowę nowej trasy rowerowej oraz dodatkowego pasa ruchu dla samochodów

Decyzja o wdrożeniu tego wariantu zapadła po przeprowadzeniu szeroko zakrojonych konsultacji społecznych oraz analiz technicznych.
– Zakłada ono jego budowę na całej długości w kierunku Oliwy oraz od okolic leśniczówki Renuszewo w kierunku Osowej. Dzięki temu uda się skrócić czas przejazdu autobusów w obu kierunkach o około 8 minut, jednocześnie ograniczając ingerencję w zabudowę i minimalizując wycinkę drzew. Jest to istotne zarówno z punktu widzenia decyzji środowiskowej, jak i zmniejszenia ryzyka protestów społecznych - podkreślił Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki.
Projekt przewiduje również wydzielenie dodatkowego pasa do skrętu w prawo, w kierunku Obwodnicy Trójmiasta. Dzięki temu wyjazd ze Spacerowej ma być płynniejszy, co przyczyni się do rozładowania korków w godzinach szczytu.
Inwestycja ma przynieść szereg korzyści dla pasażerów i rowerzystów. Skrócony czas przejazdu, zwiększenie częstotliwości oraz punktualności kursów linii autobusowych 169, 171 i 179 to główne zalety dla transportu publicznego. Ponadto, nowa, jednolita trasa rowerowa połączy Osowę z Oliwą, zapewniając bezpieczną i wygodną alternatywę dla codziennych dojazdów.
Tomasz Wawrzonek z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wyjaśnił, że pierwotnie rozważano dwa warianty, jednak po analizach zdecydowano się na wariant dodatkowy, który przedłuża dwupasmowy odcinek w kierunku Osowej.
– Wspólnie z projektantami zaproponowaliśmy wariant dodatkowy: przedłużenie dwupasmowego odcinka w kierunku Osowej, aż do łącznicy z obwodnicą. To bardzo istotne, bo dzięki realizacji tego krótkiego odcinka poprawiamy ogólną przepustowość ulicy Spacerowej. Dzięki temu autobusy będą mogły szybciej dotrzeć do buspasa, który zaczyna się przy leśniczówce i w efekcie uzyskujemy średni czas przejazdu autobusu w godzinach szczytu, w obu kierunkach, na poziomie około 8 minut. – informuje Tomasz Wawrzonek.
Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na około 90 milionów złotych. Miasto planuje ubiegać się o dofinansowanie w wysokości blisko 38 milionów złotych z Funduszy Europejskich dla Pomorza. Pozostałe środki będą pochodzić z budżetu miasta. Zgodnie z planem, dokumentacja projektowa ma być gotowa do pierwszego kwartału 2027 roku. Po jej zakończeniu będzie możliwe rozpoczęcie kolejnych etapów realizacji tej ważnej inwestycji.
fot. gdańsk.pl