Nowa Warszawska – koniec inwestycji
Nowa linia tramwajowa ma długość około 2 km i połączy okolice al. Havla z pętlą tramwajowo-autobusową Ujeścisko. Już wkrótce przejadą tam pierwsze składy tramwajowe.
- Za nami kolejny roboczy spacer przygotowujący do otwarcia linii tramwajowej Nowa Warszawska. Pierwsza wiadomość jest taka, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to 4 marca w sobotę nastąpi uroczyste otwarcie linii tramwajowej Nowa Warszawska – powiedziała podczas spotkania Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Ta inwestycja to bardzo ważny element większej całości: Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej współfinansowanego z pieniędzy Unii Europejskiej. Dwukilometrowy odcinek nowej linii tramwajowej kosztował 60 milionów złotych, a okolł 2/3 z nich, czyli ponad 40 milionów to pieniądze pochodzące z Funduszu Spójności.
Zakres inwestycji obejmował poza nową linią tramwajową, przebudowę fragmentu torowiska i układu drogowego na al. Havla.
- Przebudowę odcinka w al. Havla, w trakcie której musieliśmy zatrzymać ruch tramwajów, udało się bardzo sprawnie przeprowadzić w minione wakacje. Ruch tramwajowy został przywrócony na początek roku szkolnego – przypomniał Piotr Grzelak zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Uruchomienie tej linii zaplanowaliśmy na 4 marca. Co jeszcze przed nami? Trwają prace dokumentacyjne, zestaw protokołów został już złożony do Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Po otrzymaniu potwierdzenia, dokumenty i zgłoszenie zakończenia budowy zostanie złożone do Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego i Powiatowego Wojewódzkiego Inspektoratu Budowlanego. Obie instytucje po analizie, na którą w przypadku braku uwag mają 2 tygodnie, wystawią tzw. brak sprzeciwu do zgłoszenia o zakończeniu budowy.
Na skrzyżowaniu Nowej Warszawskiej, ul. Łódzkiej i al. Havla utworzono nowy przystanek tramwajowy. Samo skrzyżowanie zyskało nietypowe rozwiązanie – zdecydowano się na budowę trzech torów. Dzięki temu pojazdy nie będą stały w tramwajowym korku. W ramach zadania przebudowano również przystanek tramwajowy Przemyska, dzięki czemu będą z niego korzystać także autobusy.
Stawiamy na tramwaj
- Ta linia to kolejny przykład na to, że kładziemy nacisk na rozwój komunikacji publicznej w naszym mieście. Linia łącząca aleję Havla i aleję Adamowicza będzie elementem szerszego układu tramwajowego, do którego brakuje jeszcze trasy łączącej Gdańsk Południe z Wrzeszczem. To spowoduje, że cały układ zostaje domknięty i będziemy mogli jeszcze lepiej skomunikować Górny i Dolny Taras naszego miasta – podkreślił Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. - Razem z projektantami, wykonawcami, ale przede wszystkim ze służbami w Zarządzie Transportu Miejskiego, ustaliliśmy, że ruch w tym miejscu będzie odbywał się z prędkością 70 km/h. To spowoduje, że będzie alternatywą dla transportu indywidualnego i na tym nam szczególnie zależy. Planowane są także zmiany w układzie połączeń tras tramwajowych i autobusowych. Pierwsze miesiące nowego funkcjonowania zmian będą testem. Jesteśmy otwarci na wszelkie sugestie, aby jeszcze lepiej dostosować ruch do potrzeb użytkowników.
Kolejny przystanek jadąc od al. Havla powstał w miejscu dawnej pętli autobusowej przy ul. Piotrkowskiej. Następny przystanek wybudowano w pobliżu ul. Częstochowskiej. Trasa łączy się z pętlą Ujeścisko, która powstała w ramach budowy linii tramwajowej na al. Pawła Adamowicza. Ponadto projekt przewidywał przebudowę liczącego ok. 200 metrów odcinka ul. Piotrkowskiej, tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego. Na trasie powstały w sumie trzy nowe przystanki: Łódzka, Piotrkowska i Częstochowska. Łącznie z dwoma już istniejącymi stworzą odcinek, który połączy al. Havla z pętlą Ujeścisko. Na nowej trasie zamontowano w sumie 110 słupów trakcyjnych.
- Ta inwestycja to może niezbyt długi odcinek nowej trasy tramwajowej, ale pokazuje, że rzeczywiście w Gdańsku stawiamy na komunikację publiczną jako priorytetowy transport i zachęcamy mieszkańców do korzystania z niej – zaznaczyła Kamila Błaszczyk, radna miasta Koalicji Obywatelskiej. - Ta linia tramwajowa oprócz tego, że ułatwi dojazd do Centrum, to także w kilka minut będą korzystać z wachlarza linii tramwajowych i dojazdów do różnych punktów miasta.
- Niedawno otwieraliśmy łącznik pomiędzy dzielnicą Ujeścisko-Łostowice a Jasieniem. Chwilę wcześniej pani prezydent ogłaszała przetarg na projekt budowy pierwszego etapu Nowej Świętokrzyskiej. Niedługo będzie otwarta Nowa Warszawska. Bardzo mnie to ciesz, bo to znaczy, że Gdański samorząd dostrzega potrzeby mieszkańców w tych najdynamiczniej rozwijających się dzielnicach miasta – powiedziała Katarzyna Czerniewska, radna miasta Wszystko dla Gdańska. - Myślimy o Gdańsku sposób całościowy, myślimy o Gdańsku rozważnie. Chcemy, żeby rozwijał się w sposób zrównoważony i dlatego priorytetem jest transport zbiorowy. Bardzo nam zależy, żeby komunikacja w tej nowej odsłonie była realną alternatywą dla transportu indywidualnego. Chcemy, żeby jak najwięcej z nas zdecydowało się na zamianę dotychczasowego własnego pojazdu na komunikację zbiorową.
Umowa na budowę trasy tramwajowej Nowa Warszawska została podpisana w lutym 2021 roku, a prace drogowe rozpoczęły się na początku marca 2012 r. Wykonawcą prac było konsorcjum firm MTM Firma Budowlano-Drogowa MTM SA – Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.– Partner. Koszt inwestycji to niecałe 60 mln złotych.
Budowa Nowej Warszawskiej jest realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej - etap IV A (GPKM IVA), który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko2014 – 2020.
Zmiany w komunikacji
Najważniejsze założenia zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej po otwarciu trasy tramwajowej „Nowa Warszawska”. Trasa tramwajowa Nowa Warszawska to po al. Adamowicza kolejny element przyszłej trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz. Brakuje jeszcze tylko odcinka trasy prowadzącego z przystanku „Warneńska” do al. Grunwaldzkiej (wzdłuż ul. Sobieskiego).
Zmiany tramwajowe:
- wydłużenie trasy linii 3 z Chełmu Witosa do pętli Łostowice Świętokrzyska,
- skierowanie tramwajów linii 2 do Lawendowego Wzgórza zamiast do Łostowic Świętokrzyskiej; dotyczy to również linii 4, która jest wariantem trasy linii 2 (przez Dworzec PKS zamiast przez Dworzec Główny),
- wznowienie funkcjonowania linii 11 (tylko w dni powszednie) na trasie: Lawendowe Wzgórze-Nowa Warszawska-Chełm-Dworzec Główny-Strzyża PKM
- tramwaje linii 12 będą kończyć swój bieg na pętli Ujeścisko zamiast na Lawendowym Wzgórzu.
Zmiany autobusowe:
- zawieszenie funkcjonowania linii 118 (rolę przejazdów w relacji Ujeścisko-Centrum przejmą tramwaje); autobusy linii 108 przejmą obsługę Zaroślaka i Starego Chełmu (w tym ul. Cienistej i ul. Worcella w obu kierunkach); liczba kursów linii 108 zostanie zwiększona,
- autobusy linii 156 od strony szkoły metropolitalnej będą dojeżdżać tylko do węzła przesiadkowego „Ujeścisko”, tj. nie będą już dalej jechać przez ul. Piotrkowską do pętli Siedlce,
- inwestycją towarzyszącą „Nowej Warszawskiej” jest tzw. „Nowa Olchowa” - jej oddanie do ruchu pozwala na skierowanie autobusów od ul. Warszawskiej przez ul. Cedrową, Nową Olchową do Kartuskiej, pojadą tędy (zamiast ul. Łostowicką) autobusy linii 175: Siedlce-Kartuska-Nowa Olchowa-brama zachodnia Cm. Łostowickiego- Cedrowa-Łódzka-Havla-i dalej stałą trasą do pętli Maćkowy.
Planowane jest też uruchomienie nowej linii autobusowej z Zakoniczyna przez ul. Człuchowską w kierunku węzła przesiadkowego „Ujeścisko”, jednak będzie to możliwe dopiero po przebudowie ul. Człuchowskiej (prawdopodobnie około 1 września). Zmiana ta zostanie opublikowana komunikatem odrębnym.
Fot. Gdansk.pl